تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

مزایای پروبیوتیک ‌ها بر سلامتی

پروبیوتیک ‌ها موجودات زنده کوچک میکروسکوپی هستند که اگر به تعداد کافی توزیع شوند، سلامت را به بدن فرد هدیه می دهد؛ پروبیوتیک ‌ها معمولا باکتری هستند؛ اما نوعی مخمر نیز وجود دارد که عملکردی مشابه با پروبیوتیک ‌ها دارد.

مزایای پروبیوتیک ‌ها بر سلامتی

باکتری های پروبیوتیک تعادل میکروبی روده را تغییر داده و از رشد باکتری های مضر داخل روده جلوگیری می کند؛ همچنین این باکتری های پروبیوتیک باعث هضم بهتر غذا، بالابردن عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و عفونت ها می شود؛ پروبیوتیک‌ ها را می‌توان با مصرف مکمل‌ها و همچنین برخی مواد غذایی که با فرایند تخمیر باکتریایی تولید شده‌اند، برای بدن تامین کرد؛ مصرف منظم محصولات پروبیوتیک ممکن است در جلوگیری از عفونت های ناحیه ادراری، تناسلی، اسهال، بیماری های آلرژیکی مثل اگزما و کاهش فشار خون موثر باشد.

حتی ممکن است تاثیر بسیار خوبی بر پوست داشته باشد؛ همچنین می توانید آنها را از غذاهایی که با تخمیر باکتریایی (غذاهای تخمیری) آماده می شوند دریافت کنید؛ در ادامه، لیستی از ۷ غذای تخمیری فوق العاده سالم (شامل پروبیوتیک زنده) آورده شده است.

ناتو (Natto)

ناتو غذایی سنتی در ژاپن است که حاصل تخمیر سویا است؛ ناتو دارای طعم اکتسابی (طعمی که برای فرد ناآشنا ممکن است در ابتدا ناخوشایند باشد) بوده و طعم قوی و بوی شدید و قوام چسبنده از مشخصات آن است.

این غذا در ژاپن دارای محبوبیت بسیاری است و بیشتر اوقات به عنوان صبحانه با برنج، تخم مرغ خام و پیازچه میل می کنند.

خواص ناتو

برای تخمیر سویا از باکتری باسیلوس سابتیلیس که باکتری قوی پروبیوتیکی است، استفاده می شود؛ نکته بسیار مهم این غذا این است که حاوی مقدار زیادی ویتامین K (ویتامینی که به افزایش جذب کلسیم کمک می کند) بوده و احتمال ابتلا به حملات قلبی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد؛ البته این غذا برای افراد حساس مناسب نبوده و مصرف آن را به این دسته از افراد توصیه نمی کنیم؛ زیرا این غذا دارای بو و طعم تندی است و با وجود خاصیت فراوانی که دارد، برای همه افراد مناسب نیست.

کفیر

کفیر نوشیدنی غلیظ و دارای مزه تندی است که حاوی مواد پروبیوتیک است، هر فنجان نوشیدنی کفیر حاوی ۱۱ گرم پروتئین است. این نوشیدنی مفید با اضافه نمودن دانه های کفیر به شیر تولید می شود، که بلافاصله دانه ها شروع به تخمیر شیر می کنند. می توانید دوغ کفیر را به صبحانه تان اضافه کنید، مثلاً یک فنجان کفیر در وعده صبحانه میل نموده یا اینکه به جای شیر به کورن فلکس صبحانه تان، کفیر اضافه کنید. لازم نیست حتماً در منزل، خودتان کفیر درست کنید. می توانید به نزدیک ترین سوپر مارکت مراجعه کرده و کفیر را با طعم های مختلف و یا بدون افزودنی تهیه کنید.

کیم‌چی

کیم‌چی از غذاهای محبوب و اصلی مردم کره است که بزرگترین فایده آن مربوط به تخمیری بودن آن است؛ این غذای تخمیری با استفاده از سیر، نمک، فلفل های تند و سرکه، طعم دار می شود؛ کیم‌چی سرشار از ویتامین B، A و C است؛ بعد از تخمیر کیم چی، یک باکتری سالم در غذا به وجود می آید که «لاکتوباسیلی» نامیده می شود؛ این باکتری در غذاهایی که تخمیر می شوند و همچنین در ماست نیز وجود دارد؛ باکتری لاکتوباسیلی به هضم غذا کمک نموده و باعث می شود بعد از غذا به سوء هاضمه دچار نشوید.

کامبوچا

نوشیدنی کامبوچا حاصل تخمیر چای سبز یا سیاه است؛ ابداع نوشیدنی کامبوچا به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی گردد و در چین مورد مصرف بوده؛ سپس از راه صادرات وارد روسیه و کشورهای اروپای شرقی شده و در آنجا عمومیت پیدا کرده است؛ همچنین می توانید نوشیدنی کامبوچا را خریداری کرده و یا در منزل تهیه کنید.

میسو

میسو همان خمیر سویا است، که از تخمیر غلات به دست می آید؛ در ژاپن یکی از مواد طعم دهنده اصلی غذا همین میسو است؛ امروزه با وجود مواد غذایی غنی که همراه با غذای اصلی صرف می شوند، میسو به عنوان یک چاشنی غذایی به شمار می آید؛ اما در گذشته و در سنت غذایی ژاپن، میسو منبع اصلی پروتئین بوده؛ جالب است بدانید که مواد تشکیل دهنده آن سویا، نمک و یک مخمر به دست آمده از برنج، گندم یا لوبیا است!

محتویات سوپ میسو

  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۳ حبه
  • ریشه زنجبیل رنده شده: نصف قاشق غذاخوری
  • قارچ: ۲ فنجان
  • آب: ۳ فنجان
  • روغن دانه کنجد برشته: ۱ قاشق غذاخوری
  • اسفناج تازه: یک مشت بزرگ
  • پیازچه: ۳ عدد

ارزش غذایی یک وعده میسو: ۶۰ کیلوکالری انرژی، ۴ گرم پروتئین، ۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم چربی، ۱ گرم فیبر، ۸۷۰ میلی گرم سدیم، ۲ گرم شکر

کلم ترش

کلم ترش حاوی کلم های خرد شده است که تخمیر شده اند؛ بعضی از انواع موجود و بسته بندی شده این محصول داخل مغازه ها، پاستوریزه شده و بنابراین باکتری های مفیدشان نابود شده است؛ پیشنهاد ما استفاده از کلم ترش خام است؛ ساندویچ روبن (ساندویچی است که از گوشت کنسروی، پنیر سوئیسی و نان چاودار تشکیل می شود) به خاطر پروبیوتیک بودن، دارای خواص فراوانی برای بهبود سلامتی شخص است.

ماست

ماست، همان شیر تخمیر شده ای است که از شیر تازه گاو تهیه می شود؛ اگر ماست پروبیوتیک خریده اید بر روی بسته بندی ماست به دنبال کلمات «کشت مخصوص زنده و فعال باکتری» باشید؛ می توانید ماست پروبیوتیک را به تنهایی یا با اسموتی میل نموده یا اینکه با میوه تزئین کرده و نوش جان کنید.

نتیجه‌گیری

بهتر است از مکمل‌های دارویی، کمتر استفاده کنید؛ مواد پروبیوتیک را با استفاده از خوراکی‌ها تأمین کنید؛ اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید، بدانید که مکمل‌های پروبیوتیک نقش به سزایی در حفظ سلامتی دستگاه گوارش ‌تان دارند.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *