درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

موارد مصرف و عوارض وارفارین (کومادین)

وارفارین معمولا “رقیق کننده خون” نامیده میشود، ولی کلمه صحیح تر “ضد انعقاد” است. این دارو با کاهش مقدار مواد خاصی (پروتئین های انعقادی) در خون شما به حفظ روان بودن جریان خون در بدن شما کمک میکند.

نام تجاری رایج: کومادین

نام عمومی: وارفارین سدیم

موارد مصرف وارفارین (کومادین)

این دارو برای درمان لخته شدن خون (از جمله در ترومبوز ورید عمقی-DVT یا آمبولی ریوی-PE) و یا برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید در بدن مصرف میشود. جلوگیری از لخته شدن مضر خون به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی کمک میکند. شرایطی که خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش میدهند شامل نوع خاصی از ریتم نامنظم قلب (فیبریلاسیون دهلیزی)، تعویض دریچه قلب، حملات قلبی اخیر، و جراحی های خاص (مانند تعویض مفصل زانو/ران) می باشند.

چگونگی مصرف وارفارین

قبل از شروع مصرف وارفارین و هر زمان که قصد داشتید دوباره آن را مصرف کنید، راهنمای دارو و در صورت وجود، بروشور اطلاعات بیمار را مطالعه نمایید. اگر هرگونه سوالی داشتید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو از طریق دهان همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک و یا دیگر افراد مربوط به حرفه پزشکی، معمولا یک بار در روز مصرف میشود. مصرف این دارو دقیقا طبق دستور اهمیت بسزایی دارد. میزان مصرف را افزایش ندهید، دفعات مصرف را افزایش ندهید، و یا مصرف آن را متوقف نکنید مگر اینکه پزشکاینطور دستور داده باشد.

مقدار مصرف براساس شرایط پزشکی، تست های آزمایشگاهی (مانند INR) و پاسخ به درمان تعیین میشود. پزشک یا دیگر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای تعیین دوز مناسب برای شما در حالی که این دارو را مصرف میکنید، شرایط شما را به دقت زیرنظر خواهند داشت.

به منظور اینکه بیشترین سود را از این دارو ببرید به طور منظم از آن استفاده کنید. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید هر روز در یک زمان معین دارو را مصرف کنید.

هنگامی که وارفارین مصرف میکنید داشتن رژیم غذایی سازگار و متعادل حائز اهمیت است. برخی مواد غذایی می توانند بر چگونه اثر بخشی وارفارین در بدن شما تاثیر بگذارند و ممکن است درمان و دوز شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند. از افزایش یا کاهش شدید و ناگهانی مصرف غذاهای سرشار از ویتامین K (مانندکلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ سبز، جگر، چای سبز، مکمل های ویتامین خاص) اجتناب کنید. اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، قبل از ادامه این رژیم با پزشک خود مشورت کنید.

از آنجایی که این دارو می تواند از طریق پوست و ریه ها جذب شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنانی که باردار هستند و یا ممکن است باردار شوندنباید به این دارو دست بزنند و یا از گرد کپسول آن تنفس کنند.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو تهوع، از دست دادن اشتها، درد معده / شکم ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض باقی ماند یا بدتر شد، فورا پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

در صورتی که پزشک شما استفاده از این محصول را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که وی این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که منافع آن را از خطر عوارض جانبی آن بیشتر در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر این دارو پروتئین های مربوط به لخته شدن خون شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهد، میتواند موجب خونریزی شدید شود (این مسئله توسط نتایج آزمایشگاهی با INR غیر منتظره بالا مشخص شد). حتی اگر پزشک داروی شما را متوقف کند، این خطر خونریزی می تواند تا یک هفته ادامه داشته باشد. اگر هر گونه نشانه ای از خونریزی شدید، از جمله: درد / تورم / ناراحتی غیر معمول، کبودی آسان/غیرمعمول، خونریزی وابسته به قاعدگی طولانی مدت/سنگین غیر معمول،ادرار تیره/صورتی، سرفه خونی، استفراغی که خونین باشد و یا مانند دانه های قهوه به نظر برسد، سردرد شدید، سرگیجه / غش، خستگی / ضعف مداوم یا غیر معمول، مدفوع خونین / سیاه / قیری، درد قفسه سینه، تنگی نفس، دشواری در بلع، داشتید فورا پزشک خود را مطلع سازید.
در صورت بروز هر گونه از این عوارض جانبی بعید اما جدی، فورا پزشک را مطلع سازید: تهوع / استفراغ مداوم، درد شدید معده / شکم، زردی چشم / پوست.

این دارو در صورتی که تاثیر آن منجر به ایجاد لخته های خونی کوچک شود (معمولا در شروع درمان) به ندرت موجب مشکلات بسیار جدی (احتمالا کشنده) خواهد شد. این مسئله می تواند به آسیب شدید پوست / بافت منجر شود که ممکن است در صورت عدم درمان، نیاز به عمل جراحی و یا قطع عضو باشد. بیماران مبتلا به بیماری های خاص خونی (کمبود پروتئین C یا S) ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی فوراکمک پزشکی دریافت کنید: لکه های دردناک / قرمز / متمایل به رنگ ارغوانی بر روی پوست (مانند پوست پا، سینه، شکم)، نشانه هایی از مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار )، تغییرات بینایی، گیجی، لکنت زبان، ضعف در یک طرف بدن.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، و تنفس مشکل شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی وجود ندارد. اگر متوجه عوارض دیگری شدید که در بالا نیست، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدار: وارفارین می تواند موجب خونریزی بسیار جدی (احتمالا کشنده) شود. این خونریزی به احتمال زیاد هنگامی رخ می دهد که برای اولین بار مصرف این دارو را شروع میکنید و یا بیش از حد آن را مصرف میکنید. برای کاهش خطر ابتلا به خونریزی، پزشک یا دیگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را از نزدیک تحت نظر دارند و نتایج آزمایشگاهی (آزمون INR) شما را برای اطمینان از عدم مصرف بیش از حد وارفارین بررسی میکنند. تمام ملاقات های پزشکی و آزمایشگاهی خود را ادامه دهید. در صورتی که متوجه هر گونه علائم خونریزی جدی شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین بخش عوارض جانبی را مشاهده کنید.

موارد احتیاط

در صورتی که به این دارو حساسیت دارید، یا اگر هر نوع حساسیت دارویی دیگری دارید، پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید. برای دریافت جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعالی باشد، که می توانند موجب واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با مسئول داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا مسئول داروخانه را از سابقه پزشکی خود آگاه کنید، به ویژه از: اختلالات خونی (مانند کم خونی، هموفیلی)، مشکلات خونریزی (مانند خونریزی معده / روده ها، خونریزی در مغز)، اختلالات عروق خونی (مانند آنوریسم)، آسیب ها / جراحی عمده اخیر، بیماری کبد، اختلالات / خلق و خوی روانی (از جمله مشکلات حافظه)، سقوط / صدمات مکرر.

مهم است که تمام پزشکان و دندانپزشکان شما مطلع باشند که وارفارین مصرف میکنید. قبل از عمل جراحی و یا هر روش پزشکی / دندان پزشکی، در صورت مصرف این دارو و تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، و محصولات گیاهی) پزشک یا دندانپزشک خود را آگاه سازید.

از تزریق به عضلات پرهیز کنید. اگر باید تزریق به عضله داشته باشید (به عنوان مثال، تزریق برای آنفولانزا)، باید آن را در بازو تزریق کنید. به این ترتیب، بررسی به منظور خونریزی و / یا استفاده از باند فشار راحتر خواهد بود.

این دارو ممکن است موجب خونریزی معده شود.

اگر به خوبی غذا نمیخورید، اگر بیماری یا عفونتی دارید که باعث تب، استفراغ، یا اسهال بیش از ۲ روز میشود، و یا اگر شروع به استفاده از هر گونه داروهای آنتی بیوتیک کردید، فورا با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید چرا که این شرایط می توانند چگونگی عملکرد وارفارین را تحت تاثیر قرار دهند.

این دارو می تواند موجب خونریزی شدید شود. برای کاهش احتمال ابتلا به بریدگی، کبودی، و یا زخم، هنگام استفاده از اشیاء تیز مانند ریش تراش و ناخن گیر بسیار احتیاط کنید. از ریش تراش برقی هنگام اصلاح و مسواک نرم هنگام مسواک زدن مصرف کنید. از فعالیت هایی مانند ورزش های تماسی اجتناب کنید. اگر سقوط کردید یا آسیب دیدید، به خصوص اگر به سر شما ضربه وارد شد فورا با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نیاز باشد پزشک شرایط شما را بررسی کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که فراورده های وارفارین عمومی، قابل تعویض هستند. با این حال، قبل از تعویض محصولات وارفارین با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مراقب باشید که بیش از یک دارو که شامل وارفارین باشد مصرف نکنید مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که بر درمان وارفارین شما نظارت دارند، تجویز شود.

افراد مسن هنگامی که از این دارو مصرف میکنند، ممکن است بیشتر در معرض خطر خونریزی باشند.

این دارو به دلیل آسیب جدی به جنین (احتمالا کشنده) برای مصرف در دوران بارداری توصیه نمیشود. در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد کنترل بارداریهنگام مصرف این دارو و به مدت ۱ ماه پس از قطع دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار هستید و یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، پزشک خود را مطلع سازید. اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، در مورد برنامه ای برای مدیریت وضعیت خود قبل از باردار شدن با پزشک مشورت کنید. پزشک شما ممکن است نوع دارویی که مصرف میکنید را در دوران بارداری تغییر دهید.

از آنجایی که این دارو میتواند از طریق پوست و ریه ها جذب شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنانی که باردار هستند و یا ممکن است باردار باشند نباید به این دارو دست بزنند و یا گرد کپسول آن را استنشاق نکنند.

مقدار بسیار کمی از این دارو ممکن است به شیر مادر عبور کند اما بعید است که به نوزاد آسیب برساند. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

بخش موارد مصرف را نیز ببینید.

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا داروساز خود نشان دهید. بدون تأیید پزشک خود هیچ دارویی را شروع یا دوز آن را تغییر ندهید.

وارفارین با بسیاری از محصولات تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها، و محصولات گیاهی تداخل دارد. این محصولات شامل داروهایی هستند که برای پوست به کار برده میشوند و یا داخل واژن و یا مقعد استعمال می شوند. تداخل با وارفارین معمولا به افزایش یا کاهش در اثر رقیق کننده خون (ضد انعقاد) منجر میشود. پزشک یا دیگر افراد حرفه ای در زمینه مراقبت های بهداشتی باید برای جلوگیری از خونریزی و یا مشکلات جدی لخته شدن شرایط شما را به دقت تحت نظر داشته باشند. هنگام مصرف وارفارین، مطلع ساختن پزشک یا داروساز از هر گونه تغییر در داروها، ویتامین ها، و محصولات گیاهی که مصرف می کنید اهمیت بسزایی دارد.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: کاپسیتابین، ایماتینیب، میفپریستون.

آسپرین، داروهای آسپرین مانند (سالیسیلاتها)، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) ممکن استاثرات مشابه وارفارین داشته باشند.

این داروها در صورتی که در طول درمان با وارفارین مصرف شوند، میتوانند خطر ابتلا به مشکلات خونریزی را افزایش دهند. با دقت تمام برچسب های روی محصولات با نسخه / بدون نسخه (از جمله داروهای مورد استفاده برای پوست مانند کرم های تسکین دهنده درد) را بررسی کنید چرا که این محصولات ممکن است حاوی NSAID ها یا سالیسیلاتها باشند. در مورد استفاده از دارو های مختلف (مانند استامینوفن) برای درمان درد / تب با پزشک خود مشورت کنید.مصرف آسپرین با دوز کم و داروهای مرتبط (مانند کلوپیدوگرل، قرص تیکلوپیدین) در صورتی که توسط پزشک به دلایل خاص پزشکی مانند حمله قلبی و یا پیشگیری از سکته مغزی تجویز شده باشند، باید ادامه پیدا کند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

بسیاری از محصولات گیاهی با وارفارین تداخل دارند. قبل از مصرف هر گونه از محصولات گیاهی، به ویژه بروملین، کوآنزیم Q10، دانشن، دونگ کوای، شنبلیله، سیر، جینکو بیلوبا، جینسنگ، و مخمر سنت جان، درباره دیگر محصولات پزشک خود را مطلع سازید.

این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاصی برای اندازه گیری سطح تئوفیلین تداخل داشته باشد و احتمالا نتایج اشتباهی را در پی خواهد داشت. حتما مطمئن شوید پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما از اینکه شما از این دارو استفاده میکنید، مطلع هستند.

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

نکته های مهم

وارفارین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *