درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

درمان جایگزین برای بیماری آرتریت گیجگاهی

مطالعه ای جدید نشان داد که داروی توسیلیزوماب در درمان شایع ترین نوع التهاب رگ های خونی که به عنوان آرتریت سلول های ژآنت (آرتریت گیجگاهی) شناخته می شود، نسبت به استروئید ها عملکرد بهتری دارد.

شکست داروهای ضد استروئیدی برای کنترل آرتریت گیجگاهی

مطالعه ای جدید نشان داد که داروی توسیلیزوماب در درمان شایع ترین نوع التهاب رگ های خونی که به عنوان آرتریت سلول های ژآنت (آرتریت گیجگاهی) شناخته می شود، نسبت به استروئید ها عملکرد بهتری دارد.

آزمایشات باليني فاز ۳ از ۲۵۱ بيمار ثابت کرد که توسیلیزوماب با نام تجاری آکتمرا (Actemra) علائم و همچنين نياز به درمان با استروئيد با دوز بالا را براي اين بيماري کاهش مي دهد. آزمایشات بالینی فاز ۳ نشان دهنده آخرین مرحله قبل از تایید برای استفاده عمومی است. آنها ایمنی و اثربخشی درمان جدید را در مقایسه با درمان استاندارد فعلی مقایسه می کنند.

نتایج آزمایشات به تایید جدید توسیلیزوماب توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان آرتریت سلول های ژآنت منتهی شد. این اولین درمان جدید برای التهاب شریانی در بیش از ۵۰ سال گذشته است.

دکتر جان استون، متخصص روماتولوژی در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: “آرتریت سلول ژآنت تنها در ایالات متحده حدود ۲۵۰۰۰۰ از افراد بالای ۵۰ سال را به خود درگیر کرده است و احتمال ابتلا به این بیماری در زنان سه برابر بیشتر است.”.

استون در نشریه خبر بیمارستان گفت: “این آزمایش اولین آزمایشی است که ثابت کرد بدون شک جایگزینی برای درمان های استروئیدی بیماری های مزمن و همیشگی وجود دارد.”

وی افزود: “یکی از شگفت آورترین نتایج این بود که رژیم های سنتی و فقط استروئیدی چقدر عملکرد ضعیفی در درمان این بیماری داشته اند. این نتایج احتمالا تأثیر فوری و پایداری بر زندگی صدها هزار بیمار در سراسر جهان خواهد داشت.”

آرتریت سلول ژآنت عمدتا بر روی شریان ها در سر، گردن و چشم، و همچنین آئورت و شاخه های اولیه آن تاثیر می گذارد. این بیماری در حدود ۲۰ درصد از بیماران موجب نابینایی می شود. این بیماران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی و آنوریسم آئورت نیز قرار دارند.

علائم آرتریت سلول های ژآنت شامل سردرد، درد در ناحیه سر و یا سایر مناطق و تغییرات بینایی است که می تواند ناگهانی باشد.

تا کنون، استروئیدها تنها درمان موثر بوده اند. محققان گفتند که اکثر بیماران نیاز به دوزهای بالا استروئیدها دارند که می تواند عوارض جانبی جدی مانند افزایش وزن، توزیع چربی بدن، پوکی استخوان، تغییرات خلقی، فشار خون بالا، عدم تحمل گلوکز و افزایش خطر عفونت ایجاد کند.

تزریق آکتمرا (Actemra ) در حال حاضر برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود. نتایج مطالعه در ۲۶ ژوئیه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

 

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *