درمان بیماریسلامتیگوش و بینینکات سلامتی

ابتلا به سرطان دهان با رابطه جنسی دهانی

یک پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی گفت: در صورت ابتلای همسر یا شریک جنسی به ویروس پاپیلوما، احتمال ابتلا به عفونت‌های ناحیه دهان و گلو به دنبال رابطه جنسی دهانی بسیار زیاد است.

محققان و پزشکان همواره توصیه می‌کنند که افراد در مقاربت‌های جنسی از وسایل پیشگیری‌کننده برای جلوگیری از انتقال انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها استفاده کنند، چرا که بررسی‌های صورت گرفته نقش عفونت‌ها و ویروس‌های ناحیه تناسلی را در بروز زخم‌های دهانی بسیار مؤثر می‌دانند.

نوید احمدی روزبهانی درباره رابطه جنسی دهانی و بروز سرطان‌های دهان، گفت: چنین ارتباطی یکی از عوامل خطرزایی محسوب می‌شود که اکنون خیلی توجه‌برانگیز شده و مطمئنیم که بیش از ۹۹ درصد نقش علت و معلولی شناخته شده دارد. به عنوان مثال، وقتی از دود سیگار به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز سرطان‌های دهان و حنجره نام می‌بریم، مطمئن نیستیم که دود سیگار دقیقا داخل بدن، کدام قسمت‌ها را مورد تأثیر قرار می‌دهد.

این متخصص گوش و حلق و بینی اظهار کرد: از جمله عواملی که طی این سال‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز سرطان‌های دهان شناخته شده، ویروس‌ها هستند که در این میان، ویروس پاپیلوما یا ویروس زگیل اهمیت بیشتری دارد. این ویروس همان ویروسی است که در خانم‌ها باعث بروز سرطان گردن دهانه رحم می‌شود و همچنین به عنوان یک بیماری مقاربتی نیز قابل انتقال است.

احمدی روزبهانی افزود: این ویروس ممکن است به هر بخشی از پوست و مخاط از جمله حفره دهان منتقل شود، به همین دلیل، هر فردی که گرفتار این ویروس باشد، می‌تواند جزء عوامل خطرزا باشد و افراد را مستعد ابتلا به سرطان دهان کند.

او گفت: این ویروس بیشتر از ۱۰۰ نوع دارد و تنها ۴ یا ۵ نوع آن سرطان‌زاست؛ ویروس‌هایی که باعث ایجاد زگیل‌های بزرگ و بدشکل در ناحیه تناسلی یا پوست می‌شوند، خیلی جزء انواع خطرناک و با ریسک بالا نیستند.

وی تاکید کرد: روند انتقال این ویروس به این شکل نیست که اگر چنین زگیلی در ناحیه حلق یا هر قسمت دیگر بدن فردی ایجاد شده باشد، این دانه زگیل به مرور بزرگ و بزرگ‌تر و در نهایت سرطانی شود؛ بلکه در آن ناحیه بخصوص سرطان وجود دارد و وقتی که سلول سرطانی برای فرستادن به آزمایشگاه خارج می‌شود، مواد ژنتیکی ویروس داخل آن سرطان یافت می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی اظهار داشت: تمام افراد به این ویروس مبتلا نیستند و توصیه‌ای که می‌توان برای جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلوما داشت، رعایت نکاتی است که درباره همه بیماری‌های مقاربتی می‌توان انجام داد. اگر فردی با یک فرد ایمن و سالم و تنها با یک فرد رابطه جنسی دارد، خطری متوجه شخص نمی‌شود بلکه خطر معمولا کسانی را تهدید می‌کند که دارای شرکای جنسی متعدد هستند و رفتارهای جنسی خطرزا دارند و یا با افراد پرخطر رابطه جنسی برقرار می‌کنند. بنابراین باید هشدار داد که رابطه جنسی دهانی به شیوه پرخطر می‌تواند سرآغاز ابتلا به سرطان دهان باشد.

منبع: سلامت آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *