تغذیه و تناسب اندامورزش

شنا ، میانبری برای شاد زندگی کردن

حتماً تا به حال شنیده اید که شنا تفریح و ورزشی بسیار فوق‌العاده است؛ اما وقتی برای یادگیری آن صرف نکرده اید.

ورزش شنا یکی از بهترین ورزش هایی است که روی این کره خاکی وجود دارد؛ انجام حرکات شنا نه‌تنها باعث تقویت تمام عضلات بدن شده، بلکه باعث افزایش سطح تحرک فرد نیز می شود. تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ بر روی میانسالان صورت گرفت، نشان می دهد که افرادی که از آرتروز و درد لگن و زانو رنج می برند به میزان دیگر افراد سالم که در استخر ورزش می کنند، عملکرد و تحرک شان بهبود خواهد داشت؛ ورزش های آبی، خیلی کمتر از ورزش های دیگر برای میانسالان خطرناک بوده و به هیچ وجه ممکن نیست باعث درد و آسیب دیدگی آنها شود.

تاثیرات شنا بر روی بدن

شنا علاوه بر اینکه ورزشی برای تمام اندام ها و عضلات بدن است، به سرعت می تواند شما را خسته کند؛ اما بسیاری از افرادی که تازه به سمت ورزش شنا رو می آورند، تصور می کنند که شنا به قدری ساده است که آن را یک آب بازی بیشتر نمی دانند؛ اما کافی است برای اولین بار به استخر بیایند تا خستگی عضلات، بعد از ۵ دقیقه شنا کردن در استخر را حس کنند.

افرادی که به استخر می آیند و تحت نظارت مربی حرفه ای آموزش شنا می بینند، خیلی زود سرعت، قدرت و توانایی بدنی شان افزایش می یابد که بدون شک این بهبود عملکرد و توانایی به علت قدرتی بودن ورزش شنا است.

آیا به خاطر فصل تابستان و گرما، گرفتن مربی و هر هفته رفتن به استخر برای شما دشوار است، اما دوست دارید به صورت تفریحی به استخر بروید و فقط در آب شیرجه بزنید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا چند نکته برای مفرّح بخش شدن استخر به شما پیشنهاد کنیم.

شنا، میانبری برای شاد زندگی کردن

نکته ۱: به تکنیک های شنا دقت کنید، نه به سرعت؛ اگر تمام توجه تان در هنگام انجام تمرینات شنا فقط سرعت و افزایش آن باشد، جنبه فنی حرکت را نادیده خواهید گرفت؛ در ورزش نیز همانند ورزش های دیگری نظیر دویدن و دوچرخه سواری، رعایت تکنیک های صحیح انجام حرکات دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ پس، از این نکته غافل نشوید؛ همچنین اگر با سرعت شنا کنید، تمام انرژی تان صرف سرعت بیشتر شده و دیگر توانایی طی نمودن کامل مسافت مورد نظرتان را نخواهید داشت؛ هرچقدر بیشتر به رعایت تکنیک ها و اصول شنا مقید باشید، دیرتر خسته شده و طولانی تر ورزش خواهید کرد.

نکته ۲: مطمئن شوید که شنای آزاد و کرال سینه را آموخته اید؛ شاید به محض ورود به استخر شنا به شنای آزاد و بارها دور استخر چرخیدن بیاندیشید، اما باید بگوییم که اشتباه می کنید، به خصوص  اگر مبتدی باشید، بلافاصله خسته شده و از استخر زده خواهید شد؛ پیشنهاد ما این است که کرال سینه را هم یاد گرفته و در ساعاتی که در استخر هستید، دائماً شنای آزاد شنا نکنید.

نکته ۳: تمرینات قدرتی را فراموش نکنید؛ فرقی ندارد که برای مسابقه ورزشی تمرین می کنید یا نه فقط می خواهید تنی به آب بزنید؛ به راحتی می توان با وجود اینکه ذهن تان درگیر چیزهای دیگری است ورزش کنید؛ زیرا دیگر عادت کرده اید و ورزش به برنامه همیشگی تان تبدیل شده است.

ورزش شنا نیز مثل فعالیت های استقامتی دیگر نیازمند قدرت زیاد کمر، شانه و بازوها است؛ یکی از هدف هایی که باید در حین شنا داشته باشید این است که حالت بدنی خوبی در بدن داشته باشید؛ اجازه ندهید دست ها و پاهای تان در هنگام انجام حرکت کشیده شوند؛ برای اینکه در این حالت بدنی بمانید نیاز به قدرت زیادی دارید؛ حتما تمرینات قدرتی انجام دهید تا بتوانید تمام مسافت استخر را طی کنید.

نکته ۴: فاصله بیاندازید؛ بین تمام مدت زمانی که در استخر شنا می کنید فاصله هایی را در نظر بگیرید تا از شنا کردن زده نشوید؛ لازم نیست یک ساعت بی وقفه شنا کنید، هر موقع احساس خستگی کردید، کمی در آب استراحت کنید و کرال بزنید تا بدن تان بازیابی کند.

برنامه تمرینی

در ادامه، تمرینی برای شنای ۵۰ متر در اختیارتان قرار می دهیم، که شامل برنامه گرم کردن و سرد کردن داخل استخر است؛ البته در نظر داشته باشید که این برنامه تمرینی برای استخر دارای استانداردهای المپیک (ابعاد استخر) مناسب است.

گرم کردن

۱۰ مرتبه آرام شنا کردن رفت و برگشتی طول استخر، ۴۰۰ متر

ورزش اصلی

  • ۱ مرتبه آرام شنا کردن، رفت و برگشتی طول استخر، ۵۰ متر
  • ۲ مرتبه شنا کردن رفت و برگشتی طول استخر با سرعت متوسط، ۱۰۰ متر
  • ۳ مرتبه آرام شنا کردن رفت و برگشتی طول اس%
منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *