داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

فواید سیر بنفش برای بیماری های زنان

سیر بنفش یکی از سبزیجات پرخاصیت است که در پخت و پز و تهیه بسیاری از غذاها در بیشتر کشورهای جهان کاربرد دارد، اما کمتر از خواص دارویی آن گفته شده است. این نوع سیر منبع غنی آنتی اکسیدان ها، آلیسین و ترکیبات گوگردی است که برای سلامتی عمومی بدن و به خصوص پیشگیری و درمان بیماری های زنان مفید دانسته شده است. با عطارباشی همراه باشید تا با خواص این سبزی خوش رنگ آشنا شوید.

سیر بنفش

گیاه شناسی سیر بنفش

سیر بنفش یکی از گونه های سیر است که ویتامین C، آنتی اکسیدان های قوی، ترکیبات ارگونوسولفور، گوگرد، ید، سیلیسیوم و آلیسین فراوان دارد. آلیسین ترکیبی  با خواص ضد باکتریایی قوی و موثر در طعم تند و تیز سیر است. سیر بنفش نسبت به سیر سفید کوچک و فشرده است و معمولا بین ۸ تا ۱۲ حبه دارد. مصرف این سبزی را برای زنان بسیار مفید می دانند، به همین دلیل توصیه شده است این سبزی در باغچه های خانگی کاشته و مصرف شود. سیر بنفش در طب سنتی کاربرد دارویی دارد و از آن کپسول و عصاره سیر تهیه می شود.

ضد دیابت بارداری

سیر بنفش کلسترول بد خون و فشار خون بالا را کاهش می دهد و شما را از دیابت بارداری در امان نگه می دارد. آلیسین موجود در سیر عفونت ها، قارچ ها و انگل ها را از بین می برد. مصرف منظم سیر بنفش علائم واریس دوره بارداری را نیز تسکین می دهد.

ضد سرطان های زنانه

در تمام منابع طب سنتی کشورهای مختلف، سیر یک ماده مفید برای حفظ سلامتی و یک ضد سرطان قوی شناخته شده است، به همین دلیل مصرف منظم آن را توصیه کرده اند. سیر بنفش از تغییرات غیر عادی در سلول ها و بافت های تخمدان، سینه و رحم و تکثیر سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

مرهم زخم های جراحی

سیر بنفش ضد عفونت و باکتری های بیماری زاست. به همین دلیل زخم ها و جراحت های بعد از عمل های جراحی را بهبود می دهد. اگر جراحی رحم یا تخمدان یا زایمان سزارین انجام داده اید، این نوع سیر را مصرف کنید.

تسکین دردهای قاعدگی

سیر بنفش دارای ترکیبات ضد التهاب است و خاصیت تسکین دهنده دارد. اگر در دوره قاعدگی درد شدیدی تجربه می کنید، توصیه می شود سیر بنفش را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا درد شما را کاهش دهد و تاثیر مسکن ها را چند برابر کند.

کاهش عوارض داروهای ضد بارداری

این سبزی بنفش رنگ مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی در خود جای داده است و می تواند عوارض جانبی قرص های ضد بارداری خوراکی را کاهش دهد. ترکیبات موجود در این سیر همچنین جریان خون را تنظیم کرده و از تشکیل لخته های خونی، واریس و احتباس آب پیشگیری می کند.

نکته های خواندنی

*مصرف روزانه یک حبه سیر نقش موثری در سلامت شما دارد. بهتر است سیر را صبح ناشتا و به مدت یک ماه مصرف کنید، سپس دوماه مصرف آن را قطع و دوباره شروع نمایید.

*مصرف روزانه سیر بنفش عوارض جانبی ندارد، اما اگر دچار مشکلات گوارشی مانند معده درد و نفخ هستید باید در مصرف آن احتیاط کنید.

*اگر در منظقه ای زندگی می کنید که به سیر بنفش دسترسی ندارید، از سیر سفید استفاده کنید و از خواص آن بهره مند شوید.

*برای مقابله با بوی بد سیر، کمی نعناع یا جعفری بجویید. همچنین می توانید کمی آب لیموترش مصرف کنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *