داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خواص خربزه درختی میوه گرمسیری آشنا شوید

در طبیعت انواع و اقسام میوه ها، سبزیجات و گل های دارویی یافت می شود که ممکن است برای برخی از افراد ناشناخته و حتی اسم آن را نیز نشنیده باشند. خربزه درختی یکی از میوه های مناطق گرمسیری است که خواص درمانی دارد. برای آشنایی با این میوه با عطارباشی همراه شوید.

خربزه درختی

گیاه شناسی

خربزه درختی، میوه ای با ۴۵ گونه ی مختلف و بومی مناطق گرمسیر است. برگ های درخت آن به طول ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر با دمبرگ های بلند است که در بالای درخت به شکل خوشه ای قرار گرفته اند. مدت زمان کاشتن بذر تا میوه دادن آن نیز حدود یک سال است. خربزه ی درختی در منطقه ی بلوچستان با نام محلی ((پاپایا یا پپی یا)) مشهور است و هر درخت در تمام فصل های سال دارای گل و میوه است و محصول تولید می کند. این میوه به دلیل طعم ملایم و مطبوع که شبیه طالبی گرمک است، با عطر مخصوص خود و کاشت آسان و زود به میوه نشستن مورد توجه است.

ضد التهاب پوستی

خربزه درختی دارای آنزیم های هضم کننده ای است که پروتئین غیر فعال در پوست را تجزیه می کنند و بافت های مرده را از سوختگی ها بر می دارند، به همین دلیل مصرف این میوه باعث کاهش التهابات، بهبود پسوریازیس، درمان زگیل و عفونت های قارچی پوست می شود.

درمان مشکلات گوارشی

اگر دچار التهاب لوزالمعده و مشکلات گوارشی هستید، خربزه ی درختی بخورید، زیرا این میوه منبع آنزیم های پروتئولیتیک است که در هضم غذا بسیار موثر هستند و مشکلاتی مانند نفخ و سوهاضمه ی مزمن را برطرف می کنند، شما می توانید برای بهبود این بیماری ها، قرص تهیه شده از این میوه را مصرف کنید.

منبع غنی آنتی اکسیدان

اگر می خواهید از ابتلا به انواع سرطان در امان بمانید، پیشنهاد می کنیم این میوه ی درختی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خربزه ی درختی سرشار از آنتی اکسیدان های فراوان و ویتامین های EوC است و مصرف آن از بروز انواع سرطان پیشگیری می کند.

مفید برای بیماری های قلبی

افزایش کلسترول باعث تشکیل پلاک هایی در دیواره ی رگ های خونی و در نتیجه حمله یا سکته ی قلبی می شود. آنتی اکسیدان های موجود در خربزه ی درختی مانع از اکسیداسیون کلسترول شده و قلب شما را سلامت نگه می دارند.

فیبر موجود در خربزه درختی نیز ماده ای موسوم به هموسیستئین را به یک اسید آمینه ی بی ضرر برای بدن تبدیل می کند، درحالی که خود هموسیستئین می تواند به دیواره ی رگ های خونی آسیب بزند و باعث حمله ی یا سکته ی قلبی شود.

سرشار از فیبر

خربزه درختی منبع غنی فیبر است و مصرف آن توکسین موجود در کلون را از بدن خارج و از بروز سرطان پیشگیری می کند. به این منظور، ۱۵۰ سی سی آب این میوه را با آب خیار مخلوط کنید و در یک دوره ی متناوب ۱۲ ساعته بنوشید تا سموم و مواد زائد را از بدن تان بشوید.

ضد پیری زودرس

از نظر متخصصان طب سنتی مصرف خربزه ی درختی باعث دریافت مواد مغذی لازم بدن می شود و از پیری زودرس پیشگیری و از سلامت بدن محافظت می کند

مفید برای سلامت مردان

خربزه درختی میوه ای مناسب مردان است، زیرا آنزیمی موسوم به آرزینین دارد که موجب افزایش خون رسانی بهتر در مردان می شود.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *