بارداریسلامتی

۶ نکته مهم درباره شیردهی به نوزاد

ما نمی‌خواهیم که هیچ مادری را برای شیردهی به نوزادش تحت فشار بگذاریم، بلکه فقط می‌خواهیم همه مادران از مزیت‌های شیردهی آگاه باشند. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که ساختن آن‌ها به‌طور مصنوعی امکان ندارد. دکتر جیم سیرس (از نویسندگان کتاب The Baby Book) می‌گوید: «نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر به سرماخوردگی، مشکلات سینوسی و عفونت‌های گوش مبتلا می‌شوند». به‌علاوه، شانس ابتلا به یبوست، اسهال و آلرژی در میان این نوزادان کمتر است.

مادر به تغذیه بهتر و قوی‌تر نیاز دارد

مادران در دوران شیردهی باید مصرف ویتامین‌های قبل از زایمان را ادامه بدهند، کلسیم کافی دریافت کنند و روزانه حداقل ۲ لیتر آب بنوشند. همه تازه‌مادران باید تعادل آب بدن‌شان را در وضعیت مطلوب نگه دارند و به‌خوبی تغذیه کنند. همچنین، آنان به ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر در طول هر روز نیاز دارند. مادران در دوران شیردهی باید شیوه‌های ریلکس کردن و حفظ آرامش را یاد بگیرند، ‌چون استرس می‌تواند اثرات مخربی برای آنان داشته باشد و حتی به کیفیت شیردهی آنان ضربه بزند. حمام آب گرم و تنفس عمیق، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس در مادران است.

شروع شیردهی به نوزاد می‌تواند دشوار باشد

بهتر است که در دوران بارداری، از پزشک خودتان بخواهید تا شما را با نکات مهم در زمینه شیردهی به نوزاد آشنا کند و در صورت نیاز شما را به مشاور معرفی کند. ناتوانی بعضی از نوزادان برای چفت کردن دهان به دور هاله پستان، یکی از مشکلاتی است که مانع از تغذیه آنان می‌شود و مادران را هم آزار می‌دهد. در روزهای اول شاید فکر کنید که متخصصان بیش از حد روی این موضوع حساسیت دارند، ‌اما گاز گرفتن بیش از حد پستان توسط نوزاد را نادیده نگیرید. گاز گرفتن پستان می‌تواند به ایجاد درد و قرمزی و درنهایت انسداد مجرای شیردهی منجر شود که به آن ماستیت می‌گویند. این عفونت آزاردهنده برای درمان به مصرف آنتی‌بیوتیک تحت نظر پزشک نیاز دارد.

شیردهی طبیعی می‌تواند آسایش نوزاد و مادر را تامین کند

مادرانی که شیردهی طبیعی به نوزاد را انتخاب می‌کنند، دیگر مجبور نیستند برای خرید شیر خشک به فروشگاه مراجعه کنند، دنبال بطری گمشده نوزاد در خانه بگردند، دمای شیر خشک را با ترفندهای متعدد به حد مطلوب برسانند یا برای شست‌وشوی ظرف‌های مختلف وقت بگذارند. آنان می‌توانند در هر وضعیتی، شیر گرم را به نوزاد خودشان برسانند. سفر کردن هم برای این مادران راحت‌تر است، خصوصا اگر سفر هوایی در پیش رو داشته باشند.

بسیاری از مادران به وسایل پمپاژ شیر نیاز پیدا می‌کنند

بعضی از مادران برای تحریک تراوش شیر یا اتمام شیر تولیدشده، به وسایل پمپاژ شیر نیاز دارند. آنان با این کار می‌توانند شیر خودشان را در بطری ذخیره کنند و در موقع نیاز به نوزاد بدهند. به‌علاوه، آماده‌سازی بطری نوزاد با استفاده از شیر مادر، این امکان را برای پدران فراهم می‌کند که در ساعات نیمه‌شب به همسرشان در روند شیردهی به نوزاد کمک کنند. این ترفند، مانع از خستگی شدید مادران برای شیردهی به نوزاد می‌شود.

ممکن است نوزاد یا مادر خسته شوند

گاهی اوقات نوزادان نسبت به تغذیه از شیر مادر بی‌علاقه می‌شوند و در بعضی از موارد هم مادران دیگر از این کار خسته می‌شوند. بنابراین، در این شرایط لازم نیست که خودتان را به شیردهی طبیعی وادار کنید. همه مادران یکسان نیستند با وجود تمام نکات مهمی که درباره شیردهی طبیعی به نوزاد وجود دارند، اما همه مادران دارای شرایط یکسان نیستند. بنابراین، برای کسب اطمینان از این‌که واجد شرایط لازم برای شیردهی طبیعی هستید یا خیر، حتما با پزشک مشورت کنید.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *