تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

ساخت عضلات بیشتر با مصرف شکلات تلخ

آیا شکلات می‌تواند به منظور افزایش آن میزانی که برای کسب فواید عضلانی جدید احتیاج دارید، بکار رود؟ در این مطلب از مجله علم ورزش در مورد فواید مصرف شکلات تلخ بیشتر بدانید و اینکه چطور می‌تواند در رشد عضلانی تاثیر داشته باشد بیشتر یاد بگیرید.

بیایید روراست باشیم

قابل درک است که حفظ تناسب اندام برای عده زیادی از مردم بسیار مشکل بدست می‌آید. بعضی از آن‌ها برای دوره‌هایی متوالی از عمر خود، رژیم‌های غذایی سالم را بر می‌گزینند تا چربی بدن‌شان را کاهش دهند اما دست آخر، دوباره به خانه اول باز می‌گردند و نتیجه‌ای نمی‌گیرند و بنابراین دیگر بریده‌اند.
با این حال، آیا می‌دانستید که مصرف شکلات تلخ چاره‌ای است برای اینکه بتوانید متناسب بمانید؟ باور نکردنی است اما واقعیت دارد. بنابراین باید به این سوال پاسخ داد که چگونه روشی مثل مصرف شکلات تلخ می‌تواند این چنین تاثیرات جسمانی اساسی را پدید آورد؟

قدرت یا اپی کاتچین

شکلات تلخ و کاکائو حاوی منابع غنی از فلاونوئید و اپی کاتچین هستند. بیشتر جادوی شکلات تلخ به اپی کاتچین بستگی دارد همچنین یکی از هزاران ترکیب شیمیایی که به طور طبیعی ساخته شده است و در دانه کاکائو یافت می‌شود، فلاونوئید نامیده می‌شود.

فلاونوئید ترکیبی است که سلامت و عملکرد انسان را بهبود می‌بخشد. یک شکلات تلخ با فرآوری اندک و خالص‌تر دارای غلظت بیشتری از ماده فلاونوئید است.

اپی کاتچین مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که می‌تواند خطر سکته، سرطان و بیماری‌های متابولیکی نظیر دیابت را کاهش دهد.

توسعه گردش خون و چرخه تولید اکسید نیترات

انجام تمرینات استقامتی به مدت طولانی برای هر کسی راحت نیست، اگرچه باید به طور روزانه سطحی از فعالیت بدنی را انجام دهیم تا سالم بمانیم. اگر ورزش کردن را دوست دارید، تصور کنید که برای حفظ تندرستی و سالم زیستن این تمرینات را انجام می‌دهید.

اپی کاتچین موجود در شکلات تلخ رگ‌ها را گشاد می‌کند که این عمل باعث جریان خون بهتر، گردش، فشار خون پایین و عملکرد بهتر ورزشکاران می‌شود. بنابراین اگر مصرف شکلات تلخ را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید، می‌توانید بیشترین فواید را از جلسات تمرین استقامتی خود در طول هفته داشته باشید.

چگونه با مصرف شکلات تلخ می‌توانید عضلات بیشتری بدست آورید؟ فلاونوئید همچنین میزان نیتریک اکسید بدن‌تان را با مهار آنزیم‌هایی که در شکستن این ماده نقش دارند، بالا می‌برد. نیتریک اکسید سودمندترین ماده به منظور افزایش تعداد سلول‌های ماهواره‌ای است، همان سلول‌هایی که برای ترمیم بافت عضلانی آسیب دیده در اثر ورزش شدید بکار می‌روند.

این عمل هنگامی اهمیت می‌یابد که وارد سنین بالا می‌شوید و فردی مسن هستید، یعنی زمانی که از میزان تولید سلول‌های ستلایت (ماهواره‌ای) کاسته می‌شود و ریکاوری عضله بسیار دشوار انجام می‌شود.

افزایش رشد عضلانی و قدرت عضلات

میواستاتین نوعی پروتئین تنظیم کننده رشد عضلانی است و با محدود کردن رشد عضلانی، از هایپرتروفی ( توسعه و رشد بیش از حد یک عضو) جلوگیری می‌کند. مهار میواستاتین باعث افزایش هر چه بیشتر رشد عضلانی می‌شود ولی در حال حاضر روش مصنوعی برای انجام این عمل وجود ندارد.

معروف‌ترین و متداول‌ترین روش، استفاده از استروئید آنابولیک است، اما باعث ایجاد عوارض جانبی هورمونی ناخوشایندی می‌شود، بخصوص زمانی که آن را بیش از اندازه مصرف می‌کنید.

میواستاتین یک قرینه هم دارد که وظیفه مخالف آن را انجام می‌دهد: فولی استاتین، پروتئینی تنظیم کننده است که سیگنال‌های فرستاده شده از میواستاتین را قطع می‌کند. هر دو پروتئین به دلیل رسیدن به حالت همئوستاز( تعادل در بدن) و حفظ آن اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند. نتیجه این می‌شود که عضله رشد می‌کند ولی نه به آن اندازه‌ای که ورزشکار انتظار دارد.

چگونه با مصرف شکلات تلخ می‌توانید عضلات بیشتری بدست آورید؟تحقیقات اخیر صورت گرفته بر روی اپی کاتچین و فلاونوئید نشان می‌دهد که به محض بلعیدن، تولید فولی استاتین را در بدن تحریک می‌کند و این وضعیت قطع قوی‌تر سیگنال‌های میواستاتین را به دنبال خواهد داشت، ساخت این شیوه موثر در بدن بدون اینکه عوارض جانبی ناشی از استروئیدهای آنابولیک داشته باشد، به طور طبیعی میزان رشد عضلانی را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.

تنظیم قند خون

انسولین یکی از هورمون‌های کلیدی در عضله سازی و چربی سوزی است. این هورمون مسئول کاهش قند خون و تحریک سنتز پروتئین به وسیله بروز واکنش در سلول‌های عضلانی است.
مقدار بیش از اندازه انسولین، مقاومت انسولین را در پی خواهد داشت که این موضوع منجر به جلوگیری خروج گلوکز از خون است. نتیجه این می‌شود که بستری مناسب برای بروز بیماری‌های از قبیل دیابت و سندرم متابولیک فراهم شود.

اپی کاتچین انتقال گلوکز و حساسیت انسولین را افزایش می‌دهد و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. حصول این نتایج در قابلیت‌های فیزیکی‌مان مانند ریکاوری سریع‌تر و رشد عضلانی موثر در اثر بهبود حساسیت قند خون در سلول‌های عضله است.

توسعه استقامت عضلانی

آزمایش صورت گرفته بر روی موش‌ها اثبات می‌کند، فلاونوئید و اپی کاتچین استقامت موش‌ها را بالا می‌برد، آن‌ها قادر بودند تا تمرینات بیشتری را برای مدت‌های طولانی اجرا کنند، حتی اثر این مکمل بر روی موش‌هایی که از تمرین کردن محروم بودند، ادامه داشت. تزریق دوز معینی از این ماده به طور روزانه به آن‌ها به میزان قابل توجهی استقامت‌شان را بالا می‌برد.

این آزمایش بر روی انسان‌ها انجام نشده است، اما با این حال نتایج مشابهی بر روی انسان‌ها دارد. یعنی مصرف اپی کاتچین باعث افزایش همان مقدار استقامت در افراد می‌شود. این موضوع احتمالاً نشان می‌دهد که مصرف اپی کاتچین سودمندترین شیوه برای افزایش استقامت آن دسته از ورزشکارانی است که تحت تمرینات شدید استقامتی قرار دارند.

کاهش اشتها

اپی کاتچین ترشح هورمون گرلین را تحریک می‌کند، این هورمون در بدن منجر به سرکوب اشتها و با فرستادن سیگنال‌هایی به مغز باعث می‌شود تا فرد احساس سیری کند.

زیاده روی در مصرف وعده‌های غذایی، رشد عضلانی بدن و سیستم چربی سوزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیستم سرکوب اشتها در اثر این هورمون بار دیگر سودمند بودنش را اثبات می‌کند چون به طور غیر مستقیم بهتر می‌تواند به کنترل وزن کمک کند.

چگونه با مصرف شکلات تلخ می‌توانید عضلات بیشتری بدست آورید؟افزایش ترشح هورمون تستوسترون

اپی کاتچین غده ی هیپوفیز را تحریک می‌کند که منجر به ترشح دو هورمون دیگر: گنادوتروپین و LH هورمون لوتئین می‌شود. این امر منجر به تقویت تولید هورمون تستوسترون می‌شود، که به طور غیر مستقیم فواید دیگری نیز برای بدن‌مان در پی دارد.

مانند توسعه قدرت عضلانی، استقامت و بهبود عملکرد غدد جنسی. همچنین افزایش تستوسترون برای آن دسته از ورزشکارانی که تحت فشار جلسات تمرین مقاومتی شدید قرار دارند، سودمند است.

میزان دوز اپی کاتچین

مصرف ماده اپی کاتچین به منظور دو هدف اساسی توصیه می‌شود:

اولی کمک به رشد عضلانی و توسعه آنابولیکی

و دومی هم رسیدن به اهداف سلامت عمومی که نقش افزاینده آنتی‌اکسیدان و نتریک اکسید را ایفا می‌کند.

میزان دوز توصیه شده برای مصارف مکمل غذایی و اهداف سلامت عمومی، ۳۰-۴۰ گرم شکلات تلخ در روز ایده آل است. میزان دوز توصیه شده برای رشد عضلانی و اهداف آنابولیکی، مصرف حداقل ۴۰-۵۰ گرم شکلات تلخ در روز کافی است.

بدنسازان ۵۰-۱۰۰ گرم شکلات تلخ مصرف می‌کنند و اعتراف می‌کنند که افزایش باورنکردنی در میزان جریان خون و نتریک اکسید تولید شده در بدن‌شان داشتند و نتایج خوبی از آن گرفته‌اند.

شکلات تلخ یک ماده خوراکی حجیم کننده با ارزش غذایی بالا است چون که حاوی مقادیر زیادی کالری و چربی‌‌های خوب اشباع شده است. مکمل خالص ماده ی اپی کاتچین معمولاً دوز ۱۰۰-۳۰۰ گرم در روز را به شما می‌دهد. برای هر دو مورد مصرف، برای کاهش قند مصرفی در شکلات تلخ باید حداقل ۷۰% کاکائو داشته باشد.

خلاصه

در حال حاضر با اینکه روشن است که اپی کاتچین و فلاونول‌ها چه فوایدی دارند و موادی مفید برای سلامتی‌مان هستند، باز هم انجام تحقیقات بر روی آن ادامه دارد. هنگامی که بحث خوردن مکمل غذایی در کنار رژیم غذایی‌تان می‌شود، مصرف شکلات تلخ بهترین گزینه برای داشتن دستگاه قلبی عروقی سالم تر، بهبود رشد عضلانی و ریکاوری، تاثیر بهتر انسولین و فواید بیشتر است.

توجه کنید!

شما نمی‌توانید به طور مداوم در هر وعده‌ فست فود مصرف کنید و بعد انتظار داشته باشید تا با مصرف شکلات تلخ تمام فواید عضلانی و جسمانی را به شما بدهد و همه اثرات منفی خوردن این قبیل غذاها را از بین ببرد.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *