تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

مصرف منظم شکلات و تاثیر آن بر یک بیماری قلبی

مصرف شکلات نه تنها لذت‌بخش است، بلکه فوایدی نیز برای سلامتی دارد و در جلوگیری از ابتلا به ضربان نامنظم قلب موثر است. با توجه به تحقیقاتی که در مجله‌ی قلب منتشر شده است، مصرف منظم شکلات با کاهش ضربان‌های نامنظم قلب در ارتباط است. یافته‌ها نشان داده است، این ارتباط زمانی قوی‌تر شد که‌ خانم‌ها هفته‌ای یک بار و آقایان ۲ تا ۶ بار درهفته شکلات مصرف کردند.

فیبریلاسیون دهلیزی که بیشتر بنام ضربان‌های نامنظم قلب شناخته شده است بیش از ۳۳ میلیون از افراد جهان را تحت تاثیر قرار داده است و یک‌چهارم از بزرگسالان مبتلا به آن می‌شوند. علت آن به ‌درستی مشخص نیست، در حال حاضر درمانی ندارد و همینطور علائم مشخصی که بتوان از آن جلوگیری کرد.
مصرف منظم شکلات، بخصوص شکلات تلخ با توجه به نشانه‌های مختلف سلامت قلب را افزایش می‌دهد، محققان در پی این هستند تا دریابند که علاوه بر این، مصرف شکلات با کاهش ضربان‌های نامنظم در ارتباط است. آن‌ها به کمک۵۵۵۰۲ شرکت کننده (۲۶۴۰۰ آقا و ۲۹۱۰۰ خانم)، سنین بین ۵۰ تا ۶۴ ساله این موضوع را بررسی کردند.

به شرکت‌ کنندگان اطلاعاتی درمورد مصرف هفتگی شکلات داده شد، ۳۰ گرم در هر وعده اما از آن‌ها پرسیده نشد که چه نوعی از شکلات را مصرف کرده‌اند. بیشتر شکلات‌های خورده شده دانمارکی بود و اینکه ‌شیری بودند. (حداقل ۳۰ درصد کاکائو) عده‌ای بعد از مصرف مقدارشکلات توصیه شده تمایل به مصرف شکلات بیشتری داشتند و نسبت به آن‌هایی که کمتر مصرف کرده بودند کالری بیشتری دریافت کردند.

در طول کنترل،‌ که حدوداً ۱۳ سال بود، ۳۳۴۶ نوع جدید از فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شد. بعد از بررسی عوامل دیگری که با بیماری قلبی در ارتباط هستند، جدیدترین میزان فیبریلاسیون دهلیزی که برای مصرف ۱ تا ۳ وعده شکلات در ماه، نسبت به مصرف یک وعده در ماه تشخیص داده شد، ۱۰ درصد پایین‌تر بود.

این تفاوت همچنین در مقدارمصرف‌های دیگر‌ هم‌‌ پیدا بود، مصرف یک‌بار در هفته با کاهش ۱۷ درصد، مصرف دو تا شش بار در هفته با کاهش ۲۰ درصد و برای مصرف روزانه یک یا چند وعده با کاهش ۱۴ درصد همراه است.
پزشکان شمال کارونیا در آمریکا در مرکز فیبریلاسیون دهلیزی تاکید کردند، در بررسی‌های ما، کسانی که شکلات می‌خورند سالم‌تر بودند و عواملی که سلامتی کلی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیشتر دیده می‌شود.

زمانی که اطلاعات با توجه به جنسیت بررسی شد، نشانه‌های فیبریلاسیون دهلیزی درزن‌ها نسبت به مردها جدا از میزان مصرف‌شان، پایین‌تر بود. اما ارتباط بین مصرف شکلات بیشتر و کاهش خطر ابتلا به ضربان‌های نامنظم همچنان باقی است حتی بعد از بررسی عواملی که آن را تحت تاثیر قرار داده بود.

به نظر‌می‌رسد موثرترین ارتباط در خانم‌هاست، که با مصرف شکلات هفته‌ای یکبار(۲۱ درصد کاهش خطر) بررسی شده در حالی که در مردها با مصرف دو تا شش بار در هفته ( ۳۲درصد کاهش خطر) را داراست و تاثیر آن کمتر است.

این یک‌ مطالعه‌ی مشاهده‌ای یا نگرشی است، بنابراین هیچ نتیجه‌ی ثابتی نمی‌تواند باعث ایجاد علت و معمول آن شود. علاوه بر این، شیر ترکیبات مفید شکلات را با توجه به ارتباطی که بین مصرف شکلات و سلامت قلب وجود دارد کاهش می‌دهد و اغلب اوقات، شکلات در محصولاتی با کالری بالا که حاوی چربی و شکر هستند مصرف می‌شود،‌ که برای سلامت قلب توصیه نمی‌شود.

اما محققان بیان کردند، علارغم اینکه بیشتر شکلات‌هایی که مصرف می‌شود احتمالاً مواد مورد نظری که مورد توجه ما هستند را دارا نیستند، اما هنوز هم ارتباط قابل توجه رضایت بخشی دیده می‌شود.

با این ‌وجود، پزشکان بیان کردند، علیرغم محدودیت‌های‌ مطالعاتی در مورد شکلات و با توجه به اینکه مهمترین راهکارهای جلوگیری از اثرات شناخته شده برای فیبریلاسیون دهلیزی داده شده، اما نتایج همچنان مبهم است.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *