تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

عادات صبحگاهی اشتباهی که باعث افزایش وزن می شوند

گاهی اوقات می خواهید تنها چند کیلو وزن کم کنید، اما هر کاری می کنید موفق نمی شوید. مصرف غذای خود را کم کرده اید، فست فود مصرف نمی کنید، اما باز هم نمی توانید وزنتان را کاهش دهید. علت چیست؟ بزرگ ترین اشتباهی که افراد در هنگام کاهش وزن انجام می دهند، این است که روز خود را به خوبی آغاز نمی کنند. گاهی همین قدم های کوچک صبحگاهی، به ادامه ی روزتان جریان می دهد. در ادامه به اشتباهات صبحگاهی که موجب افزایش وزن شما می شود، اشاره شده است.

۱- بیش از حد می خوابید.

حتما شنیده اید که عدم خواب کافی به دلیل افزایش هورمون های تحریک کننده ی اشتهای کورتیزول موجب افزایش وزن می شود. اما جالب است بدانید که برعکس آن، یعنی خواب بیش از حد نیز اصلا مفید نیست. طبق مطالعات انجام شده افرادی که شبانه  بیش از ۱۰ ساعت می خوابند، شاخص توده ی بدنی آنها نسبت به افرادی که شبانه ۷ تا ۹ ساعت می خوابند بیشتر است. بنابراین اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، خوابتان را تنظیم کنید.

۲- در تاریکی به کارهای خود می پردازید.

اگر پس از بیدار شدن از خواب در تاریکی به کارهای خود بپردازید، از مزایای کاهش وزنی که خورشید برایتان فراهم می کند، محروم می مانید. طبق مطالعات، افرادی که در هنگام صبح از نور خورشید بهره مند می شوند، صرف نظر از میزان غذایی که می خورند شاخص توده ی بدنی کمتری را نسبت به افراد دیگر تجربه می کنند. تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نور خورشید حتی زمانی که خورشید با ابرها پوشانده شده برای تاثیر بر روی BMI شما کافی است. دلیلش این است که بدن شما با این کار با ساعت درونی همگام شده و با استفاده از امواج نور آبی خورشید صبحگاهی، متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد.

۳- رختخواب خود را مرتب نمی کنید.

مطالعات بنیاد ملی خواب نشان داده افرادی که رختخواب خود را در هنگام شب مرتب می کنند، ۱۹ درصد بیشتر از دیگران یک خواب با کیفیت را تجربه می کنند و یک خواب خوب و با کیفیت، موجب کاهش شاخص توده ی بدنی می شود. شاید احمقانه به نظر برسد، اما یکی از محققان بزرگ در کتاب خود نوشته است که مرتب کردن رختخواب در هنگام صبح نیز عادت های خوب دیگری همچون مصرف غذاهای سالم در وعده ی نهار و کنترل حجم غذایی را به دنبال دارد.

۴- خودتان را وزن نمی کنید.

پس از بررسی دو ساله ی ۱۶۲ زن و مرد چاق توسط محققان دانشگاه کرنل، نشان داده شد افرادی که به طور روزانه خود را وزن می کنند، در کاهش وزن و حفظ آن موفق ترند. بهترین زمان برای رفتن روی ترازو، صبح ناشتا است، چرا که در این زمان میزان آب بدن شما کمتر است، در نتیجه وزن دقیق تری را نشان می دهد.

۵- به اندازه ی کافی صبحانه مصرف نمی کنید.

محققان دانشگاه تل آویو دریافتند افرادی که یک صبحانه ی ۶۰۰ کالری از پروتئین های بدون چربی و کربوهیدرات مصرف می کنند، نسبت به افرادی که یک صبحانه ی ۳۰۰ کالری با کربوهیدرات کم مصرف می کنند، احساس سیری بیشتری را در ادامه ی روز تجربه می کنند. میزان هورمون گرسنگی گرلین در این افراد پس از مصرف غذا نیز بسیار کمتر از افراد دیگر است. برطرف کردن حس ولع در صبح، از پرخوری در ادامه ی روز و افزایش وزن به شدت جلوگیری می کند.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *