داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان واریس با طب سنتی

واریس نوعی اتساع غیرعادی و پیچ خوردگی وریدهای سطحی است که به دلیل گردش خون غیرعادی در اندامها ایجاد میشود. این عارضه میتواند علل مختلفی داشته باشد و معمولا در اندامهای تحتانی شایع است، اما به ندرت در نقاط دیگر هم دیده میشود. بهطور کلی علت ایجاد واریس، نارسایی دریچههای لانه کبوتری در اندامهای تحتانی است که این نارسایی خود به دلایل مختلفی ایجاد میشود. ایستادنهای طولانی مدت به صورت بی حرکت و ثابت در یک مکان مهمترین و شایعترین علت ایجاد واریس است

درمان واریس با طب سنتی

فراموش نکنید که این حالت در سیاهرگها رخ میدهد و نه سرخرگها، زیرا گردش خون در سرخرگها به کمک نیروی پمپ قلب انجام میشود،اما خون سیاهرگها به کمک پمپ عضلانی که در اندامهای تحتانی وجود دارد به گردش درمیآید. یعنی عضلات با انقباض و انبساط خود هنگام راه رفتن، حرکت کردن یا ورزش کردن، خون را به گردش درمیآورند. حال اگر این مکانیسمها به هر دلیل انجام نشوند برای مثال پمپ عضلانی ضعیف باشد یا فرد بیحرکت باشد و این عضلات کار نکنند و دریچه در طولانیمدت نارسا شود، واریس ایجاد خواهد شد.

واریس اگر درمان نشود در طی زمان پیشرفت میکند. یعنی رگها بهتدریج متسع میشوند و این اتساع منجر به تورم بهخصوص در ناحیه ساق پا و قسمت فوقانی قوزک داخلی میشود. سپس پوست به تدریج تیره و نازک میشود و اگر درمان نشود منجر به زخم و اگزما و حتی خونریزی میشود. در واقع با متسع شدن وریدها و نازک شدن پوست، کوچکترین آسیب یا ضربهای میتواند باعث خونریزیهای شدید شود. یکی دیگر از عوارض واریس، ایجاد لخته در وریدهای سطحی یا به اصطلاح»ترومبوفلبیت « سطحی است. در چنین مواقعی ایجاد لخته در اثر اتساع باعث میشود رگ مورد نظر متورم، قرمزرنگ، دردناک و سفت شود.

واریس میتواند منجر به كاهش تامین مواد مغذی برای پوست و ماهیچه شود و در نتیجه قانقاریا و زخم ایجاد كند.
علامت اصلی این بیماری درد و تورم خفیف در قوزك پا و بد منظره شدن ناحیه مبتلا به واریس است. برخی مواقع نیز هیچ علامتی مشاهده نمیشود.
روشهای درمانی شامل پوشیدن جورابهای محكم مخصوص واریس و نشستن در حالتی است كه پاها در سطحی بالاتر از قلب قرار داشته باشند.به طور مثال قرار دادن پاها بر روی یك صندلی در حالت نشستن و یا دراز كشیدن بر روی زمین. در اغلب موارد برای برطرف كردن مشكل واریس، عمل جراحی مورد نیاز است.
واریس بر اساس دیدگاه طبّ سنتی ایران، حاصل تجمع سودا در سیاهرگ‌ها است .
برطرف كردن یبوست گام نخست در بهبود این بیماری است. یبوست فشار وارده بر سیاهرگهای ساق پا را افزایش میدهد و منجر به تشكیل واریس میشود. رژیم غذایی غنی از فیبر، سبب كاهش یبوست و پیشگیری از بروز واریس میشود.

برای حجیم كردن مدفوع و پیشگیری از یبوست، مصرف غلات سبوس دار، نان سبوسدار، ماکارونی و برنج توصیه میشود. غلات غنی از فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم كرده و آب را در خود نگه میدارند، در نتیجه مدفوع حاصل، نرمتر و بزرگتر بوده و آسانتر از دستگاه گوارش عبور میكند. بدین ترتیب فشار كمتری به وریدهای پا وارد میشود. این نكته حائز اهمیت است كه افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی باید همراه با افزایش دریافت آب، حداقل به میزان ۶ لیوان در روز باشد.

از نظر تغذیه ای مهم‌ترین کارها برای بهبود واریس، برطرف کردن یبوست و کاهش وزن اضافی در افراد چاق است.

زمانی که میزان سودا در خون افزایش یابد، عروق، قابلیت انعطافپذیری خود را از دست میدهند و خون در رگها به خوبی جریان پیدا نمیکند و منجر به ایجاد تورم در رگها و در نهایت ابتلای فرد به واریس میشود.لذا برای درمان آن، باید میزان سودای موجود در خون را کاهش داد. مصرف میوه‌ی شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشكل دارد.

گیاه‌خواری به طرز عجیبی باعث بهبود بیماری می‌شود. برای این منظور می‌توانید از رژیم پاکسازی بیست و یک روزه‌ی گیاه‌خواری استفاده کنید.

رژیم چهار روزه‌ی سرخپوستان هم برای این منظور مفید است
در این رژیم روز اول از میوه‌های درختی غیر از موز استفاده می‌شود.
در روز دوم هر نوع چای گیاهی با عسل می‌شود استفاده کرد.
روز سوم سبزیجات پخته و خام قابل استفاده است.
روز چهارم سوپ سبزی که در آن کلم و کلم پیچ و پیاز و فلفل و سیر و جعفری و دیگر سبزیجات دلخواه استفاده شود.

گیاهان مفید

صبر زرد : با دارا بودن آمینو اسیدها و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف و کلروفیل جزو گیاهان مفید برای واریس است.
آب لیمو: به دلیل خاصیت پاکسازی برای پاکسازی گرفتگی رگ‌ها در بیماری واریس بسیار مفید است.
روغن زیتون :به دلیل پاکسازی روده‌ها به پاکسازی رگ‌ها کمک شایانی می‌کند.
سیر : سیر هم دارای خاصیت پاکسازی بسیار زیادی در رگ‌های واریسی است و توصیه می‌شود بیماران واریسی روزی یک حبه سیر مصرف کنند.

نسخه های مفید گیاهی

مالش فلفل نیم‌کوب در آبغوره خیسانده شده بسیار مفید است.
مالش جوشانده‌ی فلفل قرمز در روغن زیتون تصفیه نشده.
مالش آب لیمو شیرین در مدت بیست و یک روز اکثر رگ‌های واریسی را محو و نابود می‌کند.
دمکرده اسطوخودوس و سنبل الطیب و گل گاوزبان و به لیمو روزی یک لیوان.
دمکرده بارهنگ و عناب همراه با چای کوهی برای واریس بسیار مفید است .
کسانی‌که بیماری فشار خون هم دارند در ترکیب بالا لیموعمانی هم اضافه کنند.
دمکرده ناخنک و بارهنگ و عناب نیم‌کوب شده، روزی دو فنجان هم جزو نسخه‌های خاص برای درمان واریس است.

منبع: مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *