تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

نشانه‌هایی که از چاق شدن شما خبر می‌دهند!

جهان همیشه در حال تغییر است؛ بدن انسان نیز قابل تغییر است و می تواند چاق شدن را جایگزین لاغری کند؛ پس انسان ها نیز از این قاعده تغییر، مستثنی نیستند. بسیاری از افراد، این وضعیت را تجربه کرده اند که هنگام پوشیدن شلوار، دکمه آن بسته نمی شود، یا موقع ایستادن روی ترازو، باور عددی که می بینند برای شان کمی سخت است؛ در این لحظه است که متوجه می شوند که به طور قطع، اتفاقی برای بدن شان افتاده که همه چیز به این شکل تغییر کرده است.

حتی زمانی که در خوردنِ همه نوع خوراکی و غذا هم مراعات می کنیم و حواس مان به کالری مصرفی مان هست؛ مثلاً شیرینی نمی خوریم و آب کافی می نوشیم؛ اما باز هم با همین مشکلات روبه رو می شویم.

در ادامه علائم و نشانه هایی را خواهیم گفت که هرگاه آنها را در خود دیدید، شک نکنید که چاق شده اید و تناسب اندام تان به هم ریخته است.

اختلال خواب، مشکلات خواب و بی خوابی

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که در ساعات انتهایی شب، زمانی که به رختخواب رفته اید از بی خوابی کلافه می شوید، دائماً غلت می زنید و خواب تان نمی برد؛ به احتمال زیاد علت این بی خوابی انجام ندادن ورزش است.

گاهی اوقات در طول روز، انرژی کافی مصرف نمی کنید و کالری سوزی ندارید؛ علت اصلی این است که خوابیدن شب، کمی برای تان دلهره آور است؛ زیرا هنوز سطح انرژی شما بالا است؛ پس سعی کنید در طول روز، بدن تان را به چالش بکشید تا ساعات انتهایی شب، خوابی راحت تر، آرام تر و با کیفیت تر را تجربه کنید.

احساس افسردگی، بی قراری و بی حوصلگی

احساس ناراحتی بعد از یک شکست، مثل دعوا کردن با خانواده، یک مصاحبه کاری بد یا پایان یک رابطه عاطفی، اتفاقی کاملاً طبیعی و عادی است؛ اما اگر بیشتر اوقات، بدون هیچ دلیل خاصی احساس ناراحتی و افسردگی می کنید، دیگر همه چیز متفاوت است و فرق می کند.

نه نگران نشوید، مشکل از شما نیست؛ فقط شما نیاز به معجزه ای به نام ورزش دارید؛ فراموش نکنید که ورزش، شگفت انگیز است. البته انجام ورزش فقط برای بدن مفید نیست، بلکه معجزه ای برای بهبود ذهن و روح شما به شمار می رود؛ هورمون اندورفینی که در نتیجه انجام ورزش آزاد می شود، عامل تمام این معجزات است.

اگر بخواهیم به صورت کامل برای تان توضیح دهیم، زمانی که ورزش می کنید اندروفین در خون آزاد شده و همزمان با آن سطح استرس شخص نیز در نتیجه تحریک محور هیپوتالاموس-هیپوفیز- آدرنال (HPA) کاهش خواهد یافت.

قدرت بینهایتِ آسیب پذیری

آیا شما هم به محض اینکه چند قدم راه می روید، احساس کشیدگی همسترینگ (عضلات پشت ران) دارید یا مچ پای تان پیچ می خورد؟ همین ها نشانه هایی است که می گوید شما نیاز به ورزش بیشتر دارید.

«اینکه شما به صورت ناگهانی و یا در حین حادثه ای آسیب دیده اید، آسیب پذیر شدن شما را نشان می دهد و این خود نشانه این است که دیگر بدن تان کارایی قبلی خود را ندارد.» البته می توانید با داشتن تحرک و درست ورزش کردن و تقویت عضلات، این آسیب دیدگی ها را کاهش داده و از سلامتی و زندگی بدون درد لذت ببرید.

روانشناسیِ تنبلی

بسیاری از ما برای تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی، تا دیر وقت بیدار می مانیم و اینکه بعد از یک شب دیر خوابیدن صبح خسته باشیم، کاملاً عادی است؛ اما اگر شما از آن دسته از افراد هستید که با وجود اینکه شب ها زود به رختخواب می روید، اما همیشه در طول روز احساس خستگی می کنید، نشانه ای است که شاید تناسب اندام تان را از دست داده اید.

نشانه های بیشتر آن نیز این است که اگر در طول روز بی حال باشید، همه کارها از بیرون بردن بچه ها برای بازی گرفته تا بلند کردن پلاستیک های خرید، برای تان سخت و طاقت فرسا خواهد بود. طبق تحقیقات صورت گرفته، بسیاری از این بی حالی ها و بدن دردها مربوط به نداشتن تحرک و تناسب بدنی است.

اعتیاد به خوردن غذاهای ناسالم

همه ما می دانیم که ترک عادت های بد غذایی مثل خوردن فست فود و چیپس و پفک، بسیار دشوار است؛ زیرا وقتی شخص به خوردن غذاهای ناسالم عادت کرده، همیشه هوس خوردن این غذاها برای او بیشتر از قبل خواهد شد و در نتیجه در طول روز کالری مضر بیشتری جذب خواهد کرد.

طبق تجربیات به دست آمده، افرادی که ساعتی از روز را به ورزش کردن اختصاص می دهند، تمایل بیشتری به مصرف غذاهای سالم خواهند داشت؛ دقیقاً عکس این قضیه نیز وجود دارد؛ یعنی اگر ورزش نکنید، ذهن تان دائم به شما می گوید: بدتر از این که نمی شود، پس مشکلی نیست اگر تغذیه ناسالم هم داشته باشم؛ در نتیجه به سمت عادت های بد غذایی نیز روی خواهید آورد.

حفظ تعادل

تعادل نداشتن، یکی دیگر از نشانه های نداشتن تناسب اندام است؛ ما نمی گوییم که حتماً باید بتوانید مثل بند بازان سیرک روی طناب راه بروید؛ نه.

برای انجام این آزمایش یعنی ایجاد تعادل، «چشمان تان را ببندید و سعی کنید تعادل تان را روی یک پا حفظ کنید. داشتن تعادل، یکی از نکات کلیدی تناسب اندام و سلامتی شخص است.

نشستن بد و طولانی

آیا بیشتر اوقات روی میز کار یا میز مطالعه تان خم شده و مشغول کار می شوید؟ این کار در طولانی مدت باعث تغییر وضعیت بدنی و ناهنجاری ساختار بدنی شما می شود.

وضعیت بدنی هر فرد نشان دهنده نموداری از سلامت و شخصیت آن فرد است. خوب راه رفتن، خوب نشستن و خوب ایستادن علاوه براین که حرکت ها را زیباتر می کنند، بلکه با کارایی بیشتر و خستگی کمتر همراه هستند. علاوه بر آن در وضعیت مناسب بدنی، کلیه دستگاه های داخلی بدن به فعالیت طبیعی خود ادامه می دهند.

تمرین حرکت شنا

حتی انجام یک حرکت شنا هم برای تان سنگین است؟ شاید بتوانید چندین کیلومتر را بدون احساس خستگی بدوید؛ اما آیا می توانید حتی یک حرکت شنا انجام دهید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش «نه» است، پس بدانید شما هم از مشکل عدم تناسب اندام رنج می برید.

دراز نشست بهترین حرکت برای پی بردن به میزان تناسب اندام و سلامت جسمانی هر فرد است؛ زیرا حرکت دراز نشست گروهی از عضلات شامل بازوها، سینه، شکم، پاها و لگن را درگیر می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، به صورت میانگین، یک زن ۴۰ ساله حداقل ۱۶ حرکت شنا و یک مرد با همین سن نیز باید بتواند ۲۷ حرکت شنا انجام دهد.

بعد از خواندن این مقاله، دست به کار شوید و اول با حرکت شنا میزان تناسب اندام تان را بسنجید؛ شما چند حرکت شنا انجام می دهید؟ پاسخ تان در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *