پرهیزاتدرمان بیماریسلامتی

شایع ترین بیماری مشترک انسان و دام چیست ؟

طب از سه شاخه ی اصلی : طب انسانی Humane Medicine ، طب حیوانی Veterinary Medicine ، و طب محیطی Environmental Medicine تشکیل می شود . شاخه ای از طب برای پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری ها ، اختلال ها و آسیب ها در حیوانات است . حوزه دامپزشکی شامل طیف گسترده ای از تمام گونه های جانوری اهلی و وحشی و آزمایشگاهی و شرایط گونه های مختلف می شود و علمی است که شناخت و درک بیماری های دامی اعم از بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات و بیماری های خاص حیوانات ، پیشگیری و درمان بیماری ها و علم تغذیه انسان و حیوان را در بر می گیرد .

بیماری مشترک انسان و دام و خطر سلامت انسانها چگونه بررسی می شود ؟

نگهداری حیوانات در منزل ، در صورتی که بهداشت آن رعایت نشود چندان مطلوب نیست با توجه به اینکه حدود نیمی از عوامل بیماری زا در انسان ، ناشی از عوامل مهم ایجاد بیماری مشترک بین انسان و دام است ، از همین رو ضروری ست رویکرد دامپزشکی در خدمت سلامت جامعه به عنوان یک شعار جدی مورد توجه قرار گیرد .

گذراندن اوقاتی را با حیوان خانگی در طول روز ، بازی و صحبت کردن با آن ، توجه به زیبایی و هوش حیوان … بدون تردید بسیار جذاب و سرگرم کننده است ، اما نباید فراموش کرد که حدود ۴۹ درصد از بیماری های موجود در جهان ، بین انسان و دام مشترک است که سال هاست با برنامه ی مدون برای واکسیناسیوندام ها ، معدوم کردن دام های بیمار ، تا حد زیادی از شیوع آن جلوگیری شده است .

شایع ترین بیماری مشترک انسان و دام چیست ؟

پیشگیری و کنترل بیماری مشترک انسان و دام یا زئونوزها ، بسیار اهمیت دارد . در این میان کشور ما از لحاظ ابتلا به بیماری مشترک بین انسان و دام در منطقه ی پرخطری قرار دارد . تب مالت ، سل ، هاری ، مشمشه که بیماری مشترک بین انسان و اسب می باشد ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، آنفلونزای فوق حاد پرندگان که بسیار خطرناک است و جنون گاوی را می توان به عنوان بیماری مشترک انسان و دام نام برد .

دامپزشک چه کاری می تواند برای حیوان منزل ما انجام دهد ؟

دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست ، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکی ، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد . برای کسی که از حیواناتی مثل همستر یا خرگوش و … نگهداری می کند ضروری ست تحت نظر دکتر ، باید ها و نباید های نگهداری صحیح از حیوان خود را بداند و در اینجاست که اهمیت نقش دامپزشک آشکار می شود .

در قانون سازمان دامپزشکی ، کلمه دام به همه ی حیوانات اهلی مثل مرغ و خروس ، سگ و گربه … ، و گونه های دیگر جانوران مانند : طیور ، ماهی ها ، زنبور عسل ، کرم ابریشم ، حیوانات آزمایشگاهی و حتی حیوانات باغ وحش گفته می شود و مقصود از کنترل بهداشتی ، بازرسی و اقداماتی است که از لحاظ پیشگیری و مبارزه با امراض دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام لازم و ضروری است . از جمله وظایف سازمان دامپزشکی ، بررسی بیماری های دامی ، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها ، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با انواع بیماری مشترک انسان و دام است . مثلا شایع ترین بیماری هایی که در کشتارگاه ها وجود دارد بیماری های انگلی ، عفونت های عمومی در لاشه و کیست هیدراتیک است که با حذف دام ها و گوشت های آلوده به این ویروس ها ، در واقع حلقه ای از انتقال بیماری مشترک انسان و دام ها حذف می شود .

 

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *