بارداریسلامتی

تغییرات و علائم مادران در هفته هجدهم بارداری

بالاخره، شما در هفته هجدم بارداری خود هستید! در حال حاضر، احتمالاً اضطراب احساس اولین حرکات کودک خود را دارید. این حرکات اولیه برای مادرانی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند بین هفته هجدهم و بیست و دوم بارداری احساس می‌شوند. مادران با تجربه ممکن است این حرکات را زودتر احساس کنند.

تغییرات و علائم مادران در هفته هجدهم بارداری

حرکات اولیه کودک در هفته هجدم بارداری

در هفته هجدم بارداری حرکات اولیه ممکن است به گونه‌ای باشند که احساس کنید در شکم شما پروانه‌ای پر میزند، و یا کسی بر روی رحم شما ضربه میزند. ممکن است درابتدا آن را با حباب‌های گاز اشتباه بگیرید، اما به زودی معلوم خواهد شد که حرکات کودکتان است نه چیز دیگر!

اگر دست همسر خود را روی شکمتان بگذارید، ممکن است خیلی زود حرکتی را احساس کند. همان طور که سه ماهه دوم شما پیش می‌رود و ضربات کودک شما قوی‌تر می‌شود، سایر عزیزان شما نیز به زودی از احساس مشت زدن کوچولوی شما همراه با شما لذت می‌برند.

ممکن است بخواهید با همسر خود لذت گوش کردن به صدای قلب کودکتان را به اشتراک بگذارید و به ضربان قلب جنین خود گوش دهید. چندین نوع گوشی برای شنیدن صدای قلب قبل از تولد در بازار موجود است، که در حال حاضر به شما اجازه انجام این کار را می‌دهد!

احتمالاً احساس بسیار خوبی در هفته هجدم بارداری دارید. علائم بارداری شما در ۱۸ هفتگی معمولاً خفیف هستند، و خیلی پر دردسر نیستند. سطح انرژی شما نسبت به سه ماه اول بالاتر است، و ممکن است متوجه شده باشید که میل جنسی شما نیز افزایش یافته است.

افزایش اشتها

در هفته هجدم بارداری افزایش اشتها عادی است. از آنجا که در این مرحله از دوران بارداری خود دیگر حالت تهوع ندارید، طبیعی است که از حد نرمال گرسنه‌تر باشید. حتماً مواد غذایی و تنقلات سالم و غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی را انتخاب کنید چرا که کوچولوی دلبندتان به آنها نیاز دارد. هر چندممکن است خوردن چیپس سیب زمینی و آب نبات وسوسه انگیز باشد، سعی کنید علاقه خود به شیرینی جات را با گزینه‌های سالم برآورده کنید.

فراموش کاری

فراموش کاری یکی از علائم مورد انتظار در هفته هجدم بارداری است. ممکن است متوجه شوید که ملاقات‌ها، جلسات، و حتی کارهای مهم را فراموش می‌کنید. عدم تمرکز حواس که شما در حال تجربه آن هستید گاهی اوقات به عنوان “مغز بارداری” یاد می‌شود. اگر چه این مشکل آزار دهنده است، اما تجربه رایجی در سه ماهه دوم و سوم است. برای کمک به مقابله با فراموشکاری ، به منظور به خاطر سپردن بهتر، همه چیز را یادداشت کنید. تنظیم هشدار بر روی گوشی نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

سرگیجه

سرگیجه نیز ممکن است در هفته هجدم بارداری رخ دهد. ممکن است متوجه تجربه سرگیجه یا سبکی سر هنگام بلند شدن سریع از روی صندلی، شوید. می‌توانید تغییرات سیستم قلبی و عروقی (در حال حاضر بدن شما دارای دو برابر مقدار خون معمولی است) را عامل این مشکل بدانید، همین طور این واقعیت وجود دارد که فشار خون شما به احتمال زیاد در دوران بارداری پایین‌تر است و این نیز دلیل دیگری برای این مشکل است.

کمر درد

در هفته هجدم بارداری ممکن است درد و ناراحتی در کمر شروع شود. همان طور که بارداری شما پیش می‌رود، باید انتظار احساس کمر درد را داشته باشید. رحم سنگین همچنین تغییر مرکز ثقل شما، می‌تواند عضلات پشت شما را تحت فشار قرار دهد و منجر به ناراحتی در کمر شود. می‌توانید با استفاده از کمپرس گرم و یا سرد روی عضلاتی که درد دارند و ماساژ دادن آن، این درد را تسکین دهید.

خواب و رویا

دیدن رویاهای واضح و دیوانه کننده نیز در هفته هجدم بارداری و در طول سه ماهه دوم و سوم نرمال هستند. رویاهای شما ممکن است آنقدر واضح باشند که هنگامی که ابتدا از خواب بیدار می‌شوید، واقعی به نظر برسند.

افزایش وزن

در سه ماهه دوم، بسیاری از زنان حدود نیم کیلو در هفته وزن اضافه می‌کنند. اگر هفته‌های بارداری خود را به دقت دنبال می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که افزایش وزن زنان باردار بین نیم کیلو یا بیشتر متفاوت است. ممکن است در هفته هجدم بارداری به اندازه ۵ کیلو یا بیشتر اضافه وزن تجربه کرده باشید.

افزایش وزن بارداری از کجا منشأ می‌گیرد؟

به خاطر داشته باشید که تمام افزایش وزن دوران بارداری شما از جنین نیست. وزن اضافی از وزن جفت، مایع آمنیوتیک، افزایش حجم خون، بزرگ شدن رحم، حفظ مایع، بزرگ شدن سینه‌ها و ذخایر چربی برای تغذیه با شیر مادر پس از زایمان منشأ می‌گیرد. بسیاری از زنان نیز حدود سه و نیم کیلو چربی بیشتری در طول بارداری برای کمک به عایق نوزاد خود به دست می‌آورند و این چربی اضافی کمک می‌کند تا آنها انرژی بیشتری که برای شیردهی پس از زایمان نیاز دارند، را در اختیار داشته باشند.

افزایش وزن در دوران بارداری برای زنان مختلف، متفاوت است. شما ممکن است در بارداری اول خود اضافه وزن بیشتری نسبت به بارداری‌های بعدی خود تجربه کنید.

چه مقدار افزایش وزن در دوران بارداری توصیه می‌شود؟

افزایش وزن توصیه شده برای زنان باردار بسته به اندازه قبل از بارداری آنها محاسبه می‌شود. برای یک زن با وزن معمولی، اضافه وزن مورد نظر در دوران بارداری بین ۱۲ تا۱۵ کیلو است. اگر کم وزن هستید، سعی کنید بین ۱۴ و ۲۰ کیلو افزایش وزن داشته باشید. زنان دارای اضافه وزن تنها به ۷ تا ۱۲ کیلو افزایش وزن نیاز دارند. در صورتی که دوقلو یا چند قلو باردار هستید، به افزایش وزن بیشتری نیاز دارید.

زنانی که اضافه وزن بیشتر یا کمتری را از حد توصیه شده تجربه می‌کنند با مشکلات بارداری خاصی روبه رو می‌شوند، بنابراین مهم است که سعی کنید به مقدار توصیه شده افزایش وزن داشته باشید. زنان کم وزن در معرض خطر زایمان زودرس، و یا اندازه کودک کوچکتر از حد طبیعی هستند. زنان دارای اضافه وزن در معرض خطر بالاتر ابتلا به دیابت حاملگی و فشار خون بالا هستند.

تغذیه و افزایش وزن بارداری

برای رسیدن به وزن ایده آل بارداری، شما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. کنگره آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) پیشنهاد می‌دهند که باید هر روز موارد زیر را در رژیم غذایی خود داشته باشید:

  • حدود ۱۸۰ گرم غلات، مانند نان، برنج و پاستا
  • ۲٫۵ فنجان سبزیجات
  • ۱ تا ۲ فنجان میوه
  • حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ گرم گوشت و حبوبات
  • ۳ فنجان شیر و محصولات لبنی

هوس غذایی در هفته هجدم بارداری

اگرچه افزایش اشتها در حال حاضر رایج است، به ویژه از زمانی که در سه ماهه دوم احساس بهتری دارید، زیاده روی نکنید و هر چیزی که هوس کردیدنخورید. تنها نیاز دارید ۳۰۰ کالری بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

حتی اگر بیشتر زمان‌ها هوس شیرینی می‌کنید، سعی کنید هوس خود را با جایگزین میوه‌های سالم برطرف کنید. تنقلات بی ارزش حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی که جنین برای رشد و سلامت خود به آنها نیاز دارد، نیست!

اگر در مورد افزایش وزن خود در دوران بارداری نگران هستید، در مورد نگرانی‌های خود با پزشک مشورت کنید. او وزن دوران بارداری شما را کنترل خواهد کرد.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *