تغذیه و تناسب اندامورزشویتامین و مواد معدنی

فواید و خواص فوق العاده مکمل BCAA

تا چه اندازه با مکمل ها آشنایی دارید؟ برای آگاهی از مکمل فوق العاده BCAA  (آمینو اسیدهای شاخه دار) حتما این مطلب را بخوانید. رژیم گرفتن ممکن است باعث کاهش عضلات و عضله سازی شود؛ اما احتمال تحلیل رفتن عضلات نیز وجود دارد. مکمل های BCAA یا مکمل آمینو اسیدهای شاخه دار از شما در برابر تأثیرات کاتابولیک ناشی از رژیم محافظت خواهد کرد.

در سال های اخیر، استفاده از مکمل های آمینو اسیدهای شاخه دار در بدنسازی و جوامع ورزشی، رواج چشمگیری داشته است. تحقیقات زیادی نیز در این زمینه انجام گرفته و بیشتر، حامی استفاده از این مکمل  BCAA هستند؛ ما نیز در ادامه به بررسی این دسته از مکمل ها که نسبت به دیگر مکمل های پرطرفدارتر هستند، خواهیم پرداخت.

درحالی که مکمل BCAA ممکن است باعث افزایش حجم عضلات شود؛ اما به اعتقاد ما، BCAA بیشتر برای حفظ عضلات در رژیم های کم کالری مفید خواهد بود. این مکمل برای استفاده بدنسازان حرفه ای و افرادی که باید بدنی بدون چربی و عضلانی برای رقابت ها داشته باشند، پیشنهاد می شود.

بحران کاتابولیک

وضعیت کاتابولیک، وضعیتی است که بیشتر به خاطر تمرین بیش از حد، نداشتن تغذیه مناسب به خصوص کمبود پروتئین ایجاد می شود. این وضعیت، منجر به عوارض جانبی نامطلوب متعددی در بدن از جمله خستگی شدید، درد مفاصل و عضلات و بی خوابی فرد می شود.

بنا به دلایلی گرفتن رژیم غذایی، وضعیت کاتابولیک در بدن تان ایجاد خواهد کرد؛ زیرا هر چه چربی بدن کمتر شود، تمایلش به کاهش عضلات نیز افزایش می یابد. بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز، به سراغ سوزاندن عضلات خواهد رفت؛ زیرا دیگر چربی برای سوزاندن، در اختیارش نیست. به طور قطع، این عضله سوزی برای کسانی که تمایل به داشتن اندامی عضلانی دارند، خبر بسیار بدی است.

در سطح مولکولی، عضله سوزی زمانی اتفاق می افتد که بدن تجزیه پروتئینی (کاتابولیسم) را به منظور آزادسازی آمینو اسیدهای عضلات برای سوخت رسانی استفاده می کند؛ متأسفانه، از دست رفتن عضلات با کاهش سطح سنتز پروتئینی همراه است که به علت کاهش انرژی دریافتی، کاهش سنتز پروتئین دریافتی اتفاق می افتد.

معادله پایه برای حجم عضلانی به این صورت است: حجم عضلانی = میزان سنتز پروتئین- میزان تجزیه پروتئین

وقتی میزان سنتز پروتئین برابر با میزان تجزیه آن باشد، شما نه عضله سازی خواهید داشت و نه عضله ای از دست خواهید داد؛ اما اگر میزان سنتز پروتئین از میزان تجزیه آن بیشتر باشد، عضله سازی اتفاق خواهد افتاد. همچنین زمانی که میزان تجزیه از میزان سنتز بیشتر شود، عضله سوزی خواهید داشت. اگر از رژیم غذایی خاصی نیز پیروی کنید، احتمالاً تجزیه عضلات را افزایش داده اید و سنتز پروتئین کاهش خواهد یافت.

این به این معنی است که بدن تان حجم عضلات را افزایش نخواهد داد؛ به بیانی دیگر یعنی بدن تان از عضلات برای تأمین انرژی استفاده خواهد کرد؛ زیرا شما اصل اضافه بار را رعایت نکردید.

اصل اضافه بار می گوید: فشار یا بار بیشتر از حد طبیعی بر روی بدن برای سازگاری با تمرینات، امری ضروری است. یعنی برای بهبود تناسب اندام، قدرت یا استقامت، باید بار اضافی وارده را افزایش دهید.

فواید BCCA

چگونه با از دست رفتن عضلات، مبارزه خواهید کرد؟

آمینو اسیدهای شاخه دار (به خصوص لوسین) سنتز پروتئین را تحریک نموده و ممکن است بیش از یک پروتئین معمولی نتیجه بخش باشد. همچنین BCAA سنتز سلولی مسئول انجام فرآیند سنتز پروتئین را افزایش می دهد؛ بنابراین، نه تنها BCAA باعث بالا رفتن میزان سنتز پروتئین می شوند، بلکه ظرفیت سلولی برای سنتز پروتئین را نیز افزایش می دهند. بله! درست متوجه شدید.

همچنین BCAA با کاهش میزان تجزیه پروتئینی به نفع شما کار خواهد کرد. این مکمل ها ابتدا به وسیله کاهش فعالیت اجزای تجزیه پروتئینی و سپس با کاهش چندین مجموعه، درگیردر تجزیه پروتئینی به کاهش تجزیه های پروتئینی کمک می کنند؛ دراین مورد، آنها با کاهش mRNA تولید شده از ژن ها این کار را انجام می دهند.

اگر به معادله نگاهی دوباره بیندازیم، توضیح اینکه افزایش سنتز و کاهش تجزیه برابر با عضله سازی خواهد بود، کمی سخت است.

BCAA مکملی است که نیازی به گوارش نداشته و به سرعت جذب جریان خون می شود؛ اما BCAA موجود در پروتئین وِی دارای پیوند پپتیدی با دیگر آمینو اسیدها است که برای اثرگذاری آن باید گوارش شود تا جذب خون گردد. درست است که پروتئین وِی دارای گوارش نسبتاً سریعی است؛ اما باز هم چندین ساعت زمان می برد تا همه آمینو اسیدهای آن آزاد شده و جذب خون گردد.

انتخاب مکمل ها

مطالعات جدید نشان داده که گروه های تحت رژیم و استفاده کننده از مکمل BCAA (مثل لوسین) ابقاء عضلانی و افزایش چربی سوزی را بیش از گروه هایی که از این گروه مکمل ها استفاده نمی کردند، تجربه نمودند.

تمامی مکمل های دیگر موجود در بازار که نتایج کمی به همراه دارند را فراموش کرده و این بار BCAA (آمینو اسیدهای شاخه دار) را امتحان کنید و نظرات تان را برای سایت ما بفرستید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *