جنسیدرمان بیماریسلامتی

درمان HIV از شریک جنسی سالم، در برابر این ویروس محافظت میکند.

مطالعه ای جدید نشان میدهد: درمان HIV از انتقال ویروس در زوج ها زمانی که تنها یکی از آنها این ویروس را داشته باشد، جلوگیری میکند. این پژوهش شامل ۳۵۸ زوج در استرالیا، برزیل و تایلند است. آنهایی که HIV مثبت داشتند تحت درمان قرار گرفتند تا میزان ویروس در خون آنها تا سطح غیر قابل شناسایی کاهش یابد.

شرکت کنندگان از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ پیگیری شدند. در طی این دوره، زوج ها تقریبا ۱۷۰۰۰ نمونه مقاربت بدون کاندوم گزارش دادند. نویسندگان این مطالعه گفتند هیچ یک از این روابط به انتقال ویروس HIV منجر نشدند.

اندرو گرولیچ، سرپرست محققان این پژوهش و استاد موسسه کربی در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا، گفت: “سطح ویروس غیر قابل شناسایی به طور موثری از انتقال HIV در میان زوج ها جلوگیری می کند.”

گرولیچ در نشست خبری amFAR، بنیاد پژوهشی ایدز، بیان کرد: “این پژوهش برای تغییر در زندگی زوج هایی با وضعیت های مختلف HIV خبر خوبیاست. اما مهم است که فرد دارای HIV مثبت تحت مراقبت های پزشکی منظم قرار گیرد و هیچ یک از داروهای ضد رتروویروسی خود را از دست ندهد تا اطمینان حاصل شود بار ویروسی غیر قابل شناسایی است.”

این مطالعه سه شنبه در کنفرانس IAS پیرامون علم اچ آی وی در پاریس ارائه شد. یافته های ارائه شده در جلسات به طور معمول تا زمانی که در مجله منتشر شوند، به عنوان یافته های مقدماتی تلقی میشوند.

گرولیچ گفت: “این پژوهش اولین مطالعه ای است که نشان می دهد این نتایج در کشورهایی با درآمد بالا و درآمد متوسط قابل اجرا هستند. تحقیقات ما به شواهدی از تعداد کمی از مطالعات بین المللی زوج ها می افزاید و بدین معنی است که ما می توانیم با اطمینان بگوییم که درمان موثر HIV مانع انتقال ویروس در زوج ها با وضعیت های مختلف HIV میشود.”

وی در ادامه افزود: “اطلاعات ما به مطالعات قبلی که نشان می دهند هرگز مورد انتقال یافته ویروس اچ آی وی از فردی با HIV مثبت که ویروسی غیر قابل شناسایی داشته باشد (یعنی تحت درمان باشد)، به شریک جنسی با HIV منفی وجود نداشته است”.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *