روشهایی برای عبور از بزرگ ترین سد کاهش وزن - مجله سلامتی عطارباشی

روشهایی برای عبور از بزرگ ترین سد کاهش وزن

فایل صوتی مقاله  🙂

احساس می کنید  برای کاهش وزن، به شدت انگیزه دارید. زمان شروعتون رو انتخاب می کنید و بهترین برنامه رو برای خودتون می چینید. بله، یه بار دیگه آماده اید تا وارد فرآیند کاهش وزن بشید و این بار می دونید که موفق خواهید شد و موفق هم میشید، حداقل برای مدتی!

تو برنامه ای که داشتید گرفتار میشید، تو دو هفته گذشته هر روز ورزش می کردید و اعداد روی ترازو هم تو جهت درست حرکت می کردند. اما تو چند روز گذشته، حس کردید استقامتتون داره کم میشه. یه دفعه چند روز باشگاه رفتن رو جا میندازید، تو خوردن بعضی غذاها زیاده روی می کنید و کالری زیادی رو وارد بدنتون می کنید و دیگه هم خبری از اون انگیزه ای که تو شروع کار داشتید نیست. چه اتفاقی افتاده؟ چرا نمی تونید برای یه مدت طولانی، روی این تصمیم باقی بمونید؟!

هر روز، صدایی که تو سرتون هست بلندتر میشه: می دونم شکست می خوری! چه چیزی باعث شده فکر کنی این بارم موفق میشی؟! می گید: من فکر می کردم این برنامه کار می کنه، اما باز اون صدا تکرار می کنه: کسل کننده ست. این وعده ها، خیلی ناامید کننده ن. به جای رفتن به باشگاه، می تونستم خیلی کارای دیگه بکنم. زندگیم برای کارایی که باید برای لاغر شدن انجام داد، خیلی شلوغه. این صداها خیلی زود باعث میشن اعلام کنید که تسلیم شدید! دوباره این شمایید که به اول کار برگشتید.
کمی از وزنی که کم کرده بودید رو برگردوندید و خودتون رو به خاطر نداشتن انگیزه و اراده ی کاهش وزن سرزنش می کنید. ممکنه توجهتون رو به سمت چیزایی برگردوندید که توی اونا خوب هستید، مثل شغلتون یا بقیه ی کارا!

آیا چرخه معیوبی که بهش اشاره شد، براتون آشنا نیست؟ به سدی برخورد کردید که مانع رسیدن به کاهش وزن دائمی تون شده. اینا سدهای فیزیکی نیستند، بلکه موانع ذهنی هستند که گاهی تو حرکت به سمت کاهش وزن ساخته میشن.

این چرخه ای که ازش متنفرید، قرار نیست همه زندگی تون بشه. آگاهی، اولین گام تو مسیر تغییره. اگه می تونید بفهمید کدوم موانع روانی جلوتون رو گرفته، شانس بیشتری برای کنار زدن اونا از مسیرتون دارید. پس دیگه نیازی نیست، دنبال برنامه کامل دیگه ای باشید. می تونید برنامه ای بسازید که به سبک زندگی تون بخوره و نهایتا شما رو به هدفی که دنبالش می کنید برسونه.

ما سدها رو می شکنیم

ترس، شک، خستگی! وقتی سبک زندگی تون رو تغییر بدید، مغزتون شروع به صحبت با شما می کنه اما این احساسات موقت قرار نیست پیروز بشن. تو موانعی که برای رسیدن به هدفتون وجود داره، بعضی شون خیلی شایع هستند. سعی کنید قبل از شروع، این موارد رو شناسایی کنید و برای مواجه شدن با هرکدوم اونا برنامه ای داشته باشید.

۱- ترس از شکست

پیش بینی شکست، یکی از بزرگ ترین قاتلان انگیزه است. تو که شکست می خوری، چرا اصلا با تلاش کردن خودتو اذیت
می کنی؟! اگه سال هاست که در تلاشید – جدای انگیزه شدیدی که دارید – یعنی قسمتی از شما باور نداره که می تونید موفق بشید.

بهترین روش برای مبارزه با ترس از شکست، تجربه موفقیته. به جای اینکه ۳۰ کیلوگرم کاهش وزن رو برای خودتون، موفقیت به حساب بیارید، هدفتون رو روی ۳ کیلوگرم بذارید. اگه قبلا همیشه صبحانه رو جا مینداختید و حالا صبحانه ای سالم میل می کنید، این خودش رسیدن به یه موفقیته. همه دستاوردای سختی که تو زندگی به دست آوردید رو لیست کنید تا به خودتون یادآوری کنید، همین حالا هم موفقیتایی داشتید! همین که تونستید به خودتون ثابت کنید که موفقیت رو تجربه کردید، ترس از شکست هم کم کم محو میشه.

۲- باور نداشتن دستاوردها، روی زندگی تون تاثیر منفی میذاره.

 اگه می خواید وزن کم کنید اما تلاش نمی کنید، به دست آوردنش نمی تونه زندگی تون رو اونطورا هم تغییر بده. از خودتون می پرسید که آیا این همه تلاش سخت، ارزشش رو داره یا نه؟

اگه مانعتون همینه، باید به عمق روحتون برید و ببینید که چرا می خواید وزن کم کنید. لیستی از همه دلایلی درست کنید که می خواید به خاطر اونا سالم بشید. انگیزه تون باید با ارزشای اصلی تون یکی باشه.
مثلا: ” من می خوام پا به پای بچه هام بدوم و باهاشون بازی کنم ” از ” من می خوام دوباره تو شلوار جینم جا بشم. ” خیلی انگیزه بخش تره. تحقیقات نشون داده افرادی که روی چرای کاهش وزنشون بیشتر تمرکز می کنند، راحت تر می تونند به روندشون ادامه بدن و کاهش وزن داشته باشن.

۳- عدم اعتماد به نفس

 شاید باور نکنید که دانش، توانایی و استقامت کافی برای دنبال کردن برنامه رو ندارید. اگه اینطور باشه، قبل از اینکه شروع کنید برای خودتون مانعی به وجود بیارید.
توصیه میشه با یه متخصص تغذیه، مشاور و یا مربی ورزشی شروع کنید، حتی اگه این مدت کم باشه. این افراد حرفه ای می تونند تو پیشبرد برنامه کمکتون کنند و اطلاعاتی رو در اختیارتون قرار بدن که برای موفقیت به اونا نیاز دارید. خوندن مقالات و داستان موفقیت افراد دیگه هم می تونه به خوبی کمکتون کنه. شما بیشتر از چیزی که فکرش رو می کنید توانایی دارید، پس همیشه خودتون رو قوی نگه دارید.

۴- خستگی

همین که برنامه ای پیدا کردید که تونستید اونو مورد استفاده قرار بدید، مطمئن بشید انعطاف پذیری رو هم رعایت می کنید. هر روز خوردن یه نوع غذا و انجام یه نوع حرکت ورزشی! پیشنهادای جدیدو رد می کنید، چون می ترسید مبادا وسوسه بشید و برنامه تون از دست بره. همه این موارد باعث می شه خیلی زود از برنامه زده بشید و احساس خستگی کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق، تو غذاهایی که می خورید تنوع ایجاد کنید. هر هفته دستورای غذایی جدیدو امتحان کنید و میوه و سبزیجات رو واردبرنامه غذایی تون کنید. برای مدت طولانی، روی یه ورزش نمونید و روتین های مختلف رو امتحان کنید. گاهی به خودتون استراحت بدید و گاهی هم خودتون رو به چالش بکشید. در مورد دعوتا و روابط اجتماعی باید خودتون هوشمند عمل کنید. مثلا هیچ وقت خیلی گرسنه به یه مهمونی نرید و یا از قبل برنامه بریزید که می خواید چه قدر غذا بخورید.

۵- به سرعت به نتیجه نرسیدن

متاسفانه عجول هستیم و وقتی چیزی رو می خوایم، یعنی انتظار داریم همون موقع به دستش بیاریم. اما رسیدن به وزن مناسب یه فرآیند زمان بره. عاداتتون رو به مرور تغییر بدید تا برای یه سبک زندگی سالم آماده بشید، اون وقت می تونید به کاهش وزن دست پیدا کنید. دفعه بعد که نتیجه دلخواهتون رو ندیدید و حس کردید صدایی توی سرتون میگه تسلیم شو، روی موفقیتای کوچیکتون تمرکز کنید. به این دقت کنید که بالا رفتن از پله ها، چقدر براتون ساده تر شده، چقدر حالا که از خودتون مراقبت می کنید همه چیز بهتره. فقط کافیه با دقت به اطرافتون نگاه کنید تا متوجه تاثیرات مثبت کاری که برای خودتون می کنید، بشید.

۶- مقایسه خودتون با دیگران

اینکه ببینید دیگران از شما موفق ترن، انگیزه تون رو کم می کنه؟ اگه دائم بقیه رو توی فیسبوک و اینستاگرام می بینید و حسرت می خورید که چرا جای اونا نیستید، یه لطفی به خودتون بکنید و از این برنامه ها بیرون بیاید. هر کسی با افراد دیگه متفاوته. سبک زندگی، شرایط، ساختار بدنی و سوخت ساز هم همین وضعیت رو داره. تنها مقایسه ای که باید انجام بدید، مقایسه حال حاضرتون با زمانی هست که رابطه رو شروع کردید. تنها به زمان شروع و راهی که پیش روتون دارید فکر کنید و اجازه ندید فکر کردن به دیگران، شیرینی موفقیتتون رو تلخ کنه.

۷- خسته کننده است، حتی نمی دونید از کجا شروع کنید

وقتی می خواید عاداتتون رو تغییر بدید و سبک زندگی جدیدی بسازید، حس می کنید دارید به یه کوه بلند نگاه می کنید که هیچوقت نمی تونید به قله ش برسید؟ با این همه مسیر و مانعی که وجود داره، حتی فکر تغییر الگوی غذا خوردن هم غیر قابل تحمل به نظر می رسه، اما واقعا اینطور نیست.

چنین احساسی باعث سکون می شه، بنابراین با وجود اینکه دنبال تغییر هستید اما هیچ کاری نمی کنید. تنها راهی که می تونید با استفاده از اون، از پس این شرایط بربیاید، اینه که هر بار یه قدم بردارید. به جای اینکه بخواید یه دفعه، یه قدم بلند بردارید، یه موضوع رو انتخاب کنید و اونو به چند قدم قابل اجرا تقسیم کنید و کارتون رو شروع کنید. برای مثال هفته اول فقط سعی کنید هر روز یه صبحانه ی سالم بخورید و یا هر شب، بعد از شام کمی قدم بزنید. این قدم های کوچک نه تنها باعث میشن آروم آروم به سمت بالا برید، بلکه تبدیل به عادت های همیشگی میشن.

۸- هدفتون یک باید است، نه خواسته

وقتی کاهش وزنتون به خاطر اینه که پزشک، دوست یا نامزدتون دائم به شما میگن باید وزن کم کنید، بیشتر به سمت هدف هل داده میشید تا اینکه بخواید خودتون به سمتش برید. اگه هدفتون جلب رضایت دیگرانه، بالا نگه داشتن انگیزه تقریبا غیر ممکنه. اگه کسی که به خاطرش می خواید وزن کم کنید خودتون نیستید، باید سعی کنید برای خودتون به اندازه کافی دلیل جمع کنید که به خاطرش زحمت بکشید.

۹- فکر می کنید دیگران هوای شما رو ندارن و یا از کاری که انجام می دید انتقاد می کنند.

اگه از طرف کسانی که دوستشون دارید حمایت نشید، رسیدن به هر هدفی سخت میشه. انتقاد رو هم به چیزی که انجام می دید اضافه کنید تا اوضاع سخت تر بشه. حتی بدتر از این هم ممکنه! وقتی این افراد بخوان نتیجه تلاشتون رو خراب کنند – بخور، همین یه شیرینی که چیزی نیست! – مجبور می شید که بین خودتون و کسانی که دوست دارید یکی رو انتخاب کنید، پس در نتیجه در طول فرآیند انگیزه تون از بین میره. برای مبارزه با کسانی که انتقاد می کنند و سعی دارن شما رو از مسیر بیرون کنند، سعی کنید افرادی رو پیدا کنید که هواتون رو داشته باشن.

منبع: دکتر کرمانی

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.