داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

پیشگیری از سرطان روده با چغندر

یکی از گیاهان ریشه ای و خوراکی چغندر می باشد که خاصیت دارویی نیز دارد.  گیاه چغندر در رنگ های مختلفی یافت می شود که رنگ سرخ آن بیشترین نوع موجود از این گیاه است. همچنین علاوه بر استفاده از قسمت غده مانند گیاه از برگ آن نیز برای تهیه آش بهره برده می شود. چغندر خواص فراوان و شگفت انگیزی دارد و سرشار از ویتامین های B و منگنز است. در ادامه با عطارباشی همراه باشید تا شما را با خواص گیاه چغندر آشنا کنیم.

گیاه چغندر
تغذیه اساسی

مصرف نصف فنجان چغندر پخته حاوی ۳۷ کالری است. در هر وعده مصرف با ۰.۱۵ گرم چغندر، مقدار کمی چربی وجود دارد. همچنین این ماده غذایی حاوی مقدار بالایی پروتئین نبوده زیرا در هر وعده مصرف،۱ گرم از ۵۶ گرم میزان توصیه شده روزانه پروتئین به دست می آید. بیشتر کالری چغندر به دلیل کربوهیدرات موجود در آن است. هر وعده مصرف چغندر، ۸ گرم از ۲۲۵ تا ۳۲۵ گرم میزان مورد نیاز کربوهیدرات را تامین می کند. همچنین نصف فنجان چغندر حاوی ۲ گرم فیبر بوده که مانع از بروز یبوست و اسهال می شود.

ویتامین

چغندر منبع خوبی از فولات (ویتامین B۹) بوده و هر نصف فنجان از این سبزی حاوی ۱۷ درصد از نیاز توصیه شده روزانه براساس رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری است. بنابراین چغندر به دلیل دارا بودن فولات برای بانوانی که قصد بارداری دارند انتخاب خوبی است زیرا از نقایص لوله عصبی هنگام تولد جلوگیری می کند. همچنین با مصرف نصف فنجان چغندر می توانید ۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C و مقدار کمتری ویتامین A ، ویتامین B۲، ویتامین B۳ ، ویتامین B۵ و ویتامین B۶ را دریافت کنید.

مواد معدنی

مصرف چغندر، میزان منگنز دریافتی بدن را افزایش می دهد به طوریکه هر نصف فنجان، تامین کننده ۱۴ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ماده معدنی است. منگنز باعث حفظ عملکرد درست مغز و اعصاب شده و با توانایی بدن برای تولید هورمون های خاص و بافت همبندی مرتبط است. با هر وعده مصرفی ۷ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم و ۵ درصد از نیاز روزانه به منیزیم قابل دریافت خواهد بود. چغندر همچنین حاوی کلسیم، آهن، فسفر، روی، مس و سلنیوم است.

پیشگیری از سرطان روده

رژیم غذایی حاوی چغندر به سلامت روده بزرگ کمک می کند به طوریکه ترکیبات موجود در این ماده غذایی حافظ سلامتی روده بزرگ در برابر سرطان است.

ملاحظات

در صورت داشتن سنگ کلیه از مصرف گیاه چغندر اجتناب کنید. چغندر درصد بالایی اگزالات دارد؛ به طوریکه اغلب اوقات سنگ های کلیوی نیز حاوی ماده ی اگزالات به همراه کلسیم و اسید اوریک است. سنگ کلیه برای دفع شدن از بدن می تواند همراه با درد باشد، بنابراین علاوه بر روش های درمانی، حذف چغندر از رژیم غذایی اقدامی پیشگیرانه خواهد بود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *