تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

آشنایی با ده قانون طلایی بدن سازی

آشنایی با ده قانون طلایی بدن سازی

۱) داشتن تمرکز و هوشیاری ذهنی‌

تمرکز ذهنی‌ باید یکی‌ از مهم‌ ترین اجزای حیاتی بدن سازی باشد.بدون داشتن یک تمرکز ذهنی‌ بسیار چالش برانگیز خواهد بود که بتوانید یک دوره بدن سازی موفق را از خود ثبت کنید.ورزش بدن سازی میتواند فشار‌های زیادی را به زندگی‌ شما وارد کند و همچنین از طرفی‌ میتواند باعث موفقیت شما شود.

بخش رسیدن به موفقیت و پیروزی بسیار شیرین می‌باشد اما در مسیری که قرار می‌گیرید تعداد بسیار زیادی از مشکلات نیز برای شما به وجود خواهند آمد.بهبود تمرکز و هوشیاری ذهنی‌ را باید فرا بگیرید، آنها را گسترش داده و برای رسیدن به موفقیت از آنها استفاده کنید.اما تمرکز و هوشیاری ذهنی‌ برای یک بدن ساز به چه معنایی میتواند باشد؟ این موضوع میتواند به معنی‌ تحت کنترل داشتن استرس، به آسانی‌ منحرف نشدن از مسیر صحیح و حفظ استمرار باشد.

۲) اهمیت تغذیه

در دنیای بدن سازی اهمیت تغذیه به هیچ وجه نباید سبک شمرده شود.عدم درک صحیح از تغذیه همانند این می‌باشد که شما درک درستی‌ از دادن یک ترکیب سالم یا شیر مادر به یک نوزاد و نوشابه نداشته باشید.برای یک لحظه به این موضوع فکر کنید.در این حالت اثرات مخربی که به عنوان یک نوزاد با خود همراه داریم میتواند در بزرگسالی منجر به تخریب خودمان شود.۷۰-۸۰ درصد نتایج حاصل شده در بدن سازی مربوط به تغذیه می‌باشد.البته این موضوع از اهمیت انجام تمرینات کم نمیکند اما کار واقعی شما زمانی‌ شروع خواهد شد که از باشگاه بیرون می آیید.

۳) آمادگی

برنامه ریزی به شما این فرصت را خواهد داد که بیشتر سازنده باشید و میزان تاثیر گذاری برنامه روزانه خود را افزایش دهید.آیا میتوانید تصور کنید که هنگام رفتن به دانشگاه استادتان هیچگونه آمادگی برای تدریس به شما را نداشته باشد؟ یا یک دکتر بخواهد بدون ابزار جراحی خود جراحی کند؟ در دنیای بدن سازی آمادگی به معنی‌ داشتن تصور از میزان شدت هر جلسه تمرینی یا آمادگی مواد غذایی برای هفته پیش رو می‌باشد.

۴) اعتقاد درونی‌

شک به خود میتواند باعث اثرات مخرب بسیاری زیادی برای یک فرد شود.این امر از راه‌های زیادی میتواند باعث محدودیت شما شود و میتواند باعث عدم پیشرفت شما یا ترس از دنبال کردن رویاهای بدن سازیتان شود.اعتقاد درونی‌ از داشتن یا گسترش ذهنیت “ من میتوانم “ شروع خواهد شد.داشتن ذهنیت “ من میتوانم “ یعنی‌ اینکه شما در خود یک اعتقاد درونی‌ دارید که میدانید به هر هدف واقع گرایانه که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید میتوانید برسید.این بسیار مهم است که به طور دائم و پیوسته این اعتقاد عمیق را در خود داشته باشید جدایی از شرایطی که محیط زندگی‌ برای شما رقم خواهد زد.

۵) هوشیاری

هوشیاری به این معنی‌ است که شما قادر به تغییر یک برنامه تمرینی باشید و بدانید که چه موقع به نقطه عدم پیشرفت رسیده‌اید یا میتواند به معنی‌ ایجاد تغییرات در الگوی خواب به منظور افزایش رشد عضلات باشد.

شاید شما چند وقتی‌ است که دچار نفخ، کمبود انرژی و کاهش رشد عضلات هستید.در این حالت شاید باید توجه بیشتری را به رژیم غذایی یا برنامه تمرینی خود کنید.داشتن هوشیاری نسبت به محیط اطرافتان میتواند تغییرات بسیار زیادی را برای شما رقم بزند.سعی‌ کنید با افرادی معاشرت داشته باشید که هم فکر شما هستند و در همان مسیر سلامتی‌ که شما حرکت می‌کنید حرکت میکنند یا میتوانید با افرادی معاشرت کنید که از قبل یک دوره موفق بدن سازی را تجربه کرده‌اند.

۶) کنترل غرور

بدن سازی متاسفانه گاهی‌ اوقات به دلیل داشتن غرور کاذبی که فعالان در آن دارند دچار بد نامی‌ میشود.بسیاری از این موضوع مربوط به تصور ذهنی‌ هر فردی از خود میشود.در اینجا یک سوال برای ما پیش میاید.در تصویر ذهنی‌ خود واقعا چه میزان احساس راحتی‌ دارید؟ آیا واقعا احساس راحتی‌ دارید اگر بدانید که بدون در آوردن پیراهن خود بعد از یک ‌ست سنگین پرس سینه توانسته اید به فیزیک بدنی مطلوبی دست پیدا کنید؟ سعی‌ کنید فروتن و مفید باشید و در جهت حرفه‌ای شدن تلاش کنید.

۷) سماجت

داشتن سماجت علی‌‌رغم شکست یا عدم مشاهده تغییرات مثبت میتواند باعث رشد ذهنی‌ و فیزیکی‌ شما به عنوان یک بدن ساز شود.داشتن یک برنامه روزانه یا هفتگی و پیروی از آن در یک مدت زمان خاص میتواند موفقیت زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.هیچگاه تسلیم نشوید و به تلاش‌های خود اعتماد کنید.

۸) خارج از چارچوب فکر کنید

لی هنی، آرنولد شوارتزنگر و رونی کلمن برخی‌ از بزرگ‌ ترین بدن سازانی هستند که خارج از چارچوب رایج عمل میکردند.هر کدام از آنها دارای سبک منحصر به فرد خود چه در روی صحنه مسابقات و چه خارج از آن بودند.خود را به چالش بکشید و از امتحان کردن چیز‌های جدید نترسید و تکنیک‌های نو آورانه در تغذیه و تمرینات را تجربه کنید.

۹) تمرینات هوشمندانه

اعمال فاکتور هوش در برنامه تمرینی میتواند باعث حفظ بدن شما در طول دوره بدن سازیتان شود.یک تمرین هوشمندانه شامل انجام تمرینات بیش از حد نمی‌شود که منجر به عدم پیشرفت و حتی آسیب دیدگی نیز خواهد شد.این یعنی‌ اینکه شما باید بدانید که بدنتان چگونه کار می‌کند و چگونه نسبت به انجام یک حرکت خاص از خود واکنش نشان میدهد.

۱۰) مکمل‌ها چه میزان در بدن سازی مهم هستند؟

صنعت مکمل‌ها در دنیای بدن سازی دچار یک بد نامی‌ بزرگ شده است.اگرچه آنها میتوانند در افزایش حجم عضلات، افزایش شدت تمرینات یا چربی‌ سوزی کمک کننده باشند اما تغذیه صحیح و انجام تمرینات کارامد باید در اولویت اول و قبل از مکمل‌ها باشد.اغلب سوال میشود که از چه مکملی باید در جهت چربی‌ سوزی یا عضله‌ سازی استفاده کنیم.اولین واکنش من این است که تغذیه شما چگونه می‌باشد؟ مکمل‌ها تنها زمانی‌ برای شما مفید خواهند بود که از یک برنامه غذایی مناسب و برنامه تمرینی کارامد استفاده کنید.

ورزش تنها برای کودکان و افراد ورزشکار نیست.انجام ورزش به شکل مستمر روی بدن فشار میاورد چه از لحاظ فیزیکی‌ و چه از لحاظ ذهنی‌.بدن سازی یک ورزش بسیار عالی‌ می‌باشد که نیازمند یک نظم بسیار زیاد است.برای اینکه یک بدن ساز موفق شوید باید روی هوشیاری و صبر خود کار کنید.از یک هدف مشخص همراه با یک برنامه غذایی مستمر و یک برنامه تمرینی مناسب پیروی کنید.بسیاری از ما میتوانیم از شکست‌های گذشته استفاده کرده و رشد و پیشرفت کنیم.همیشه به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *