آشنایی با مجموعه مکمل های افزایش دهنده انرژی و تمرکز - مجله سلامتی عطارباشی

آشنایی با مجموعه مکمل های افزایش دهنده انرژی و تمرکز

مجموعه افزایش انرژی و تمرکز : کافئین، آمینو اسید‌های شاخه دار، تارین

این مجموعه ساده اسکلت اصلی‌ تشکیل دهنده اکثر نوشیدنی‌‌های انرژی زا در بازار می‌باشد.ترکیب این مکمل‌ها با هم باعث افزایش سطح انرژی، افزایش تمرکز ذهنی‌ و هوشیاری از طریق سه مکانیزم مختلف میشود.کافئین یک محرک دستگاه عصبی مرکزی می‌باشد و در واقع تاثیر افزایش انرژی خود را اساسا از طریق ایجاد هوشیاری در مغز ایجاد می‌کند.

در طول تمرین آمینو اسید‌های شاخه دار متابولیزه شده و سطح پلاسمای بدن کاهش پیدا می‌کند.همچنان که تمرین رو به جلو میرود پلاسمای بدون اسید‌های چرب افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن افزایش سطح تریپتوفان‌های آزاد می‌باشد.تریپتوفان یک آمینو اسید است که به صورت علمی‌ ثابت شده است از طریق تاثیر خود روی تولید سروتونین میتواند باعث ایجاد خواب آلودگی‌ شود.

دانشمندان اینگونه فرضیه سازی کرده‌اند که مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار میتوانند باعث ایجاد تعادل در افزایش سطح تریتوفان و کاهش انتقال آنها از صد مغزی خونی شوند که نتیجه آن کاهش سنتز سروتونین و در نتیجه کاهش خستگی‌ می‌باشد.این تئوری توسط یک تحقیق انجام شده حمایت میشود که در آن در طول یک تمرین ۶۰ دقیقه‌ای سنگین و طاقت فرسا به افراد مورد آزمایش آمینو اسید‌های شاخه دار داده شد.

گروهی که از آمینو اسید‌های شاخه دار مصرف کرده بودند ۷% خستگی‌ کمتر و ۱۵% خستگی‌ ذهنی‌ کمتری را نسبت به گروه دیگر تجربه کردند.

تاورین دومین آمینو اسید از لحاظ فراوانی‌ در مغز می‌باشد و غلظت آن در مغز بسیار بالا می‌باشد.مصرف تاورین ممکن است بتواند باعث بهبود عمل انتقال دهنده‌های عصبی مهار کننده در سیستم عصبی مرکزی شود.از تاورین در مکمل‌های افزایش دهنده تمرکز بدون محرک استفاده میشود.از لحاظ اهمیت برای بدن سازان تاورین موجود در نوشیدنی‌‌ها میتواند به افزایش عملکرد مغز و افزایش تمرکز کمک کند.

بر اساس داده‌های موجود دشوار می‌باشد که اثر ترکیبی‌ این مجموعه را دقیقا ارزیابی کنیم.اما به هر حال مکانیزمی که هر کدام از آنها عمل می‌کند و با توجه به شواهدی که در مورد توانایی افزایش سطح انرژی آنها موجود می‌باشد قطعا امتحان کردن این مجموعه ارزشش را دارد.

دوز‌ها :

۲۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم کافئین، ۵-۱۰ گرم آمینو اسید‌های شاخه دار و ۱-۳ گرم تاورین را ۳۰ دقیقه قبل از تمرین مصرف کنید.

منبع: ادکوان

نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *