تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

معرفی موادغذایی که تقویت کننده متابولیسم هستند

اما عادات، سن، وزن، رژیم غذایی و ورزش نیز نقش مهمی در سوخت و ساز بدن بازی می کنند. به عنوان مثال، با افزایش سن در زنان، سرعت متابولیسم بدن آنها کم می شود زیرا آنها در حال از دست دادن پنج یا شش پوند عضله در هر دهه هستند . اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید افزایش متابولیسم بدن می تواند شما را قادر به از دست دادن وزن بدون کاهش کالری بیشتر می کند . متابولیسم سریع تر شما را قادر می سازد تا نسبت به یک فرد با همان سطح فعالیت، وزن و رژیم غذایی کاهش وزن بیشتری داشته باشید . بغیر از سن ، جنس و نژاد ، مواد غذایی نیز در متابولیسم بدن تاثیرگذار است . برای تقویت متابولیسم بدنتان سعی کنید هیچ وقت گرسنه نمانید ؛ زیرا گرسنه ماندن باعث می شود متابولیسم بدنتان به سرعت پایین بیاید؛ خصوصا وقتی که این زمان به بیش از ۵ ساعت می رسد . پس سعی کنید برنامه غذایی منظمی داشته باشید و وعده های غذایی کم حجم خودتان را با فاصله زمانی مشخص از یکدیگر مصرف کنید .

قبل از غذا خوردن آب بنوشید

قبل از غذا آب بنوشیددر یک مطالعه نشان داده شده است که نوشیدن دو لیوان آب قبل از هر وعده ی غذا در افراد رژیمی سبب می شود به طور متوسط ۱۵.۵ پوند در طول سه ماه وزن از دست بدهند مطالعه ارائه شده در کنفرانس سالانه انجمن شیمی آمریکا آمده است. ویرجین، متخصص مشهور تغذیه و نویسنده کتاب آشپزی رژیمی می گوید تحقیقات نشان می دهد که به درستی هیدراته ماندن، شما را با انرژی نگه می دارد. سعی کنید به انداره نیمی از وزن بدن خود اونس آب مصرف کنید ویرجین می گوید یک فرد ۱۵۰ پوندی ۷۵ اونس در روز آب مینوشند .

تقویت متابولیسم بدن با مصرف این مواد غذایی

مصرف پروتئین‌ها

گوشت‌های سفید و ماهی‌های چرب برای ایجاد احساس سیری بسیار موثر هستند و شهرت زیادی به‌عنوان ماده‌ی غذایی ترموژنیک دارند . یعنی اینکه در بدن تولید گرما کرده و به چربی‌سوزی کمک می‌کنند . در واقع تأثیر پروتئین‌ها در بدن به گونه‌ای است که بدن راحت‌تر و از طریق عمل هضم این مواد غذایی کالری می‌سوزاند . توجه داشته باشید که پروتئین‌ها نقش مهمی در حفظ و افزایش توده‌ی عضلانی دارند . این مسئله نیز به نوبه‌ی خود به بدن کمک می‌کند تا چربی بیشتری بسوزاند .

ماست

پروبیوتیک ها، باکتری های سالم موجود در ماست، ترشی و دیگر مواد غذایی تخمیر شده مانند کلم رنده شده و آب پز با سرکه، ممکن است به شما در از دست دادن وزن کمک کند مردان و زنان دارای اضافه وزن به دنبال یک رژیم غذایی کاهش وزن ۱۲  هفته ای به نیمی از داوطلبان یک قرص پروبیوتیک هر روز داده شد زنان در گروه پروبیوتیک بیش از گروه دارونما وزن از دست دادند ولی برای مردان تفاوتی نداشت . مصرف پروبیوتیک ها به صورت غذا دارای اثرات مفیدی برای دور کمر است . ماست، مانند سایرمواد لبنی چرب، دارای اسید چرب به نام اسید لینولئیک (CLAA) است که مطالعات نشان داده می تواند سوزاندن چربی را بهبود بخشد .

تقویت متابولیسم بدن با مصرف این مواد غذایی

سیب

نه تنها سیب بسیار غذای سالمی است بلکه می تواند به کاهش وزن با افزایش متابولیسم بدن منجر شود . این میوه کم کالری و سرشار از فیبر محلول است . سیب برای کسانی که مایل به سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن خود هستند، بسیار عالی است . محتوای فیبر آن نیز به هضم و حرکت روده کمک می کند . در واقع، فیبر در سیب سلول را از جذب چربی دور نگه داشته و به جذب آب تشویق می کند . این کار کمک می کند تا رسوبات چربی از بدن دفع شده و فعالیت متابولیک افزایش یابد . به علاوه، آن ها کمک می کنند تا شما احساس سیری طولانی تری را داشته باشید .

دارچین

دارچین تنها برای پای سیب و هات چاکلت مصرف نمی شود، بلکه ماده ای است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. این ماده سرشار از کومارین است، ماده ای که متابولیسم کربوهیدرات ها را در بدن تنظیم می کند . کومارین اثر انسولین را نیز در بدن افزایش می دهد و جذب گلوکز را توسط بافت های بدن بالا می برد . دارچین با کاهش انعقاد خون به رقیق شدن آن کمک می کند .

تقویت متابولیسم بدن با مصرف این مواد غذایی

فلفل

فلفل متابولیسم بدن را بالا می بردهنگامی که شما می خواهید عطر و طعم به مواد غذایی خود اضافه کنید از نمکدان استفاده می کنید به جای آن از سس گرم یا فلفل قرمز استفاده می کنید تا به غذای شما گرما بدهد فلفل تند حاوی کپسایسین است و باعث می شود که بدن ۹۰ کالری اضافی بلافاصله پس از غذا بسوزاند یک مطالعه نشان می دهد چربی قهوه ای فعال کپسایسین در فلفل قرمز باعث افزایش متابولیسم بدن می شود .

سیر

سیر به بدن کمک می‌کند تا از ذخایر چربی خود بیشتر استفاده کند. سیر جزو مواد غذایی مفید است که خاصیت ضدانعقادی دارد و در عین حال تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن، آنتی‌اکسیدان، ضدفشار خون و حتی ضدسرطان است .

تقویت متابولیسم بدن با مصرف این مواد غذایی

 چای سبز

چای سبز علاوه بر افزایش متابولیسم، خطر بروزسرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد . حقیقات نشان میدهد که چای سبز متابولیسم را برای چندین ساعت افزایش میدهد . نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان چای سبز باعث سوختن ۱۷% کالری بیشترمیشود . به زبان ساده‌تر اینکه چای سبز روند گوارش را تحریک کرده و متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. به این ترتیب نیز به کالری سوزی کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم از مصرف روزانه‌ی چای سبز غافل نشوید .

منبع: بیر کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *