تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

سبزیجاتی که به صورت خام فواید بیشتری دارند

در شرایطی که فرایند پخت و پز غذاها به افزایش کیفیت و بهبود عطر و طعم آنها کمک می‌کند، مشخص شده که استفاده بعضی غذاهای خاص به صورت خام، ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری را برای حفظ سلامت بدن فراهم می سازد. در این مطلب از مجله اینترنتی عطارباشی قصد داریم شما راسبزیجاتی که به صورت خام فواید بیشتری دارند آشنا نماییم .

۱ – چغندر

یکی از سبزیجاتی است که بیشترین درصد قند و مواد مغذی مفید را دارد. چغنندر سرشار از ویتامین‌های آ، ث و ب، مواد معدنی همچون پتاسیم، منیزیم و آهن، فیبر، و … است و استفاده منظم آن به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و گردش خون و افزایش سلامت کلی بدن کمک می‌کند. توصیه میشود چغندر را نپزید زیراکه با این عمل بیش از ۲۵ درصد از میزان اسید فولیک چغندر را از بین می برد.

۲ – بروکلی

سرشار از ویتامین C، کلیسم، پتاسیم و دیگر مواد مغذی است و حاوی مقادیر بسیار زیادی سولفورفان است؛ یک ترکیب که با کاهش احتمال ابتلا به سرطان و همچنین مشکلات قلبی عروقی مرتبط است. استفاده خام بروکلی، جذب سولفورفان موجود در آن و دیگر ویتامین‌ها و مواد مغذی بروکلی را چند برابر می‌کند.

سبزیجاتی که به صورت خام

۳ – پیاز

سرشار از یک ترکیب فعال به نام آلیسین است که یکی از عوامل اصلی در جلوگیری از سرطان می باشد، برطرف کننده اضطراب است و عملکرد قلب و عروق را بهبود می‌بخشد. در زمان پخت و پز میزان این مواد مغذی کاهش می‌یابد و جذب آنها دشوارتر می‌شود.

همچنین بخوانید :   خواص باور نکردنی سیر و تاثیرات آن در سلامتی بدن

۴ – فلفل قرمز

میزان ویتامین C موجود در فلفل قرمز چندین برابر مرکبات است و منبع مناسبی از ویتامین ب ۶، ویتامین ای و منیزیم نیز به حساب می آید. در صورتی که فلفل قرمز به صورت پخته مصرف شود موجب می‌شود که ویتامین C و دیگر مواد مغذی‌اش را تا میزان بالایی از دست بدهد.

سبزیجاتی که به صورت خام

۵ – آجیل

منبع غنی از چربی، پروتئین و آنتی اکسیدان‌ها به حساب می آید. استفاده منظم آجیل باعث کاهش کلسترول مضر، کمک به عملکرد گردش خون می‌شود و دیگر اختلالات سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. تغییرات ایجاد شده در رنگ، طعم، بافت و ظاهر آجیل، در پروسه گرما دادن آنها، ناشی از واکنش قهوه‌ای شدن غیر آنزیمی است. این عمل باعث از دست رفتن ویژگی آنتی ‌اکسیدانی آجیل‌ و افت توانایی هضم پروتئین و از دست رفتن اسیدهای آمینه ضروری شده، و در نهایت باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آن می‌شود.

۶ – توت

افزودن توت‌ها به غلات و یا آجیل بخصوص در وعده صبحانه، آن را تبدیل به یک وعده غذایی کاملا سالم و مفید می‌کند. ولی توت‌های خشک چنین قابلیتی ندارند زیراکه شکر و حتی کالری آنها، سه برابر بیشتر از توت تازه است. در طول پروسه خشک کردن توت‌ها، ویتامین‌های محلول در آب و مواد مغذی آنها، ویژگی های طبیعی خود را به طور کامل از دست می‌دهند.

سبزیجاتی که به صورت خام

۷ – نارگیل

همان طور که می دانید نارگیل یک پای ثابت دسرها است و خیلی راحت فراموش می کنیم که استفاده آن همان حالتی که هست و بدون قند افزوده برای سلامتی بدن مفید است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آب نارگیل حاوی مواد معدنی فراوانی است و گوشت آن دارای اسیدهای چرب مفیدی است که به بهبود سلامت قلب و مغز کمک شایانی می‌کند. درنتیجه توصیه می شود نارگیل به صورت خام و به عنوان بک میوه معمولی استفاده شود.

۸ – سیر

سیر پای ثابت آشپزی خوشمزه‌ی ایتالیایی و مکمل ایده آل پاستاها و غذاهای گوشتی است. سیر شهرت جهانی دارد و حاوی مقادیر زیادی آلیسین؛ منگنز، ویتامین ب ۶، ویتامین C، سلنیوم و فیبرها می باشد و استفاده آن به صورت خام خواص زیادی دارد. مصرف چند حبه سیر خام به میزان دو تا سه بار در هفته احتمال ابتلا به سرطان ریه را بشدت کاهش می‌دهد. پیشنهاد می شود در افزودن سیر خام به سالادها و غذاهایتان دریغ نکنید.

منبع: بیر کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *