تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

روشهایی برای از بین بردن چربی های شکمی

مقاله در یک نگاه

بهترین راه برای حفاظت از قلب و کاهش خطر بیماری هایی چون دیابت، پیشگیری از تجمع چربی شکمی است. ترک سیگار، مصرف چربی های مونو، رژیم غذایی مدیترانه ای، عدم مصرف کربوهیدرات های ساده و مصرف فیبر، از جمله فاکتورهایی هستند که موجب کاهش چربی های شکمی شما خواهند شد.

وقتی بافت چربی ایجاد شود، دیگر نمی توان آنها را از بین برد، فقط می توان آنها را کاهش داد. اما برای از بین بردن چربی شکمی ، لازم نیست میزان زیادی از چربی ها را از دست بدهید تا تفاوت زیادی در سلامت خود ببینید. اگر تنها ۱۰ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید، می توانید به خوبی خطر دیابت و بیماری های دیگر را از خود دور کنید. نکات زیر به شما کمک می کنند تا وزن کلی بدن خود و چربی شکمی تان را کاهش دهید.

چربی شکمی خود را اندازه بگیرید

 

برای آگاهی از میزان چربی شکمی تان، یک متر را به دور قسمت های پهن تر کمر خود ببندید. سپس پهن ترین قسمت باسن خود را اندازه گیری کنید. دو عدد حاصل از اندازه گیری را با هم مقایسه کنید. اگر عدد حاصل از اندازه گیری شکم شما بیشتر یا هم اندازه ی عدد حاصل از اندازه گیری باسنتان بود، بدین معناست که چربی های زیادی در ناحیه ی شکم شما جمع شده است.

اگر سیگاری هستید، سیگار خود را ترک کنید

هر چند به طور کلی، افراد سیگاری دارای BMI پایین تری از غیر سیگاری ها هستند، اما میزان چربی های شکمی آنها بیشتر است. طبق مطالعات، محققان کشف کرده اند که سیگاری ها، بیشترین نسبت کمر به باسن را دارند و آنهایی که هیچ وقت سیگار نکشیده اند، دارای کمترین نسبت کمر به باسن هستند. در میان سیگاری های حاضر و قدیم، این نسبت به تعداد سیگارهای کشیده شده ی آنها بستگی دارد.

یک تعادل شکمی ایجاد کنید

اگر چربی های شکمی شما آنقدر زیاد است که شما را در خطر بیماری هایی همچون سندروم متابولیک و دیابت می اندازد، می توانید از یک رژیم غذایی حاوی ۲۵ درصد پروتئین، ۴۵ درصد کربوهیدرات و ۳۰ درصد چربی استفاده کنید.

از چربی های مونو استفاده کنید

چربی ها به شکل یکسانی تشکیل نمی شوند. مطالعات نشان داده است که هر چند چربی های غیر اشباع مونو به اندازه ی دیگر چربی های رژیمی کالری دارند، اما کمتر منجر به اضافه وزن و چربی شکمی می شوند. محققان، نتایج کاهش وزن گروهی از افراد را که به میزان زیاد از ماهی، روغن زیتون، سبزیجات و میوه ها استفاده می کردند را با گروه دیگر که به میزان زیاد از کربوهیدرات و به میزان کم از چربی ها استفاده می کردند، را با هم مقایسه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که گروه اول چربی های زیادی را در ناحیه ی بالا تنه و پایین تنه ی خود از دست داده اند، اما گروه دوم، بیشتر چربی های پایین تنه ی خود را از دست داده اند.

از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید

چربی های غیر اشباع مونو، بخش بزرگی از رژیم غذایی مدیترانه ای را تشکیل می دهند و به شدت چربی های شکمی را از بین می برند. وقتی نوبت به کاهش وزن و چربی شکمی می رسد، متخصصان بر پیروی از رژیم های مدیترانه ای که سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین کم چرب و روغن زیتون است، تاکید می کنند. غذاهای مدیترانه ای علاوه بر کاهش خطر دیابت، موجب کاهش فشار خون، پیشگیری از آلزایمر و سندروم متابولیک می شود.

از مصرف کربوهیدرات های ساده بپرهیزید

توصیه ی متخصصان بر این است که از مصرف شیرینی ها و کربوهیدرات های ساده ی دیگر بپرهیزید و کلوچه، دونات، آب نبات و بستنی خود را قطع و موادی همچون نان، پاستا، برنج، سیب زمینی و آبمیوه ی کمتری مصرف کنید. میزان محدودیت، به وزن و قند خون شما بستگی دارد. هر چه وزن و فشار خون شما بیشتر باشد، بیشتر از کربوهیدرات ها باید بپرهیزید.

سبزیجات مفید مصرف کنید

سبزیجات برای کاهش وزن بسیار مفید هستند، چرا که میزان کالری آنها کم و میزان مواد مغذی آنها زیاد است. اما همه ی آنها از لحاظ چربی های شکمی و خطر دیابت، به طور یکسان عمل نمی کنند. می توانید از بروکلی، فلفل، پیاز، کرفس، خیار و اسفناج بدون محدودیت استفاده کنید، اما سبزیجات نشاسته ای همچون ذرت، چغندر، هویج، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین در بدن شا همانند کربوهیدرات عمل می کنند، در نتیجه باید محدود شوند.

تحرک خود را افزایش دهید

بر خلاف تصور عمومی، این تمرین های کرانچ نیست که موجب کاهش چربی های شکمی شما می شود، بلکه تمرین های کاردیو است که چربی های شکم شما را آب می کند. لازم نیست تحرک بدنی خود را بیش از پیش افزایش دهید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی پس از غذا نیز بهتر از بی تحرکی است. اگر برای مدت طولانی بی تحرک بوده اید، پیش از شروع ورزش با متخصصان سلامت خود مشورت کنید، سپس حرکات را به آرامی آغاز و هر هفته میزان آن را از ۱ تا ۳ دقیقه افزایش دهید. سعی کنید ۴ تا ۵ روز در هفته را به مدت ۳۰ دقیقه به پیاده روی سریع بپردازید.

فاکتور غذا را فراموش نکنید

ورزش شما تا جایی که برنامه ی غذاییتان سالم نباشد، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. ورزش مهم است، اما نمی تواند جایگزین تغییرات غذایی شود.

از فیبر به مقدار فراوان استفاده کنید

فیبر همانند کالری منفی عمل می کند: هر ۱۴ گرم فیبری که به رژیم غذایی خود در روز اضافه می کنید، میزان کالری مصرفی شما را تا ۱۰ درصد کاهش می دهد. غذاهای سرشار از فیبر، شما را بهتر سیر می کنند و جلوی پرخوری شما را می گیرند. به علاوه، فیبر از یبوست جلوگیری می کند. سبزیجات چلیپایی همچون بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم سرشار از فیبر هستند. سعی کنید روزانه ۲۵ گرم فیبر مصرف کنید.

از لبنیات استفاده کنید

در مطالعه ای که بر روی ۳۴ فرد چاق انجام شد، نشان داد افرادی که هر روز سه وعده از ماست کم چرب استفاده کردند، ۲۲ درصد وزن، ۶۱ درصد چربی بدن و ۸۱ درصد چربی شکمی بیشتری را از افرادی که همین میزان کالری را منهای لبنیات مصرف کردند. محصولات لبنی میزان هورمون کورتیزول را کاهش می دهد- هورمونی که موجب ذخیره ی چربی ها در ناحیه ی شکم می شود.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *