تغذیه و تناسب اندامخواص میوه ها

با ترکیبات و خواص هندوانه آشنا شویم

در فصل هندوانه هستیم و میوه‌فروشی‌ها میزبان میوه‌های غول‌پیکری مثل هندوانه می‌باشند. هندوانه نه تنها می‌تواند تشنگی شما در فصل گرما را برطرف کند، بلکه فواید فراوانی نیز دارد. در ادامه به بررسی هندوانه و خواص آن می‌پردازیم.

هندوانه و خواص آن

آشنایی با ترکیبات و خواص هندوانه

۱.به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» هندوانه یکی از بهترین منابع ماده‌ی مغذی لیکوپن است که وجود این ماده در میوه‌هایی مانند هندوانه، گوجه فرنگی، توت فرنگی و گریپ فروت، علت رنگ قرمزشان است. مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که مصرف لیکوپن می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های سینه و پروستات موثر باشد.

۲.به گفته‌ی محققان دانشگاه A&M تگزاس، هندوانه ممکن است دارای اثرات مشابه به ویاگرا باشد. دانشمندان باور دارند که ترکیبات مختلفی در هندوانه وجود دارند که به تحریک رگ‌های خونی کمک کرده و در افزایش میل جنسی موثر هستند.

۳.لیکوپن موجود در هندوانه همچنین برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی، تصلب شرایین و فشارخون بالا مفید است.

۴.هندوانه حاوی ماده‌ای مغزی به نام سیترولین است که به آرژنین اسید آمینه تبدیل شده و به جلوگیری از تجمع چربی‌های در سلول‌های بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین برای افزایش خواص هندوانه برای قلب مفید است.

۵.هنگام تبدیل شدن سیترولین به آرژنین، ذخایر اکسید نیتریک در بدن افزایش پیدا می‌کند. اکسید نیتریک به آرامش رگ‌های خونی کمک کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد که در نهایت برای کاهش خطر آنژین قلبی، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی موثر است.

۶.این میوه‌ی دوست‌داشتنی حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و تریترپینویدها می‌باشد که تمام آنها آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی هستند. این بدین معناست که این مواد با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و از پیری زودرس و بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

۷.هندوانه سرشار از گلوتاتیون است که یک ماده‌ی مغذی مهم بوده و برای سالم نگه داشتن کبد ضروری است.

۸.این میوه‌ی آبدار همچنین سرشار از بتا کاروتن است که برای سلامت پوست و تقویت عملکرد ایمنی ویتامین ث مفید است.

۹.قدرت هندوانه در افزایش سطوح آرژنین باعث از بین رفتن آمونیاک و سایر ترکیبات سمی از بدن ما می‌شود.

۱۰.بیش از ۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل داده است که انتخابی عالی برای رفع تشنگی بوده و به تامین آب مورد نیاز سلول‌های بدن کمک می‌کند.

۱۱.با توجه به آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی موجود در هندوانه، این میوه اثرات ضد التهابی داشته که برای درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن، از مشکلات مفصلی گرفته تا سرطان، مفید است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *