تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

قند میوه ها در مقابل قند مصنوعی

می‌دانیم که مصرف زیاد شکر برای سلامتی ما مضر است؛ اما قند میوه ها چطور؟ قند موجود در میوه‌ها طبیعی بوده و جزء ترکیبات میوه محسوب میشود و با قند پالایش‌شده موجود در محصولات کارخانه‌ای فرق دارد.

قند میوه ها

قند میوه ها در مقابل قند مصنوعی

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» قند میوه و شکری که در آشپزخانه دارید بسیار به هم شبیه هستند؛ شکر در واقع ساکارز است که ترکیبی از قندهای فروکتوز و گلوکز می‌باشد. از طرفی دیگر قند میوه ها نیز شامل فروکتوز و گلوکز می‌شود، اما اینها تنها ترکیبات قند موجود در میوه‌ها نیستند. متخصصین تغذیه می‌گویند که میوه‌ها همچنین حاوی زنجیره‌‌ی بلند کربوهیدرات‌ها بوده که برای هضم و جذب شدن نیازمند زمان بیشتری هستند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان قند میوه ها و قند مصنوعی، نسبت فیبر به قند است. فیبر سرعت جذب قند در خون را کاهش داده که از افزایش ناگهانی قندخون پیشگیری می‌کند. اما وقتی یک آبناب شیرین می‌خورید، مقدار ناچیزی فیبر دریافت می‌کنید.

همچنین مقدار کلی قند نیز مهم است؛ اغلب خوراکی‌های شیرین حاوی مقدار زیادی شکر بوده و تقریبا فاقد فیبر هستند. اما میوه‌ها نسبت به فیبر موجود در آنها، قند کمتری دارند. مطالعات نشان می‌دهند که اغلب میوه‌ها حداکثر ۲۰گرم قند دارند، در حالی که یک قوطی نوشابه نزدیک به ۴۰ گرم قند را در خود جای داده است. مطمئنا این را هم می‌دانید که نوشابه هیچگونه مواد مغذی یا فیبری نداشته و در واقع آب شکردار است.

تمام محصولات میوه‌ای مفید نیستند

به طور مثال آبمیوه‌ها دوست شما محسوب نمی‌شوند؛ زیرا فرآیند تولید آنها به گونه‌ای است که فیبر به طور کاملا حذف شده و تنها آبِ میوه باقی می‌ماند. در این حالت یک لیوان آب سیب از لحاظ عملکرد قند در بدن چندان فرقی با نوشابه ندارد و باعث افزایش ناگهانی قندخون می‌شود.

هنگام مصرف اسموتی و میوه‌های خشک نیز باید حواستان را جمع کنید، زیرا این دو خوراکی اگرچه فیبر دارند ولی ممکن است سرشار از قند باشند. هنگام تهیه‌ی اسموتی حتما سعی کنید در کنار میوه ها از سبزیجات نیز استفاده کنید تا میزان قند اسموتی بیش از اندازه نشود. متخصصین تغذیه همچنین پیشنهاد می‌کنند که در مصرف میوه‌های خشک‌شده زیاده‌روی نکنید چون باعث افزایش قندخون می‌شوند.

خلاصه‌ی کلام…

تمام کربوهیدرات‌ها بد نبوده، و تمام منابع قند با یکدیگر یکسان نیستند. وقتی به دنبال یک خوراکی شیرین هستید، بهترین انتخاب یک پرتقال، یک مشت توت و یا سایر میوه‌ها هستند. از خوردن خوراکی‌هایی مانند آبمیوه‌های کارخانه‌ای، نوشابه، آبنبات یا کوکی خودداری کنید. اسموتی و میوه‌های خشک نیز انتخاب‌های مناسبی هستند اما باید در مصرف آنها تعادل را برقرار کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *