پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

راهکار های جلوگیری از شیوع بیماری‌ها به زائران

در زمان برگزاری مناسک حج تعداد کثیری از افراد از کشورهای مختلف در کشور عربستان گرد یکدیگر می‌آيند و زائران به ویژه در چند روز برگزاری مناسک حج با انسان‌های مختلفی برخورد می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: نکته مهم توجه به رعایت بهداشت فردی همزمان با به جا آوردن مناسک حج است. در این صورت بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌ها زائران منتقل نشده و آنها را دچار بیماری‌های واگیردار نمی‌کند. راه عدم انتقال بیماری میان زائران رعایت کامل بهداشت فردی است. علاوه بر رعایت بهداشت فردی زائران به منظور اطمینان خاطر بیشتر در هنگام تماس با دیگر زائران نیز نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کرده و هنگام دست‌دادن، روبوسی کردن و حرف زدن نکات‌بهداشتی را رعایت کنند. در هنگام تردد در مکان‌های بسیار شلوغ از ماسک‌های یک بار مصرف استفاده کنند. دست‌ها را بشویند و از خوردن غذاهای نامطمئن که از بهداشت آنها اطمینان خاطر ندارند، خودداری کنند. در هنگام نوشیدن نیز باید به اصل رعایت بهداشت در هنگام سرو و نوشیدن مایعات توجه کنند. رعایت این نکات به ویژه در مسیر حرکت به مقاصد گوناگون در این سفر روحانی بسیار حائز اهمیت است. رعایت بهداشت فردی کار بسیار سختی نیست و با انجام کارهایی بسیار ساده می‌توان از بروز بیماری‌ها جلوگیری کرد.

رعایت نکات بهداشتی پس از موسم حج

زائران در هنگام بازگشت از سفر و شرکت در ضیافت‌ها نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و با رعایت بهداشت فردی از انتقال بیماری‌ها جلوگیری کنند. آنها باید از نظر شیوع به بیماری‌های مختلف کنترل شوند و آزمایش‌هایی برای کنترل سلامتی و صحت خود انجام دهند. گاهی لازم است زائران در یکی، دو روز اول ورود به خاک کشور در قرنطینه باشند و از تماس با دوستان و آشنایان خودداری کنند و این دیدارها را به حداقل ممکن برسانند. رعایت تمام این نکات به کاهش امکان انتقال میکروب‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند.

دلایل توجه بیشتر زائران به بهداشت فردی

حدود پنج، شش‌میلیون جمعیت در مناسک حج حضور دارند که در فضا و تاریخی مشخص مناسک حج را انجام می‌دهند. بنابراین رعایت بهداشت در این فضا الزامی است. در کشور عربستان آب به میزان کافی وجود ندارد، هوا نیز بسیار گرم است و دسترسی به برخی امکانات بهداشتی بسیار سخت است. این مسائل همه در چند روز برگزاری مناسک حج احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند.

راهکار های جلوگیری از شیوع بیماری‌ها

حضور پایگاه‌های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت در مناسک حج و در میان کاروان‌های اعزامی قابل توجه است اما هر میزان که این وزارتخانه پایگاه‌های بهداشتی داشته باشد نکته حائز اهمیت رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست. هلال‌احمر به این منظور نکات بهداشتی را قبل از اعزام به حجاج آموزش داده است. در واقع وزارت بهداشت نیز رعایت اصول اولیه بهداشت را به زائران یاد می‌دهد. این افراد توسط پزشک کاروان و ستادهای پزشکی مستقر یاد گرفته‌اند که برای جلوگیری از گرمازدگی به میزان کافی آب مصرف کنند، دست‌های خود را مرتب و به ویژه در زمان صرف غذا بشویند، در محیط‌های آلوده قرار نگیرند و از مواد غذایی که از سلامت آنها مطمئن نیستند استفاده نکرده و به علت گرمی هوا تنها از طریق کاروان‌های خود به مواد‌غذایی دسترسی پیدا کنند.

سفر حج پرمشغله‌ است!

زائران گاهی در این سفر دچار عارضه قلبی می‌شوند و این موضوع کاملا طبیعی است. با توجه به حجم عظیم کار در این سفر، تغییرات آب و هوایی و گرمای شبه‌جزیره عربستان و همچنین شلوغی محیط برگزاری طواف و به جا آوردن مناسک حج شاید سبب ایجاد سکته‌های قلبی شود که در ارتباط بودن با پزشک کاروان این تلفات را به حداقل ممکن می‌رساند. با توجه به حضور کامل تیم پزشکی و هلال احمر در میان کاروان‌ها و استقرارشان در میان آنها از نظر کمبود نیروهای متخصص درمانی مشکلی وجود ندارد. بنابراین تنها اقدام مورد نیاز هدایت و راهنمایی زائران برای رعایت نکات بهداشت است که باید توسط مدیریت کاروان‌ها و تیم‌های پزشکی اعزامی انجام شود. هر‌ساله ایران در عربستان مراکز درمانی اولیه را برای رفاه حال زائران ایجاد می‌کند ولی مسبوق به سابقه است که برای انجام درمان‌های پیشرفته و عمل‌های جراحی به مراکز درمانی کشور عربستان مراجعه شود و وزارت بهداشت به این منظور هماهنگی‌هایی با مراکز درمانی کشور عربستان انجام داده است. علاوه بر این پزشکان اعزامی متخصص و کارآمد هستند و پزشکان عمومی و متخصصان قادرند درمان‌های عمومی و اولیه زائران را در این مراسم انجام ‌دهند.

مهم‌ترین بیماری‌های واگیردار زائران

واضح است که با حضور اقوام و ملت‌های مختلف در یک مکان و حضور افرادی از کشورهایی که سابقه شیوع بیماری‌های خطرناک و مسری در آنها بالاست امکان انتقال بیماری وجود دارد. آنچه مسئولان بهداشتی کشور را دچار نگرانی می‌کند ابتلای زائران ایرانی به بسیاری از بیماری‌ها مانند آنفلوآنزا، حصبه و وباست. البته ابتلای زائران به هر کدام از این بیماری‌ها هنوز به مسئولان درمانی و بهداشت کشور گزارش نشده است اما زائران می‌توانند به این بیماری‌ها دچار شوند. خوشبختانه در چند سال اخیر آمار ابتلا و مرگ و میر زائران ایرانی بر اثر این بیماری‌ها گزارش نشده است، اما با توجه به سابقه شیوع این بیماری‌ها در بسیاری از کشور‌ها وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه پیش‌بینی و پیشگیری‌های لازم را برای عدم شیوع این بیماری‌ها انجام می‌دهند. این وزارتخانه اقداماتی را برای عدم ابتلای زائران به این بیماری‌های خطرناک انجام داده است.

مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت آموزش زائران و آگاهی رسانی به اطرافیان و خانواده‌های آنها بوده است. از سوی دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراکز درمانی مستقر را در عربستان بسیار آماده و مجهز کرده است. مسئولان بهداشتی در صدد آنند که زائران را به محض ورود به کشور تحت آزمایش‌ها و تست‌های مختلف پزشکی و بهداشتی قرار دهند تا از طریق این کار از سلامت زائران اطمینان خاطر حاصل کنند. در این راستا این وزارتخانه باید در هنگام بازگشت زائران و ورود و حضور آنها در فرودگاه‌ها از آنها تست سلامت بگیرد. بسیاری از بیماری‌های واگیرداری که خطر ابتلای حجاج به آنها وجود دارد دارای علائم مشخصی هستند. به زائران توصیه می‌شود با توجه به حضور مراکز درمانی وزارت بهداشت در عربستان سریعا به این مراکز مراجعه کنند و همچنین تست‌های کنترل سلامت را نیز در فرودگاه‌های کشور انجام دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *