تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

۷ غذایی که بدن شما را اسیدی یا قلیایی می‌کنند (۱)

اسیدی و قلیایی شدن خون چه تاثیری در بدن دارد؟ بسیاری از مشکلات جسمی و بیماری‌ها می‌تواند در نتیجه استفاده از غذاهای تولید کننده اسید بعد از هضم غذا ایجاد شود؛ امروزه بسیاری از مشکلات در نتیجه صنعتی شدن ملت‌ها و مدرنیزه شدن سبک زندگی است، که موجب افزایش اسیدی بودن محیط داخلی بدن می‌شود.

۷ غذای قلیایی

رژیم غذایی که در برنامه روزانه غربی‌ها وجود دارد، حاوی غذاهای اسیدی مثل (پروتئین‌ها، غلات، شکر) است؛ غذاهای قلیایی نیز شامل سبزیجات می‌شود؛ همچنین مصرف مواد محرکی مثل تنباکو، قهوه، چای و الکل بسیار اسید زا است؛ استرس و فعالیت‌های بدنی (ناکافی یا بیشتر از میزان مفید) موجب اسیدی شدن بدن فرد می‌شود.

بسیاری از غذاها قلیایی یا خنثی هستند؛ اما بدون استثناء غذاهای فرآوری شده و کارخانه‌ای که در شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود و به دفعات در قفسه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید، بیشتر اسید ساز هستند.

تحقیقات بسیاری صورت گرفته که نشان‌دهنده حقیقت این موضوع است؛ این بدین معنی است که رعایت رژیم غذایی که دارای تعادل قلیایی و اسیدی باشد، به سلامت شخص کمک فراوانی می‌کند.

مقدار مورد نیاز مواد غذایی قلیایی

هر شخص برای حفظ سلامتی نیاز دارد تا حداقل ۶۰ درصد مواد غذایی مصرفی‌اش دارای خاصیت قلیایی باشد؛ برای این کار نیاز به مصرف مقدار زیادی میوه و به‌خصوص سبزیجات (قلیایی کننده) برای متعادل‌سازی پروتئین مصرفی (اسیدی کننده) خواهید داشت.

باید از مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید، نه‌تنها به‌خاطر اینکه این‌گونه غذاها اسیدی هستند، بلکه به‌سبب اینکه سطح قند خون و شاخص گلیسمی را به‌سرعت افزایش داده و وضعیت انسولین بدن را تحت فشار قرار می‌دهد.

همیشه بدن تلاش می‌کند تا به وسیله هم‌ایستایی یا هومئوستازی (حفظ شرایط پایدار و ثابت در محیط داخلی به‌کار برده می‌شود، به‌عنوان مثال کلیه، غلظت یون‌ها را ثابت نگه می‌دارد و سیستم گوارش و مواد غذایی را تأمین می‌کند) pH بدن را در حالت تعادل نگه دارد.

زمانی‌که رژیم غذایی از نظر میزان اسیدی یا قلیایی بودن در حالت تعادل نباشد، به طور قطع به سیستم‌ها و ارگان‌های بدن فشار خواهد آمد؛ در داخل سلول‌های بدن داستان، کاملاً متفاوت است؛  آزمایش بزاق و اوره بهترین راه برای مشخص شدن تغییرات ناشی از اسیدی و بازی بودن رژیم غذایی است.

منظور از pH بدن چیست؟

آب ترکیبی است که به وفور در بدن یافت می شود، جالب است بدانید که نزدیک به ۷۰ درصد از حجم بدن را آب تشکیل می دهد؛ بنابراین حجم زیادی از بدن را مایعاتی تشکیل می دهد که ممکن است کم و بیش اسیدی باشند.

pH (غلظت یون هیدروژن) معیار اسیدی یا بازی بودن مایعات است – نسبت بین یون‌های بار مثبت (اسیدی) و یون‌های بار منفی (قلیایی) را نشان می‌دهد؛ یعنی pH مایعات برابر با میزان غلظت یون-هیدروژن است.

هرچه میزان pH بیشتر باشد، میزان قلیایی بودن مایع بیشتر است؛ هرچه میزان pH کمتر باشد، میزان اسیدی بودن محلول بیشتر است؛ محدوده pH از ۰ تا ۱۴ است، و ۷٫۰ نیز به معنی خنثی بودن محلول است؛ عدد بالاتر از ۷٫۰ به معنی قلیایی بودن و پایین‌تر از میزان ۷٫۰ به معنی اسیدی بودن مایع است.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *