درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

وقتی روده، چکه‌کن می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

چگونه به سندرم روده چکه کن مبتلا می‌شویم؟

تصور براین است که سندرم روده چکه‌کن، زمانی اتفاق می‌افتد که لایه سلول‌های دیواره روده، تحریک می‌شود و وظایف خود را بخوبی انجام نمی‌دهد. به‌طور طبیعی این سلول‌ها سد محافظی هستند که ذرات غذا، سموم و میکروارگانیسم‌ها را جذب می‌کند.

وقتی این سلول‌ها صدمه می‌بینند، نفوذپذیر و به اصطلاح چکه‌کن می‌شوند و ذرات مذکور به جای آن که جذب آنها شوند وارد جریان خون می‌شوند. به گفته کارشناسان، این حالت احتمالا بر اثر التهاب و شرایط التهابی مانند سلیاک و بیماری‌های التهابی روده ایجادمی‌شود.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID )، الکل و آنتی‌بیوتیک‌ها سایر عوامل محرک روده هستند.

همچنین به گفته کارشناسان رژیم غذایی حاوی گلوتن، قند و لبنیات از آنجا که هضم مشکلی دارند، دستگاه گوارش را تحلیل می‌برند و به صورت ذرات هضم نشده در روده‌ها باقی می‌مانند و التهاب ایجاد می‌کنند.

با این حال برخی متخصصان گوارش معتقدند ذراتی که جذب روده‌ها نمی‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند به اندازه کافی محرک نیستند و نمی‌توانند ایجادکننده این علائم باشند.

درواقع سندرم روده چکه‌کن یک شرایط پزشکی خاص است که بیشتر از سوی کارشناسان تغذیه و پزشکان طب جایگزین مطرح شده و از سوی برخی متخصصان انکارمی شود.

وقتی روده، چکه‌کن می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

سیستم ایمنی نسبت به ذرات هضم نشده غذا، سموم و دیگر میکروارگانیسم‌هایی که به دلیل نفوذپذیرشدن روده‌ها وارد جریان خون شده‌اند، مانند یک مهاجم واکنش نشان می‌دهد و این حالت، التهاب ایجاد می‌کند. التهابِ ایجادشده در طول زمان بروز مشکلاتی مانند نفخ، گرفتگی عضلات، پسوریازیس، اگزما و آلرژی را به دنبال دارد.

خستگی، دردهای بدون علت و حتی افسردگی نیز می‌توانند از دیگر عوارض این اختلال باشند. وقتی ذرات غذایی به جای هضم شدن وارد جریان خون شوند، بدن موادی مانند ویتامین D وB، منیزیم و برخی آمینواسیدها را به میزان کمتری جذب می‌کند و این شرایط می‌تواند بر روحیه و سطح انرژی فرد تاثیر بگذارد.

راه‌هایی برای درمان طبیعی

این اختلال هنوز همچنان مبهم است و آزمایش مشخصی برای تشخیص آن وجود ندارد، اما توجه به رژیم غذایی می‌تواند نخستین گام در درمان طبیعی آن باشد.

برای افرادی که در هضم گلوتن، قند و لبنیات دچار مشکل می‌شوند، حذف این مواد از رژیم غذایی به مدت شش هفته می‌تواند التهاب را متوقف کند و به درمان روده چکه‌کن منجر شود.

پس از درمان روده، مقادیر کم این موادغذایی قابل هضم خواهد بود. مصرف مکمل‌هایی مانند گلوتامین ـ نوعی آمینو‌اسید که به رشد و بازسازی دیواره داخلی روده کمک می‌کند ـ نیز می‌تواند به بهبود مشکل کمک کند.

منبع: جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *