درمان بیماریسلامتی

هر نوع دندان دردی علت و روش درمان مخصوص به خود را دارد!

هر کدام از انواع دندان درد نشانه چیست؟

درمان دندان درد می‌تواند شامل روش هایی مانند پر کردن دندان، عصب کشی، بریج کردن دندان (dental bridge) – بریج با قرار گرفتن روی دندان های دو طرف ناحیه بی دندان، به شکل یک پل، قسمت بی دندانی را پر می‌کند. در اغلب بریج ها، دو طرف محل اتصال دندان های پایه، روکش می‌شوند.- یا در نهایت کشیدن دندان باشد. اما امروزه درمان دندان درد راحت تر و اغلب برای جلوگیری از کشیدن دندان انجام می شوند. همچنین روش های جدیدی مانند روکش و ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای درمان های قدیمی هستند و مزایای بیشتری دارند.

دندانپزشک از طریق معاینه و بررسی می‌تواند نوع و علت دندان درد را تشخیص دهد.

انواع دندان درد و علت آن

حساسیت دندان

حساسیت به سرما می‌تواند نشانه تحلیل رفتن لثه، از بین رفتن مینای دندان (بر اثر افزایش سن یا زیاد مسواک زدن) یا حفره های دندانی باشد.

حساسیت به سرما نیز می‌تواند نشانه حفره دندانی کوچک باشد اما همین حفره کوچک می‌تواند منجر به آبسه، ترک یا خرد شدن دندان شود.

دندان درد مزمن

اگر دندان درد مزمنی را در یک یا چند تا از دندان های خود حس می‌کنید احتمالاً علت آن آسیب رسیدن به عصب است. آسیب عصبی دندان می‌تواند ناشی از دندان قروچه، پوسیدگی دندان شدید یا وارد شدن ضربه به دندان باشد.

دندان درد شدید

دندان درد شدید که گاهی با تورم صورت همراه است می‌تواند نشانه عفونت یا آبسه دندان باشد.

دندان درد هنگام خوردن غذا

اگر زمان غذا خوردن دندان درد دارید علت آن می تواند پوسیدگی یا شکستگی جزئی در دندان باشد.

درد پشت فک

درد پشت فک می‌تواند با دندان عقل نهفته (دندان عقل نهفته به دندانی گفته می شود که به علت کوچک بودن فک و کمبود فضا، در زمان مناسب رشد نمی کند و معمولا روی آن با استخوان، بافت مخاطی و یا هر دو پوشیده می شود.) یا دندان های مولار در ارتباط باشد. همچنین می‌تواند از علائم TDM یا دندان قروچه باشد که هر دو منجر به درد فک یا درد در سایر نقاط استخوانی صورت می‌شوند.

دندان دردها با توجه به میزان حساسیت یا سطح درد متفاوت اند.  ممکن است با دندان درد متناوب مدت ها کنار بیایید در حالی که دندان درد مزمن شما را مجبور می‌کند فوراً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

هر نوع دندان دردی باید توسط دندانپزشک بررسی و معاینه شود.

علت دندان درد و درمان آن

درمان دندان درد به میزان قابل توجهی به شدت درد دندان و علت ایجاد آن بستگی دارد.

تحلیل رفتن لثه

یکی از علت های دندان درد تحلیل رفتن لثه است. تحلیل رفتن لثه را می‌توان با عمل جراحی پیوند لثه درمان کرد که این روش  باعث ترمیم لثه و سالم ماندن آن می‌شود. سه روش برای پیوند لثه وجود دارد:

روش اول شامل برداشتن بافت کام دهان و پیوند زدن آن به قسمت ریشه است.

روش دوم شامل بافت مصنوعی لثه (آلوگرافت) است که بالای ریشه قرار می‌گیرد.

روش سوم بافت از مناطق مجاور برداشته شده و روی ریشه منتقل می‌شود.

حساسیت دندان

در کلینیک دندانپزشکی برای درمان دندان درد ناشی از حساسیت دندان توسط پزشک ضد حساسیت های حرفه ای اعمال می‌شود و هر چند وقت یکبار می‌توانید دوباره درخواست کنید.

ضد حساسیت دندان می‌تواند در خانه نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین مواد ضد حساسیتی که در خمیر دندان ها وجود دارند می‌توانند درد دندان را از بین ببرند.

از دست دادن مینای دندان

رژیم غذایی حاوی اسید زیاد، محکم مسواک زدن یا فرسایش دندان به طور طبیعی می‌تواند منجر به از دست دادن مینای دندان شود. زمانی که مینای دندان از بین می‌رود عاج دندان (سطح داخلی دندان) بدون محافظ می‌شود و باعث حساسیت یا دندان درد خواهد شد. در این شرایط مواد ضد حساسیت می‌توانند کمک کنند.

استهلاک دندان

از دست دادن مینای دندان، ناهمواری و ترک‌های کوچک دندان می‌توانند باعث درد دندان یا حساسیت شوند و معمولاً نشانه ی از بین رفتن دندان است. سطوح ناهموار دندان را با مواد کامپوزیتی پر می‌کنند. بیشتر این مشکلات نیاز به ترمیم دندان یا روکش دارند.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا عدم رعایت بهداشت دندان ها ایجاد می‌شود. بسته به میزان پوسیدگی دندان، درمان دندان درد می‌تواند شامل تزریق کامپوزیت یا آمالگام باشد یا اگر با آسیب عصبی همراه بود ممکن است عصب کشی دندان لازم باشد. زمانی که سطح چند دندان درگیر باشد (در این شرایط پر کردن دندان راه حل غیر عملی است) در اینصورت ترمیم تاج یا روکش گذاشتن برای درمان دندان درد استفاده می‌شود.

عفونت یا آبسه دندان

آبسه یا عفونت ناشی از پوسیدگی یا آسیب رسیدن به دندان است. درمان عفونت دندان یا آبسه در ابتدا با آنتی بیوتیک ها یا عصب کشی دندان صورت می‌گیرد. در آخر نیز دندان مورد نظر را با روکش یا ترمیم تاج تقویت می‌کنند.

ترک یا شکستگی دندان

ترک یا شکستگی دندان می‌تواند ناشی از دندان قروچه، ضربه به دندان یا فرسایش دندان بر اثر گذشت زمان باشد. معمولاً دندان ترک خورده با پوششی محافظ مانند روکش درمان می‌شود.

دندان قروچه

دندان قروچه می‌تواند منجر به شکستگی دندان و ناهمواری در سطح آن شود. استفاده از یک محافظ دندان در زمان خواب می‌تواند از دندان ها در برابر آسیب های ناشی از دندان قروچه محافظت کند.

دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته دندانی است که نمی‌تواند از لثه بیرون بیاید. این دندان می‌تواند به دندان های دیگر فشار وارد کند. برای درمان این نوع دندان درد نیز از جراحی برای برداشتن این دندان استفاده می‌شود.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *