داروهای گیاهیعرقیاتعطارباشی و طب سنتی

خواص عرق نسترن برای سلامتی

در ایران از روزگاران گذشته تا امروز مردمان عادت نیکی داشته‌اند که به واسطه‌ی آن و در واقع به توصیه‌ی بزرگ‌ترهای خانواده این عمل پسندیده را انجام می‌دادند و هنوز هم در بسیاری از شهرهای کشور بر انجام آن پا برجا مانده‌اند و آن هم تهیه‌ی شربت‌هایعرقیات و استفاد‌ی به جا از آن در فصل‌های مختلف بر سر سفره‌های غذا یا پذیرایی از میهمانان و… است. عرقیات گیاهان مختلف به روش ویژه‌ای از قسمت‌های مختلف یک گیاه تهیه می‌شود. روش استخراج عرق از گیاه روش تقطیر است که در حال حاضر یا به شیوه‌ی سنتی سابق و یا در مقیاس و مقدار بیشتر به روش‌های صنعتی تهیه می‌شود. بخش‌های مختلف گیاه بنا بر تجمع ماده‌ی معطر با خاصیت‌های درمانی و نیروبخشی ویژه در یک اندام خاص گیاه پتانسیل آن را پیدا می‌کند تا از آن عرق تهیه شود. لطفا با عطارباشی همراه تا با خواص عرق نسترن آشنا شویم.

خواص عرق نسترن

طبیعت عرق‌های مختلف متفاوت است و می‌تواند گرم یا سرد و یا خنک و خشک و تر و… باشد.

یکی از این عرقیات، عرق نسترن است. این عرق از گل‌های گیاه نسترن تهیه می‌شود. طبیعت عرق نسترن گرم و خشک است و دارای خاصیت درمانی برای بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار، طپش قلب، اسهال و تقویت اعصاب، بهبود زخم و تصفیه‌ی خون است.

عرق نسترن برای افرادی که طبیعت سرد دارند بسیار مناسب است و برای افرادی که تمایل دارند یک شربت با دمای خنک ولی با طبع گرم مناسب مزاج سردشان در تابستان بنوشند این عرق توصیه می‌شود.

گیاه نسترن از خانواده‌ی رزهای وحشی و به صورت درختچه‌های کوچک حداکثر با ارتفاع سه متر در حاشیه‌ی باغ‌ها و رودخانه‌ها می‌روید. گل‌های این گیاه که عرق از آن تهیه می‌شود معمولا به رنگ سفید، قرمز و یا سفید مایل به صورتی است.

این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است به همین دلیل عرق، شربت، جوشانده و مربای گلبرگ‌های آن از روزگار قدیم در ایران مورد مصرف قرار می‌گرفته است.

خواص عرق نسترن

*دفع سنگ کلیه و مثانه

یکی از خواص عرق نسترن کمک به دفع سنگ‌های کلیوی و سنگ مثانه است. به این منظور می‌توان هم از عرق نسترن و هم از دم کرده‌ی میوه‌ی نسترن به صورت روزانه استفاده کرد. خوردن روزانه عرق نسترن علاوه بر کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه، از بروز و تشکیل آن نیز پیشگیری می‌کند. متخصصان طب سنتی استفاده از عرق نسترن را در مواقع قولنج، نفریت و سنگهای مثانه و تمام ناراحتی‌های مجاری ادرار تجویز می‌کنند. جهت دفع سنگ کلیه ۱۵ گرم میوه‌ی نسترن را ابتدا خرد کرده در ۳۰۰۰ سی‌سی آب سرد جوشانده ۱۵ دقیقه دم‌کرده قبل از غذا یک لیوان بنوشند.

*ضد افسردگی، تقویت اعصاب و رفع بی‌خوابی

یکی دیگر از خواص عرق نسترن خاصیت ضد افسردگی آن است. مصرف شربت و چای نسترن نیز فرح‌بخش بوده و باعث حس شادی و طراوت می‌شود. برای رفع مشکلات بی‌خوابی مفید بوده و به طورکلی باعث تقویت اعصاب می‌گردد. به این منظور یک چهارم لیوان از عرق نسترن را با یک لیوان آب مخلوط کرده، سپس آن را شیرین کنید. از این شربت می‌توانید چند لیوان در روز بنوشید.

*درمان طپش قلب و تصفیه کننده خون

مصرف دم کرده میوه‌ی نسترن یا عرق آن باعث از بین رفتن طپش قلب و تصفیه کردن خون می‌شود. برای درمان طپش قلب و تصفیه‌ی خون ۱۰ گرم میوه‌ی نسترن را به مدت ۳ ساعت در ۳۰۰ سی‌سی آب ‌سرد خیسانده، سپس با حرارت ملایم جوش آورده ۵ دقیقه جوشانده ۱۵ دقیقه دم‌کرده روزی ۳ فنجان بنوشید.

خواص عرق نسترن

*بیماری‌های معده

از مهم‌ترین خواص عرق نسترن درمان بیماری‌های معده است. از این گیاه برای درمان زخم معده و درد معده استفاده می‌شود. مصرف عرق نسترن، انقباض ماهیچههای معده را برطرف می‌کند و معده را تقویت می کند. در حقیقت نوشیدن ۱ فنجان از عرق نسترن یا دمکرده آن در روز کمک شایانی در پیشگیری از ابتلا به مشکلات دستگاه گوارش دارد.هم چنین تاثیر بسزایی در تسکین درد بیمارانی که از درد معده، کلیه و روده رنج می‌برند خواهد داشت .

طریقه مصرف عرق نسترن

*برای استفاده از عرق نسترن برای درمان بیماری‌ها می‌توانید روزانه یک تا دو فنجان از آن را میل کنید. همچنین می‌توانید آن را به صورت شربت نیز میل نمایید.به این منظور نصف فنجان عرق نسترن را با یک فنجان آب سرد و کمی عسل مخلوط کرده و مصرف کنید.

*بهترین زمان مصرف عرق نسترن قبل از خواب یا در صبح قبل از طلوع آفتاب است، البته شما می توانید قبل از غذا نیز ۱ فنجان میل کنید.

*برای تهیه دمکرده نسترن نیز باید ۱ تا ۳ قاشق میوه خرد شده نسترن را در آب جوش ریخته و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید به همان حال بماند؛ سپس آن را صاف و مصرف ‌کنید. این مقدار را می‌توان روزی سه بار تکرار کرد. میزان مصرف می‌تواند بر حسب وزن تا روزی ۱۲ گرم باشد.

مضرات عرق نسترن (موارد احتیاطی و موارد منع مصرف)

لازم است بدانیم، مصرف خوراکی میوه گل نسترن یا عرق آن هیچ‌گونه مسمومیتی ایجاد نمی‌کند ودر مورد مصرف مقدار زیاد و طولانی‌ آن هم تاکنون گزارشی ارائه نشده است. البته کسانی که به طور مدام با این گل کار کرده و در معرض میوه های نسترن هستند، ممکن است با عوارضی مانند حساسیت‌های تنفسی رو به رو شوند.

-مصرف دم کرده میوه‌ی نسترن یا عرق آن باعث از بین رفتن طپش قلب و تصفیه کردن خون می‌شود. برای درمان طپش قلب و تصفیه‌ی خون ۱۰ گرم میوه‌ی نسترن را به مدت ۳ ساعت در ۳۰۰ سی‌سی آب ‌سرد خیسانده، سپس با حرارت ملایم جوش آورده ۵ دقیقه جوشانده ۱۵ دقیقه دم‌کرده روزی ۳ فنجان بنوشید.

-یکی از خواص عرق نسترن کمک به دفع سنگ‌های کلیوی و سنگ مثانه است. به این منظور می‌توان هم از عرق نسترن و هم از دم کرده‌ی میوه‌ی نسترن به صورت روزانه استفاده کرد. خوردن روزانه عرق نسترن علاوه بر کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه، از بروز و تشکیل آن نیز پیشگیری می‌کند.

منبع: نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *