درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آیا می دانید استرین و اسپرین چیست؟

استرین (strain) زمانی رخ میدهد که عضله یا تاندون (تاندون بافتی است که ماهیچه را به استخوان متصل میکند) آسیب ببیند . اسپرین (sprain) زمانی رخ می دهد که یک رباط آسیب ببیند، رباط انتهای یک استخوان را به استخوان دیگر متصل میکند. برای هر دو آسیب، پاسخ اغلب RICE است، که معرفrest, ice, compression, elevation می باشد، یعنی: استراحت، کمپرس یخ، فشار کنترل شده از طریق بانداژ یا آتل و بالا نگه داشتن اندام آسیب دیده.

مقابله با کشیدگی و پارگی رباط، تاندون ها و عضلات ( استرین و اسپرین )

استراحت

استراحت، برای کمک به التیام کشیدگی و پارگی تاندون، رباط یا عضله بسیار مهم است. بسته به جایی که آسیب دیده است، شما میتوانید یک یا دو روز به خود استراحت دهید. چوب دست و عصا می توانند در برخی شرایط کمک کنند. اگر پیچ خوردگی یا کشیدگی شدید شود، ممکن است به درمان های فیزیکی نیاز داشته باشید. پزشک می تواند آسیب شما را ارزیابی کند و بهترین روش های درمانی را توصیه کند. در هر صورت، به تدریج قادر به انجام فعالیت های خود خواهید بود.

یخ

یخ از تورم و درد جلوگیری میکند. بنابراین ۲۴ ساعت اول پس از آسیب جزئی، به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید، سپس آن را به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه بردارید. یک بسته نخود فرنگی منجمد به خوبی اثرگذار است. و یا تکه های یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، سپس کیسه را برایجلوگیری از یخ زدگی در یک حوله بپیچید و استفاده کنید. در ۲۴ ساعت اول پس از آسیب از کمپرس گرم استفاده نکنید. این کار ممکن است تورم را بدتر کند. پس از آن، کمپرس گرم می تواند برای شل شدن عضلات و کاهش درد استفاده شود.

فشار کنترل شده از طریق بانداژ یا آتل

فشرده کردن منطقه آسیب دیده می تواند به پایین نگه داشتن تورم کمک کند. روز اول یا دوم پس از آسیب، قسمت کشیدگی یا پیچ خوردگی را با باند محکم ببندید. پزشک می تواند در مورد اینکه از کدام نوع فشرده سازی استفاده کنید و چگونه آن را اعمال کنید، به شما کمک کند.

بالا نگه داشتن قسمت آسیب دیده

بالا نگه داشتن قسمت آسیب دیده به کاهش ورم کمک میکند، بنابراین سعی کنید در صورت امکان ناحیه آسیب دیده را بالاتر از قلب خود نگه دارید. نیروی جاذبه کمک می کند تا تورم و فشار کاهش یابد. اگر هر یک از موارد گفته شده را انجام دادید و پس از چند روز باز هم درد همراه با تورم قابل توجهی داشتید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که درد شدید بود، و نتوانستید وزن خود را روی یک پا یا مچ پا قرار دهید، یا اگر دچار هر گونه بی حسی، ضعف، یا مفاصل ناپایدار شدید، به پزشک مراجعه کنید.

درمان های دیگر کشیدگی و پارگی تاندون، رباط و عضله

گاهی اوقات یک اندام نیاز دارد تا با یک دستگاه بی حرکت شود مانند یک آتل یا گچ. پزشک دستگاه را نظارت میکند، زیرا استفاده طولانی مدت می تواند به سفتی و از دست دادن طیف وسیعی از حرکات منجر شود. برای بهبود حالت استرین و اسپرین ، ممکن است نیاز به انجام تمرینات در خانه و یا کار با فیزیوتراپیست داشته باشید. در برخی موارد، ممکن است برای ترمیم آسیب دیدگی نیاز به جراحی داشته باشید.

تسکین کبودی

کبودی زمانی اتفاق می افتد که ضربه، عروق خونی کوچک زیر پوست شما را پاره میکند و خون به داخل بافت تراوش میکند. شما می توانید با استفاده ازکمپرس سرد درست بعد از صدمه و سپس در صورت امکان بالا قرار دادن قسمت آسیب دیده بالاتر از قلب خود، به بهبودی کبودی کمک کنید. کبودی معمولا حدود دو هفته طول میکشد و همان طور که بهبود می یابد، رنگ آن از قرمز یا بنفش به زرد تغییر می یابد. اگر کبودی شدید باشد یا تورم دردناک باشد، به پزشک مراجعه کنید.

تسکین کبودی زیر چشم

گوشت منجمد موجود در یخچال را فراموش کنید. احتمالا برای تسکین کبودی چشم به گوشت خام که سرشار از باکتری است نیازی ندارید. در عوض، هنگامی که بیدار هستید، هر یک ساعت ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد یا بسته یخ پیچیده شده در حوله استفاده کنید. برای بررسی وجود آسیب جدی حتما به پزشک مراجعه کنید.

تسکین ضربه های سر

بهترین راه برای کاهش تورم و درد اکثر ضربه های جزئی سر کمپرس سرد یا بسته یخ است. در صورت بروز هر گونه خونریزی از سر و صورت، سردرد یا استفراغ شدید، بیهوشی، لکنت زبان، مشکلات بینایی و یا مردمک های متغیر، مشکلات تنفسی، یا تشنج فورا تحت مراقبتهای پزشکی قرار گیرید.

تسکین درد با دارو

احتمال اینکه پزشک استراحت، یخ، فشار کنترل شده از طریق بانداژ، و بالا قرار دادن قسمت آسیب دیده را برای ضربه جزئی، کبودی، استرین و اسپرین تجویز کند زیاد است. با این حال، اگر دچار درد طولانی شدید، با پزشک خود در مورد داروهای بدون نسخه یا با نسخه که میتوانند شامل قرص، چسب، و یا وسایل کمکی باشند، صحبت کنید.

وسایل کمکی: چوب زیر بغل / میله

اگر نتوانید وزن خود را روی زانو یا مچ پای آسیب دیده که دچار استرین و اسپرین شده اند، قرار دهید، پزشک ممکن است عصا، چوب زیر بغل، و یا میله را برای کمک به بهبود شما پیشنهاد دهد. اگر نیاز به میله و یا وسایل کمکی برای راه رفتن دارید، برای چگونگی استفاده از آنها به توصیه پزشک خود عمل کنید.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *