داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خنثی کردن عوارض آلودگی هوا با طب سنتی

اولین نیازی که در تدابیر ضروری حفظ سلامت به آن پرداخته شده، هوا است. هوایی که ما تنفس می‌کنیم در تمامی وجود ما و در تک تک سلول‌های بدن اثر می‌گذارد. هوا عامل آرامش و تازگی روح حیوانی است که منشاء تمامی افعال جسم محسوب می‌شود. بنابراین تردیدی وجود ندارد که سلامت یا آلودگی هوا موجب سلامت یا آلودگی جسمی و بیماری خواهد بود. در ادامه به معرفی نسخه‌هایطب سنتی برای خنثی کردن عوارض آلودگی هوا می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

عوارض آلودگی هوا

امروزه آلودگی هوای کره‌ی زمین به عنوان مهم‌ترین مساله‌ی بهداشتی کره‌ی زمین مطرح شده و روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این اوج درایت و تدبیر و دوراندیشی بزرگان طب ما را می‌رساند که چگونه در این امر مهم مداقه کرده اند و با جزئیات کامل کیفیت هوا و تنفس هوای سالم را توصیف نموده اند.

حکیم بزرگ، عقیلی خراسانی در خلاصه الحکمه می‌گوید: نفس لازمه‌ی حیات و علامت آن است و انسان را مقدور و ممکن نیست که از آن احتراز و امساک نماید و هوا عامل ترویج روح حیوانی و عدم احتراق آن است.

امروزه که هوای شهرهای بزرگ در برخی از مواقع سال به شدت آلوده شده و آلودگی آن بالاتر از حد استاندارد و به حد هشدار می‌رسد بیش از پیش نیاز است تا تدابیر مربوطه در این خصوص رعایت شود.

برای خنثی کردن عوارض آلودگی هوا

۱- بهترین تدبیر برای مقابله با عوارض آلودگی هوا ، محافظت فیزیکی است که در این خصوص زندگی در مناطق دارای هوای سالم توصیه می‌شود، لذا در صورتی که برای شما مقدور است از شهرهای دارای هوای آلوده به مناطق دارای هوای سالم مهاجرت کرده یا در مواقعی که آلودگی هوا در حد هشدار است از منزل خارج نشوید و یا در چنین مواقعی یک مسافرت چند روزه به یک نقطه‌ی خوش آب و هوا را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

۲- هنگام خروج از منزل، حتی‌الامکان مدت زمان کمتری در فضای باز و آلوده حضور داشته باشید و در این مدت از ماسک‌های استاندارد دارای فیلتر استفاده کنید.

۳- شست‌وشوی مرتب مجاری تنفسی مخصوصا پس از بازگشت به منزل: در این حالت پیشنهاد می‌شود که از محلول آب و نمک به صورت قرقره کردن و نیز برای شست‌وشوی مجاری بینی استفاده شود.

۴- مصرف عرق بارهنگ برای تقویت ریه.

۵- همراه آلو بخارا، کدو (حلوایی یا خورشتی) را به اشکال مختلف مصرف کنید.

۶- مصرف پرتقال شیرین به شرط آنکه در دستگاه گوارش رطوبت اضافی وجود نداشته باشد.

عوارض آلودگی هوا

۷- چای دارچین را هر روز یک لیوان بنوشید.

۸- ماءالشعیر میل کنید.

۹- پیاز پخته و سیر پخته در وعده‌های غذایی مصرف کنید.

۱۰- وقتی سموم هوا جذب بدن می‌شود کبد باید آن را سم‌زدایی کند؛ به همین دلیل مصرف تقویت کننده‌های کبد توصیه می‌شود. برای تقویت کبد، خوردن سیب و انار توصیه می‌شود. سیب مقوی کبد است و انار خاصیت دفع سموم را دارد.

مصرف روزانه یک لیوان آب سیب نافع است. هر روز ۲ عدد سیب شیرین را با پوستش میل کنید. روزانه یک تا دو عدد انار بزرگ رسیده را به طور کامل میل نمایید.

۱۱- از مصطکی رومی به عنوان ادویه، در پخت و پز غذا استفاده کنید.

۱۲- عرق کاسنی را به همراه عرق شاطره به نسبت دو سوم به یک سوم روزانه یک استکان میل کنید.

۱۳- مصرف ماء الجبن (آب پنیر) به صورت مداوم روزانه یک لیوان، با توجه به خاصیت سم‌زدایی آن، بسیار موثر می‌باشد.

تذکر:

– داشتن تغذیه‌ی سالم مهم‌ترین و موثرترین عامل داشتن یک کبد سالم است که نقش کلیدی در سم‌زدایی دارد. ساکنین شهرهای بزرگ و صنعتی باید تغذیه سالم داشته باشند تا کبدشان همواره از قدرت کافی جهت سم زدایی برخوردار باشد.

نکات مهم

۱- حکیم بزرگ، عقیلی خراسانی در خلاصه الحکمه می‌گوید: نفس لازمه‌ی حیات و علامت آن است و انسان را مقدور و ممکن نیست که از آن احتراز و امساک نماید و هوا عامل ترویج روح حیوانی و عدم احتراق آن است.

۲- وقتی سموم هوا جذب بدن می‌شود کبد باید آن را سم‌زدایی کند؛ به همین دلیل مصرف تقویت کننده‌های کبد برای مقابله با عوارض آلودگی هوا توصیه می‌شود. برای تقویت کبد، خوردن سیب و انار توصیه می‌شود. سیب مقوی کبد است و انار خاصیت دفع سموم را دارد.

۳- مصرف ماء الجبن (آب پنیر) به صورت مداوم روزانه یک لیوان، با توجه به خاصیت سم‌زدایی آن، بسیار موثر می‌باشد.

۴- داشتن تغذیه سالم مهم‌ترین و موثرترین عامل داشتن یک کبد سالم است که نقش کلیدی در سم‌زدایی دارد. ساکنین شهرهای بزرگ و صنعتی باید تغذیه سالم داشته باشند تا کبدشان همواره از قدرت کافی جهت سم زدایی برخوردار باشد.

منبع: نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *