داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

جایگزین های استامینوفن برای درمان سرماخوردگی

استامینوفن ( به انگلیسی: Acetaminophen ) نوعی داروی مسکن شناخته شده است که بیشتر در دوره‌های درمانی بیماری ‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده میشود و برای تهیه‌ی آن نیازی به نسخه‌ی پزشک نیست، از این رو میزان مصرف آن در میان مردم بالا است. اگرچه استامینوفن عوارض جانبی زیادی ندارد اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند در دراز مدت باعث بروز مشکلات جدی مانند اختلالات کبدی شود. در این نوشتار قصد داریم شما را با جایگزین‌های اسـتامینوفن و داروهای طبیعی که مسکن‌های قدرتمندی هستند و مصرف آنها عوارضی ندارد آشنا سازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

استامینوفن

کاربرد استامینوفن

استامینوفن به‌خوبی قابل تحمل بوده و مانند آسپرین عوارض جانبی بسیاری ندارد واز آن‌جاکه برای خرید و مصرف استامینوفن نیازی به نسخه پزشک نیست، این دارو به صورت آزاد در دسترس همگان است. این دارو معمولاً برای درمان تب، سردرد و دردهای خفیف استفاده می‌شود. در صورتی که پاراستامول به همراه ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی استفاده شود، می‌تواند در درمان دردهای شدید نیز مؤثر باشد.

استامیـنوفن معمولاً در بیشتر نسخه‌های تجویز شده، برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا به‌کار می‌رود. مصرف بسیار بیش از حد آن می‌تواند به مسمویت کبدی منجر شود. مهم‌ترین علت نارسایی برق‌آسای کبد در غرب، مسمومیت‌های ناشی از پاراستامول است. این دارو عامل اصلی بسیاری از زیاده‌روی در مصرف‌ها در ایالات متحده، انگلستان، نیوزلند و استرالیا است. مشروبات الکلی خطر مسمویت با پاراستامول را افزایش می‌دهند.

جایگزین های استامینوفن برای درمان سرماخوردگی :

-کدو حلوایی بخارپز با دارچین

-دم کرده دارچین

-دم کرده زنجبیل

-دم کرده پونه کوهی

-دم کرده آویشن شیرازی

گفتنی است؛ امروزه داروها به شکلهای مختلفی به فروش میرسند و استـامینوفن نیز از این امر مستثنا نیست. استامـینوفن در اشکال مختلف مانند قرص، شیاف، شربت و قطره به فروش میرسد اما با مصرف دم کرده های ذکر شده می توانید دور استامینوفن را خط قرمز بکشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران، ویکی‌پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *