دسته‌بندی نشده

یائسگی زودرس باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که اگر دوره یائسگی برای زنان زودتر شروع شود، خطر ابتلا به بیماری دیابت در آنان افزایش پیدا می‌کند. گزارشی از این مطالعه در Diabetologia منتشر شده است.

محققان هلندی در این مطالعه، ‌وضعیت ۴ هزار نفر از زنان هلندی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که وقتی دوره یائسگی قبل از ۴۰ سالگی شروع می‌شود، شانس ابتلا به بیماری دیابت ۴ برابر نسبت به حالت عادی افزایش می‌یابد. براساس گزارش National Institute on Aging، میانگین سن یائسگی در آمریکا ۵۱ سالگی است.

به‌گفته محققان، خطر ابتلا به بیماری دیابت به‌ازای هر سالی که یائسگی را به تعویق می‌اندازد، ۴ درصد کاهش پیدا می‌کند.

یافته‌های نهایی آنان نشان می‌دهند که متوقف شدن دوره قاعدگی بین ۴۰ تا ۴۴ سالگی نیز شانس ابتلا به بیماری دیابت را ۲.۴ برابر بیشتر می‌کند. حتی خطر ابتلا به بیماری دیابت در زنانی که در فاصله ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسگی را تجربه می‌کنند، ۶۰ درصد بیشتر از زنانی است که بعد از ۵۵ سالگی با این اتفاق مواجه می‌شوند.

دکتر موکا (از اعضای دانشگاه اراسموس) می‌گوید: «شروع زودهنگام یائسگی، یکی از نشانگرهای مستقل برای بیماری دیابت نوع ۲ در زنان یائسه است».

لازم به ذکر است که این مطالعه، رابطه علت و معلولی مستقیمی را بین یائسگی و بیماری دیابت نشان نمی‌دهد. با این‌حال، محققان در گزارش خود آورده‌اند: «ما به مطالعات تکمیلی برای ارزیابی مکانیسم‌های پنهان در این رابطه نیاز داریم. به‌علاوه، باید این موضوع را هم بررسی کنیم که آیا زمان‌بندی یائسگی طبیعی، ‌در پیش‌بینی و پیشگیری از بیماری دیابت اهمیتی دارد یا خیر».

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *