سلامتیسلامتی پوست

چگونه از پیر شدن پوست گردن جلوگیری کنیم؟

اگر در بخش ضد پیری یک فروشگاه محصولات زیبایی توقف کرده باشید، فکر می کنید تمام نشانه های پیری در فاصله بین چانه و پیشانی شما دیده می شود. ولی پوست گردن شما با همان پوست پوشانده شده است و مانند صورت تان در معرض اثرات پیری قرار می گیرد، البته این را هم درنظر بگیرید که مراقبت بسیار کمتری هم می شود. مهم نیست صورت تان چقدر جوان به نظر برسد، اگر گردنی پر از چین و چروک داشته باشید.

قبل از این که مجبور شوید آن را با روسری و لباس های یقه دار پنهان کنید، در نظر داشته باشید: با راهنمایی های متخصص پوست که در ادامه می خوانید، می توانید از خشکی و چین و چروک پوست گردن تان در آیند پیشگیری کرده و آسیب هایی که تا به حال به پوست گردن تان وارد شده را برعکس نمایید.

یک مکمل کلاژن بخورید

یک مکمل کلاژن بخورید

دکتر سارا تونکس (Sarah Tonks) متخصصی در زمینه جلوگیری از پیری، گفت: مکمل های کلاژن حاوی اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) استفاده کنید، ترکیباتی که به پوست کمک می کند آب بیشتری را جذب کند و در نتیجه جوان تر دیده شود. براساس مطالعاتی که موسسه تحقیقاتی کلاژن در کیل، آلمان داشته است، زنانی که یک مکمل کلاژن ۲٫۵ گرمی، یک بار در روز به مدت ۸ هفته استفاده می کردند، شاهد ۲۰ درصد کاهش چین های اطراف چشم شان بودند.

این خبر مسلما خبر خوبی برای پوست گردن تان است (و هر جای دیگر که نگران چین و چروک آن هستید) پس از یک دوره آزمایشی ۸ هفته ای سطح پروکلاژن شرکت کنندگان، یک پیش ساز کلاژن، به میزان ۶۵ درصد افزایش داشته است. این یعنی، داشتن کلاژن بیشتر برای حمایت از سلول های پوست و سفت تر شدن ظاهر پوست در طول زمان، که به معنی جوان تر به نظر رسیدن پوست گردن هم هست.

عرق کردن

تحقیقات جدید دانشگاه مک مستر (McMaster)  کانادا بیان می کند، ورزش می تواند روند پیری را معکوس کند. دانشمندان نمونه های پوستی از افرادی که قبلا اشخاص بی تحرکی بوده اند را قبل و بعد از ورزش با شدت متوسط، به مدت ۳ ماه و ۲ بار در هفته، مورد بررسی قرار دادند. رژیم تناسب اندام جدید سن ظاهری شرکت کنندگان را کاهش داده بود. نمونه های درم (لایه پوست که بلافاصله زیر لایه سطحی قرار دارد) پس از ورزش ضخیم تر و انعطاف پذیر تر شده بود که هر دوی این ویژگی ها نشان دهنده جوان تر شدن پوست است. و برخلاف درمان های گران قیمت صورت، این اثرات جوان کننده، روند پیری را حتی روی پوست زیر چانه برعکس می کند.

پوست را با ویتامین C بپوشانید

Wear your vitamin C

ویتامین C فقط برای خوردن نیست، روی پوست تان هم از آن استفاده کنید. هنگامی که با یک مرطوب کننده ضد آفتاب همراه می شود، مطالعات نشان می دهد که ویتامین آنتی اکسیدان به صورت موثری میزان محافظتی کرم ضدآفتاب را دوبرابر می کند ( پوست شما خسارت کمتری از نور آفتاب می گیرد) و تجدید سلول های پوست را بهبود می بخشد.

محققان معتقدند، این تاثیر به این علت است که ویتامین C سیستم دفاعی طبیعی بدن در مقابل رادیکال های آزاد تولید شده در اثر اشعه ماوراء بنفش را بهبود می بخشد. بئاتریس مولینا (Beatriz Molina) متخصص پوست و بنیانگذار کلینیک پوست مدیکاس  (Medikas skin clinic) در انگلستان، پیشنهاد می کند رژیم روزانه گردن تان را با سرم های حاوی اسید ال اسکوربیک (L-ascorbic acid)، یک نوع ویتامین C که به راحتی جذب پوست شده و سبب تقویت کلاژن سازی می شود، شروع کنید تا پوست گردن تان حالت الاستیک خود را حفظ کند.

شب ها امگا بخورید

اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ ابزاری ضروری برای تولید طبیعی کلاژن بدن هستند. و بهترین زمان برای افزایش آن ها در شب است. زمانی که به خواب می روید، بدن شما به سختی در حال تلاش برای بازسازی غشای سلولی و پوست شماست، از جمله پوست گردن تان که همواره در معرض آسیب است می تواند از هر گونه آسیب شیمیایی یا فیزیکی که در طول روز دیده، بهبود پیدا کند.

اگر بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر مکمل امگای خود را مصرف کنید، بعید به نظر می رسد که هنگام خواب در بدن تجزیه شده و به عنوان سوخت برای عملکردهای بدن استفاده شود، بنابراین بدن تان می تواند برای ترمیم پوستی از آن ها استفاده کند. سالاد یا ساندویچ هایی با روغن بذر کتان را برای دریافت مقداری از اسیدهای چرب امتحان کنید و غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی آب سرد یا آووکادو را به عنوان قلم اصلی خوراکی روزانه تان استفاده کنید.

از آسیب های نور خورشید به دور باشید

از آسیب های نور خورشید به دور باشید

به گفته آنیتا استارنهام (Anita Sturnham) بنیانگذار کلینیک نوریس (Nuriss clinic) در انگلستان، پوست تان روزانه در معرض انواع حمله های محیطی قرار دارد، ولی اشعه های ماورا بنقش خورشید (UVA/UVB) بزرگترین عامل ایجاد آسیب های پوستی توسط رادیکال های آزاد هستند. این آسیب ها برگشت ناپذیر بوده و روند پیری را تسریع می کند، این امر به صورت خاص روی گردن تاثیر بیشتری می گذارد چون تقریبا همیشه در معرض نور خورشید است( البته این اتفاق در کشور ایران به دلیل حجاب خانم ها کمتر است).

قبل از این که از منزل خارج شوید، از یک ضد آفتاب با حداقل، SPF30 یا بیشتر که در مواد تشکیل دهنده آن از روی و تیتانیوم نام برده شده باشد، استفاده کنید. این دو ماده معدنی به صورت فیزیکی از پوست تان در مقابل اشعه های UVA/UVB محافظت می کنند.

از یک پاک کننده قوی تر استفاده کنید

اجازه دادن به به سلول های مرده پوست برای اینکه مدت طولانی روی سطح پوست بمانند، به طور طبیعی باعث پیرتر نشان دادن پوست می شود و از آنجایی که ما تمایل کمتری به شستن پوست زیر چانه داریم، اغلب پوست گردن نادیده گرفته شده و پیرتر به نظر می رسد.

جایگزینی سلول های پوست این ناحیه را با تکنیک های لایه برداری پوست ملایم سرعت بخشید. به عنوان یک راه حل در دسترس پیشنهاد می کنیم، از براش هایی که سلول های مرده پوست را جدا می کنند و از پاک کننده آرایشی قوی که حاولی اسید گلیکولیک (glycolic acid) است و می تواند به آرامی سطح پوست را لایه برداری کند، استفاده کنید.

در زمان خواب پوست تان را سوپرشارژ کنید

در زمان خواب پوست تان را سوپرشارژ کنید

حالا که پوست تان را لایه برداری کردید، پوست تان به راحتی قادر به جذب مواد فوق العاده ضد پیری برای گردن تان خواهد بود، یعنی رتینول. رتینول به از بین رفتن منافذ، بهبود کلاژن سازی، کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک کرده و جایگزینی سلولی را سرعت بخشیده و لک های پوستی را کاهش می دهد. با این حال رتینول به نور خورشید واکنش نشان داده و میتواند قابلیت دفاعی پوست در مقابل آثار خراب کردن کلاژن اشعه های UVA/UVB را اگر در طول روز مصرف کنید، تضعیف کند. بنابراین از کرم شب که حاوی رتینول باشد، قبل از خواب استفاده کنید.

منبع: سیمرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *