تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

با مجموعه مکمل های عضله‌ ساز آشنا شوید

مجموعه عضله‌ سازی : پروتئین وی ایزوله، کراتین مونوهیدرات، سی‌ ال‌ ای

این مجموعه عضله‌ سازی ممکن است بسیار ساده به نظر برسد و دقیقا به همین دلیل ما آن را انتخاب کرده ایم.روی هر کدام از مکمل‌های ذکر شده تحقیقات بسیاری در مورد قابلیت عضله‌ سازی آنها صورت گرفته است و در تحقیقات اخیر مشخص شده است که مصرف هر سه آنها به صورت ترکیبی‌ با هم دارای اثرات بسیار خوبی‌ روی عضله‌ سازی می‌باشد.

پروتئین وی ایزوله مکملی است که هر بدن سازی برای افزایش حداکثری رشد عضلات خود به آن نیازمند است.پروتئین وی ایزوله تامین کننده طیف کاملی از آمینو اسید‌های ضروری مخصوصا آمینو اسید‌های شاخه دار می‌باشد که به شکل قابل توجهی‌ می‌توانند با ترکیب تمرینات با وزنه محیط آنابولیسم بدن را بهبود دهند.

کراتین نیز یک مکمل عضله‌ ساز دیگر می‌باشد که سال‌ها تحقیق را پشتوانه خود دارد.در حقیقت کراتین تنها مکملی است که روی خواص عضله‌ سازی آن بیشترین تحقیق صورت گرفته است.مصرف کراتین میتواند باعث بهبود و افزایش حجم ماهیچه‌های اسکلتی و افزایش سنتز پروتئین شود و این امر به دلیل قابلیت ایجاد یک محیط اسمزی حاصل میشود که طی‌ آن آب به درون سلول‌های ماهیچه ای وارد میشود.به علاوه کراتین میتواند سطح فسفوکراتین را در بدن افزایش دهد که نتیجه آن افزایش تولید آدنوزین تری فسفات می‌باشد.

نتیجه آخر برای یک بدن ساز این است که میتواند تمرین خود را طولانی‌ تر و با شدت بیشتری انجام دهد.تحقیقات اخیر به وضوح نشان داده‌اند که مصرف کراتین همراه با انجام تمرینات با وزنه میتواند باعث افزایش سطح فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1) و مهار میوستاتین شود.به علاوه در تحقیقات مشخص شده است که مصرف ترکیبی‌ کراتین و پروتئین وی ایزوله میتواند اثرات عضله‌ سازی را به میزان بسیار بیشتری تقویت کند.

سی‌ ال‌‌ ای یک چربی‌ غیر اشباع مشتق شده از لینولییک اسید می‌باشد.برای سال هاست که اینطور گفته میشود که سی‌ ال‌‌ ای یک مکمل چربی‌ سوزی می‌باشد اما تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف سی‌ ال‌‌ ای همراه انجام تمرینات با وزنه میتواند سطح عضله‌ سازی و قدرت را به شکل بسیار قابل توجهی‌ افزایش دهد.در یک آزمایش منتشر شده در (International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism) محققان روی تاثیرات مصرف همزمان پروتئین وی ایزوله، کراتین مونوهیدرات و سی‌ ال‌‌ ای به مدت ۵ هفته همراه با انجام تمرینات با وزنه تحقیق کردند.

آنهایی که از این مجموعه در دوره تمرینی خود استفاده کرده بودند توانستند ۲ برابر گروه دیگر عضله‌ سازی خالص داشته باشند.همچنین آنهایی که این مجموعه را هنگام تمرینات خود دریافت کرده بودند توانستند میزان رکورد خود در پرس سینه و پرس پا را نیز افزایش دهند.

دوز‌ها :

بر اساس اطلاعات و تحقیقات دوز‌های زیر برای بدن سازان پیشنهاد میشود :

۳۰-۴۰ گرم پروتئین وی، ۳-۵ گرم سی‌ ال‌‌ ای و ۳-۵ گرم کراتین را ۳۰ دقیقه قبل از تمرین مصرف کنید (در روز‌های استراحت این دوز را بلافاصله بعد از برخواستن از خواب مصرف کنید).

۳۰-۴۰ گرم پروتئین وی، ۳-۵ گرم سی‌ ال‌‌ ای و ۳-۵ گرم کراتین را بلافاصله بعد از تمرین خود مصرف کنید (در روز‌های استراحت این دوز را در بعدازظهر مصرف کنید).

۵۰ گرم پروتئین وی، ۳-۵ گرم سی‌ ال‌‌ ای و ۳-۵ گرم کراتین را قبل از خواب مصرف کنید.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *