داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

فواید دارچین برای دیابت و چربی خون

دارچین درختی است به ارتفاع ۵ تا ۷ متر و همیشه سبز با برگ‌های تقریبا متقابل بیضوی دراز، نوک تیز، کامل، بی‌کرک، گل‌های زرد رنگ متمایل به سفید دارد. از تمام قسمت‌های این درخت بوی معطر و مطبوع دارچین استشمام می‌شود. قسمت مورد استفاده درخت دارچین، پوست خشک شده‌ی درخت دارچین است. دارچین سیلان دارای آمیدون، موسیلاژ، تانن، یک ماده رنگی، اگزالات کلسیم، قند، مانیت، سینامومین، اسانس و رزین است. اسانس دارچین که تنها قسمت مهم دارچین است به مقدار یک درصد در پوست این درخت وجود دارد. پوست دارچین از جمله پدیده‌هایی است که معتقدند دارای اثرات ضد دیابتی دارد. این گیاه از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر، جلوگیری می‌کند. مصرف دارچین برای دیابت نوع دوم که هنگام بلوغ در افراد ظاهر می‌شود، بسیار موثر است. با عطارباشی همراه باشید.

دارچین برای دیابت

فواید دارچین برای دیابت

تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد مبتلایان به دیابت می‌توانند با افزودن کمی دارچین در رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدن‌شان کمک کنند. در این مطالعات بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خون‌شان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تأثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد. در این مطالعه، پژوهشگران ۶۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم را مجبور کردند تا روزانه ۱/۳ تا ۶ گرم دارچین با معادل آن آرد گندم (به عنوان دارونما) مصرف کردند. آرد گندم و دارچین به شکل کپسول استفاده می‌شد. میزان گلوکز و چربی و کلسترول تمام بیمارانی که دارچین مصرف کردند تا ۳۰ درصد کاهش یافت. اما هیچ گونه تغییری در کسانی که دارونما دریافت کردند مشاهده نشد.

برای افزایش فعالیت انسولین ادویه‌جات را به غذا اضافه کنید

ذائقه‌ی ما در تعیین نوع ادویه‌جات در غذای‌مان نقش اصلی را دارد. مثلا دارچین برای شیرینی‌هایی مانند پای کدوحلوایی استفاده می‌کنیم. چنین ادویه‌جاتی عملا خاصیت دارویی دارند و به ما کمک می‌کند که میزان قند لازم بدن را تنظیم کنیم. به نظر می‌رسد که دارچین می‌تواند فعالیت انسولین را افزایش دهد. این ادویه دسترسی سلول‌های چربی را به انسولین آسان‌تر می‌کند و تبدیل گلوکز به انرژی را چند برابر افزایش می‌دهد. دارچین می‌تواند حساسیت انسولین را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد، یعنی اینکه بدن نیاز کمتری به هورمون انسولین برای کنترل سطح قند خون خواهد داشت. پس سعی کنید روی چیزی که دوست دارید، دارچین بپاشید و صرف کنید. دانشمندان کشف کرده‌اند که ادویه‌جات گوناگون انسولین را تحریک می‌کنند، یعنی باعث می‌شوند بدن از قند خود به طور موثری استفاده کند و بنابراین نیاز به انسولین کمتری داشته باشد.

دارچین برای دیابت

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده بود که دارچین سوخت و ساز گلوکز را ۲۰ برابر می‌کند. نتایج پژوهش برای موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که ترکیبات بیولوژیکی دارچین باعث تقویت انسولین می‌شوند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که دارچین ظاهرا به سلول‌های چربی در تشخیص و واکنش به انسولین کمک می‌کند. دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. دکتر ریچارد اندرسون از مرکز تحقیق تغذیه‌ی انسان در اداره‌ی کشاورزی ملتسویل مریلن می‌گوید: تنها مقدار کمی دارچین روی هر غذای مناسبی می‌تواند سطح قند خون را در اندازه‌ی طبیعی نگه دارد. دارچین تقریبا هیچ کالری ندارد. به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین، طعم مطبوعی به غذای خود بخشند. هر گرم دارچین کمتر از ۳ کالری دارد که بسیار اندک است. دارچین مانع ایجاد رادیکال‌های آزاد خطرناک می‌شود.

توصیه‌های مهم

* خوردن دارچین برای زنان باردار و مبتلایان به زخم معده خوب نیست.

* افزودن مقدار کمی دارچین، به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است.

* دارچین حاوی برخی مواد است که مصرف زیاد آن می‌تواند سمی باشد، بنابراین در مصرف این ماده غذایی باید دقت کرد.

* با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی تهیه کرد.

* افرادی که آلرژی (حساسیت) دارند، نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند، زیرا دارچین موجب تشدید آلرژی نمی‌شود. اما این نکته را فراموش نکنید که چنانچه شما بسیار زیاد دارچین استفاده کنید، باید اثرات بد آن را بپذیرید.

* نشانه‌های هشدار دهنده ناشی از مصرف زیاد دارچین را از یاد نبرید. اثرات مضر مصرف زیاد دارچین عبارت است از:التهاب یا ورم کردن پوست، زخم‌ها و ترک‌های گوشه دهان و سوزش معده.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *