کاهش مصرف این مواد غذایی برای سلامت قلب - مجله سلامتی عطارباشی

کاهش مصرف این مواد غذایی برای سلامت قلب

۱) کاهش مصرف چربی و قندهای ساده

کم کردن مصرف چربی غذاهای سرخ کردنی و غذاهای چرب همچنین کم کردن مصرف قندهای ساده یعنی شیرینی جات مثل پولکی، نبات، شکر، مربا، آب نبات، شکلات، قند و …. یکی از مسائل مهم در کنترل بیماریهای قلبی است.

۲) کاهش مصرف چربی های حیوانی

چربی های حیوانی مثل کره، روغن حیوانی، و شیر کامل، پیه، دنبه تخم مرغ و … حاوی روغنهای اشباع و کلسترول زیادی هستند و مصرف آنها بیشتر از سایر چربی ها ضرر دارد.

۳) کاهش مصرف چربی های خطرناک

روغنهای گیاهی جامد، طی فرایندی به نام هیدروژناسیون قرار گرفته اند این موضوع باعث می شود تا مقداری از چربی به چربی های خطرناک تبدیل شود بنابراین مصرف این روغنها برای بیماران قلبی ممنوع می باشد.

همچنین حرارت دیدن روغن به مقدار زیاد باعث خطرناک شدن آن می شود بنابراین مصرف روغنهای حرارت دیده و غذاهایی که در روغن حرارت دیده تهیه شده اند برای بیماران قلبی ممنوع می باشد.

۴) افزایش مصرف فیبرها

فیبرها به چند شکل از بیماریهای قلبی جلوگیری می کنند و باعث بهبود آنها می شوند. یکی اینکه به اسیدهای صفراوی متصل می شوند و نمی گذارند که دوباره جذب شوند. اسیدهای صفراوی در بدن انسان دوباره باز جذب می شوند و کلسترول مورد نیاز برای ساختن خودشان را فراهم می کنند.

شخصی که فیبر زیاد مصرف می کند، جلوی باز جذب این اسیدها را می گیرد. بدن این شخص برای ساختن نمکهای صفراوی مجبور می شود تا از کلسترول خون استفاده کند و این موضوع باعث کاهش کلسترول خون می شود.

یکی دیگر از خواص فیبرها این است که باعث می شود، چربی غذا کمتر جذب شود. این موضوع باعث کاهش چربی خون می شود.

فیبرها در روده بزرگ تحت عمل تخمیر قرار می گیرند .از تخمیر فیبرها محصولاتی مانند استات، بوتیرات و پروپیونات بوجود می آید. این مواد مهارکننده سنتزکلسترول هستند.

به طور کلی فیبرها باعث کاهش چربی خون مخصوصاً کلسترول و LDL می شوند. همانطور که بعدا گفته می شود این دو نوع چربی بیشترین نقش را در بیماریهای قلب دارند.

فیبرهای موجود در میوه جات و جوی سبوس دار بیشترین تاثیر را در بهبود ناراحتی های قلبی دارند. سبزیجات هم فیبر زیادی دارند و از بیماریهای قلبی جلوگیری می کنند. غلاتی غیر از جو مانند گندم و برنج یا سبوس و دانه کامل حبوبات هم دارای فیبر هستند ولی فیبر آنها تأثیر بسیار کمتری از میوه جات و جوی یا سبوس دارد .

۵) کاهش مصرف سدیم


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.