هفته نوزدهم بارداری

تغییرات و علائم مادران در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری، رحم شما باید درست در زیر ناف باشد. همان طور که رحم به رشد خود ادامه می‌دهد، متوجه خواهید شد که جذبه یا تعادلی که قبلاً داشتید را ندارید. مرکز ثقل شما به سمت بالا با رحم در حال گسترش تغییر می‌یابد و این تغییر بر تعادل شما تأثیر می‌گذارد. اگر دقت نکنید، ممکن است صاف ایستادن برایتان دشوار باشد. حتی ممکن است چند بار بلغزید یا زمین بخورید.

تغییرات و علائم مادران در هفته نوزدهم بارداری

علت کمر درد در هفته نوزدهم بارداری 

در هفته نوزدهم بارداری تغییر در مرکز ثقل، وضعیت شما را نیز تغییر خواهد داد. ممکن است متوجه شوید که اغلب اوقات به عقب تکیه می‌کنید. این مسئله فشار بیشتری روی عضلات پشت شما وارد می‌کند، و می‌تواند به کمردرد بارداری و درد پشت منجر شود.

شما می‌توانید درد پشت خود را با آگاه بودن از وضعیت خود، درست خم شدن و طرز صحیح بلند کردن اجسام، و با انجام ورزش‌هایی برای تقویت عضلات پشت، کاهش دهید.

راههای جلوگیری از کمردرد

برای جلوگیری و یا تسکین درد پشت، بهتر است این کارها را نیز انجام دهید:

  • کفش پاشنه کوتاه (بدون پاشنه و صاف نباشد) که تکیه گاهی برای قوس پا دارد، بپوشید.
  • از بلند کردن اشیاء سنگین خودداری کنید، یا کمک بخواهید. اکثر افراد تمایل زیادی دارند به یک خانم باردار کمک کنند!
  • اگر مجبورید به دلیل تعهدات کاری، مدت زمان طولانی بایستید، یک پای خود را روی جعبه یا چارپایه قرار دهید. هنگام نیاز جای آن را عوض کنید.
  • هنگام خوابیدن به پهلو بخوابید و از بالش بارداری بین پاهای خود استفاده کنید. ناحیه‌ای که آسیب دیده است را کمپرس گرم یا سرد کنید، و یا آن را ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از
  • همسر خود بخواهید پشت شما را ماساژ دهد. اکنون سطح انرژی شما بازگشته است. احساس خستگی که تا به حال در هفته‌های پیش داشته‌اید، از بین رفته است.

ورزش

آیا در دوران بارداری باید ورزش کنید؟ پاسخ آری است. در حالی که ممکن است برای دو ماراتن انرژی نداشته باشید، ورزش در دوران بارداری حائز اهمیت است. ورزش در دوران بارداری کمک خواهد کرد احساس بهتری داشته باشید، بدن شما را برای بارداری و زایمان آماده می‌کند، و حتی ممکن است بسیاری از دردها و ناخوشی‌های دوران بارداری را کاهش دهد.

رشد مو

در هفته نوزدهم بارداری، شما ممکن است چهره‌ای پر غرور و پر افتخار و موهایی درخشان داشته باشید. هنگامی که باردار هستید، هورمون‌های شما مرحله رشد چرخه را طولانی‌تر می‌کنند و مرحله استراحت چرخه را به تعویق می‌اندازد، بنابراین موهای بیشتری رشد می‌کنند و هر روز موهای کمتری می‌ریزند.

متاسفانه، تغییرات هورمونی تنها موهای سر شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. آن‌ها می‌توانند موجب شوند مو در بخش‌های دیگر بدن شما نیز سریع‌تر از قبل رشد کند، از جمله: موهای صورت، دست و پا، و حتی موهای روی شکم، پشت و سینه.

سرگیجه

علامت شایع بارداری در هفته نوزدهم بارداری سرگیجه یا احساس سبکی سر است. هر چند ممکن است این نشانه را در سه ماهه اول تجربه کنید، برخی از زنان همچنان در سه ماهه دوم و سوم خود احساس سرگیجه دارند. ممکن است هنگامی که خیلی سریع بلند می‌شوید، یا زمانی که به پشت دراز می‌کشید، دچار سرگیجه شوید.

در سه ماهه دوم، خوابیدن به پشت می‌تواند موجب احساس سرگیجه شود، زیرا رحم در حال رشد شما ورید اجوف تحتانی را تحت فشار قرار می‌دهد (ورید بزرگی که خون را از پاها، لگن و شکم دریافت و آن را به قلب می‌برد)، و سرعت گردش خون از پاها را کند می‌کند.

در برخی موارد، ممکن است به دلیل کاهش طبیعی فشار خون در بارداری (افت فشار خون مربوط به بارداری نیز نامیده می‌شود)، احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. پزشک فشار خون شما را طی معاینات پیش از زایمان چک می‌کند، بنابراین حتماً در مورد سرگیجه‌ای که ممکن است طی اینملاقات‌های پیش از زایمان داشته باشید، صحبت کنید.

برای جلوگیری از هر گونه افتادن و تلو تلو خوردن به خاطر سرگیجه یا تغییر مرکز ثقل، به یاد داشته باشید که هنگام نشستن یا ایستادن مراقب باشید.

اگر وقتی دچار سرگیجه می‌شوید احساس ضعف می‌کنید، با پزشک خود و یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.

گرفتگی بینی

خواه باور کنید یا نه گرفتگی بینی در دوران بارداری کاملاً شایع است. این مشکل در واقع رینیت بارداری نامیده می‌شود.

اکثر زنان هر زمانی پس از سه ماهه اول در دوران بارداری گرفتگی بینی را تجربه می‌کنند. برخی زنان اغلب در شب دچار گرفتگی بینی می‌شوند در حالی که دیگران ممکن است در طول روز گرفتگی بینی را تجربه کنند.

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند از قطره نمکی بینی در دوران بارداری استفاده کنید. شما می‌توانید تا زمانی که این مشکل رفع نشود از چند قطره در هر سوراخ بینی استفاده کنید. همچنین یک درمان طبیعی تحت عنوان شستشوی بینی با سرم (آب نمک) وجود دارد. در حالی که غیر معمول به نظر میرسد، اما سرم آب نمک به طور چشمگیری می‌تواند به بهبود احتقان بینی کمک کند.

گرفتگی عضلات پا

در طول ساعات شب گرفتگی عضلات پا ممکن است تبدیل به دردسر بزرگی شود.

گرفتگی عضلات پا یکی از دلایل عمده‌ای است که زنان باردار را دچار مشکلات خواب در شب می‌کند. گرفتگی عضلات پا نشانه طبیعی بارداری است که اغلب در سه ماهه دوم و سوم ظاهر می‌شود.

پزشکان مطمئن نیستند چه چیزی باعث گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری می‌شود، اما یک نظریه این است که این گرفتگی بدین دلیل است که پاهای شما به خاطر پشتیبانی وزن دوران بارداری خسته می‌شوند. پزشکان تصور می‌کردند کمبود کلسیم اغلب موجب گرفتگی عضلات پا می‌شود. اما دیگر پزشکان این اعتقاد را ندارند.

گرفتگی عضلات پا می‌تواند ناراحت کننده و حتی دردناک باشد، و حتی ممکن است نیمه شب، شما را از خواب بیدار کند. برای به حداقل رساندن این ناراحتی، سعی کنید حرکات کششی عضلات درگیر را انجام دهید و یا در طول گرفتگی عضلات قدم بزنید. ماساژ آرامش بخش پا قبل از خواب نیز می‌تواند کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

افزایش وزن

شما همچنان در هفته نوزدهم بارداری خود افزایش وزن خواهید داشت. متوسط افزایش وزن در هفته نوزدهم بارداری تقریباً بین پنج تا شش کیلو است. در ضمن به یاد داشته باشید که بین هر زن تفاوت‌های زیادی وجود دارد، بنابراین اگر بیشتر از این مقدار افزایش وزن داشتید نگران نشوید زیراطبیعی است.

 

منبع: راستینه


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.