بهداشت بانوانسلامتی

آیا می دانید سرکلاژ چیست؟

سرکلاژ یک روش جراحی است که در موارد نارسایی دهانه رحم (سرویکس) برای جلوگیری از باز شدن دهانه رحم و خروج محصولات حاملگی (جفت و جنین) و سقط انجام می­گیرد.

نارسایی دهانه رحم به حالتی گفته می­شود که بافت دهانه رحم توانایی تحمل وزن محصولات حاملگی را نداشته و در طول حاملگی بدون هیچگونه علامتی (درد، انقباضات رحمی و …) باز شده و باعث خروج محصولات حاملگی و سقط می­شود. معمولاً سقط ناشی از نارسایی دهانه رحم در اولین بارداری در سه ماهه دوم بارداری رخ میدهد ولی ممکن است در بارداری­های بعدی زودتر هم اتفاق افتد.

در اثر باز شدن دهانه رحم کیسه آب به سمت خارج از رحم کشیده شده و در نهایت به خروج محصولات حاملگی و سقط منتهی می­گردد.علل نارسایی دهانه رحم متفاوت است نارسایی دهانه رحم می­تواند مادرزادی باشد و در اثر ناهنجاری­های ساختمانی دهانه رحم ایجاد شود. در بعضی مواقع بهدنبال آسیب­های وارده به دهانه رحم در اثر دستکارهای جراحی و درمانی، عفونت، پارگی در اثر زایمان سخت یا سقط عمدی و … نارسایی ایجاد می­شود.

نارسایی دهانه رحم معمولاً زمانی تشخیص داده می­شود که بیمار سابقه سقط­های بدون درد در سه ماهه دوم حاملگی داشته باشد. البته معاینه فیزیکی و سونوگرافی نیز در تشخیص نارسایی کمککننده می­باشد. درمان نارسایی دهانه رحم جراحی است.در نارسایی دهانه رحم برای حفظ و تداوم حاملگی، عمل سرکلاژ (دوختن حلقه­ای دهانه رحم) انجام می­شود. ولی در صورت هر­گونه شک به سقط اجتناب­ناپذیر، سقط فراموششده و یا پارگی کیسه آب این عمل نباید انجام گیرد.

عمل سرکلاژ دهانه رحم تحت بی­حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می­گیرد و چند ساعت بعد از انجام عمل در صورت تثبیت وضعیت عمومی، بیمار مرخص می­شود. سرکلاژ از سقط و زایمان زودرس جلوگیری نموده و در ۸۵ الی ۹۰ درصد موارد نارسایی دهانه رحم، موفقیت آمیز بوده ­است.بطورکلی در عمل سرکلاژ با استفاده از نخ بخیه مخصوص دهانه رحم به روش خاص بسته می­شود.

بیمار باید چند روز در منزل استراحت کرده و از انجام کارهای سنگین تا پایان دوران بارداری خودداری نماید. انجام کارهای روزمره پس از اتمام دوره استراحت بلامانع است. بعد از سرکلاژ در بعضی مواقع کمی خونریزی و لکهبینی ایجاد می­شود که ممکن است طی یک الی دو روز ادامه داشته باشد و سپس قطع می­گردد. فرد باید یک هفته قبل و یک الی دو هفته بعد از عمل سرکلاژ از نزدیکی پرهیز نماید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید به پزشک معالج اطلاع داده شود

۱- بروز انقباض رحمی و درد زیر شکم و کمر مثل دردهای زایمان
۲- خونریزی واژینال
۳- تب بالای ۳۸ یا لرز
۴- تهوع و استفراغ
۵- ترشح زیاد واژینال
۶- پارگی کیسه آب
قبل از شروع دردهای زایمانی باید بخیه­ های دهانه رحم برداشته شود تا زایمان امکان پذیر باشد. برداشتن بخیه دهانه رحم معمولاً در انتهای حاملگی انجام می­شود و یک عمل بدون درد بوده و نیاز به بیحسی و بی­هوشی ندارد و در عرض چند دقیقه انجام می گیرد.در صورت بروز دردهای زود هنگام و زایمان زودرس باید بخیه سرکلاژ باز شود.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *