داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

آشنایی با خواص پیاز در طب سنتی (۲)

  • برای تسکین سوزش در گزیدگی حشرات مفید است: در گزیدگی زنبور و زنبور عسل برای تسکین سوزش و درد حاصل از گزش بسیار مفید است. در این موارد باید شیره پیاز خام را در محل گزش زنبور بمالید (و یا روی محل نیش زدگی بگذارید.)
  • برای رفع یبوست و نفخ روده‌ها مفید است: مصرف پیاز برای رفع یبوست و نفخ روده‌ها مفید است. برای این منظور بهتر است پیاز را به آرامی بپزند و در اثنای پختن (به تدریج) به آن کره اضافه نمایند و سپس مصرف کنید.
  • میگرن را آرامش می‌دهد: پیاز میگرن (درد نیمه سر) را تسکین می‌دهد. برای این کار باید پیاز خام را له کرده بر پیشانی قرار دهید. تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می‌شود، دردهای شدید نیمه سر (میگرن) را برطرف می‌کند.
  • سنگ کلیه را دفع می‌کند: مصرف پیاز در دفع سنگ کلیه، درمان ورم کلیه و آماس چرکی آن (نفریت و پیلونفریت) موثر است.
  • در درمان ارتفاع زدگی موثر است: پیاز در درمان کوه گرفتگی موثر است و کسانی که در ماشین و هواپیما دچار استفراغ می‌شنوند، باید پیاز استفاده کنند.
    افزایش دهنده عمر است.
  • ادرار آور قوی است: پیاز ادرار آور قوی است و در بیماری‌هایی که حتما باید جریان ادرار شدید شود، مانند بند آمدن ادرار، سنگ کلیه، سنگ مثانه، ورم ساق‌ها، ورم مثانه، پروستات، سیروز کبدی، رماتیسم مفاصل و غیر مفید است.
  • باعث تقویت استخوان می‌شود: پیاز به علت داشتن آهک در خود باعث محکم شدن و تقویت استخوان‌بندی می‌شود و از (بروز) نرمی استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. سیلیس موجود در پیاز در نگه داری استخوان‌ها و رگ‌ها ضروری است. پیاز خشک، خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
  • یک ماده ضد عفونی کننده است: پیاز یک ماده‌ی ضد عفونی کننده است و میکروب گوشت‌ها را از بین می‌برد و ثابت شده که سم گوشت‌های مانده را که باعث ایجاد اسهال می‌شود کم می‌کند، روی این اصل کسانی که در بیرون از خانه غذا می‌خورند پیاز را فراموش نکنند.
  • در رفع خستگی مؤثر است: پیاز، خستگی را برطرف می‌کند و به اعصاب نیرو می‌بخشد. خوردن سه پیاز خام در روز خستگی شما را برطرف می‌کند.
  • رگ‌ها را جوان‌تر می‌کند: پیاز دارای خاصیت کاهش سختی عروق است و موجبات نرمش مویرگ‌ها را فراهم می‌کند.
    در سلامت پوست تأثیر دارد.
  • محافظ قلب است: مصرف پیاز به صورت تازه، خشک و حتی پخته در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق و سکته قلبی نقش مهمی دارد.
  • در سلامت دهان و دندان نقش دارد: پیاز لثه‌ها را محکم و نیز بوی بد دهان را که ناشی از بد کار کردن معده است، برطرف می‌نماید. آب پیاز برای دندان درد مفید است.
  • از بروز عفونت کیسه صفرا و مجاری آن جلوگیری می‌کند: به دلیل وجود ترکیبات گوگرد دار که در پیاز وجود دارد عفونت کیسه صفرا و مجاری صفرا وی که حاصل مواد تشکیل دهنده‌ی سنگ‌های مرکب با املاح کلسیم و باکتری عفونت زا است از بین رفته و التهاب کیسه صفرا بر طرف می‌شود. ترکیبات گوگرد دار پیاز موجب تحریک ترشح صفرا از کیسه صفرا می‌شوند.
  • در کارهای خانه مصرف دارد: پیاز در کارهای خانه مصرف دارد. پوست پیاز حباب‌های لامپ را پاک می‌کند. پیازی که به دو نیم شده باشد می‌تواند اشیاء چرمی مانند کمربند و یا کیف را براق کرده، شیشه‌ها را شفاف و حتی تیغه‌های چاقو را که کمی حالت زنگ زدگی دارند، درخشان کند. برای دفع کرم چوب می‌باید آن را به مدّت دو هفته هر روز با پیاز مالش داد. مخلوط خاک و پیاز له شده برای تمیز کردن ظرف‌های مسی خوب است.

توصیه‌های مهم

بهتر است که از پیاز در برنامه غذایی روزانه‌تان استفاده کنید.

بنا بر عقیده دانشمندان چنانچه اشخاصی دچار حساسیت، بیماری‌های پوستی خارش‌دار و خونروی باشند باید از مصرف پیاز خام خودداری کنند؛ زیرا پیاز طبیعت گرم و سودایی (حساسیت زایی) دارد و ضمنا خونریزی را تشدید می‌کند.

شما می‌توانید به آسانی پیاز را با محتویات غذایی تان مخلوط بسازید.

پیاز پوست کنده را به مدّت طولانی در مجاورت هوای آزاد قرار ندهید، زیرا مواد مغزی آن از بین می‌رود.
پیازها را قبل از این که جوانه بزنند و یا نرم شوند مصرف کنید.
بسیاری از افراد در جایگزین کردن نمک با چاشنی‌های دیگری مانند پیاز، سیر، موسیر، فلفل قرمز، لیمو ترش، سبزی‌های خشک شده مانند پونه، آویشن، نعناع، شوید موفّق بوده اند.
از پیاز می‌توان در تهیه سالاد و سس سالاد و نیز به عنوان چاشنی و یا در سس‌هایی که گوشت را در آن می‌خوابانید، استفاده کنید.
چنانچه پیاز با سبزیجاتی مانند کاهو و جعفری خورده شود تا اندازه‌ای بوی آن تخفیف می‌یابد.
ساده‌ترین روش برای از بین بردن بوی پیاز، شست‌وشوی دست‌ها با عرق بهار نارنج یا محلول رقیق شده جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) است.
عرق نعناع نیز برای برطرف کردن بوی پیاز مفید است.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *