بارداریسلامتی

نابینایی یا نقص بینایی مانعی برای بارداری نیست!

بارداری به هیچ وجه شبیه آنچه در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینید نیست. پرورش دادن فرد دیگری در درون خود، هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی واقعا کار سخت و حساسی است. با وجود اثرات ناخوشایند بارداری، از تهوع صبحگاهى گرفته تا خستگی دائمی، مادر شدن یک پروژه طولانی و دشوار است.

اما با وجود تمام این مشکلات، نابینایی یا نقص بینایی نباید مانع از بارداری یک خانم شود. فقط کافی است یک برنامه قوی و دقیق با مشورت متخصصان برای این کار داشته باشند. این برنامه باید همه جانبه باشد و حتی دوران پس از زایمان را نیز شامل شود.

از خودتان بپرسید که آیا آماده هستید؟

همه ما از نوزادان تصورات شیرین و رویایی داریم. تصور اینکه نوزاد انگشت ما را بگیرد و برای او لالایی بخوانیم تا بخوابد. یا اینکه با همسرمان قدم بزنیم و کودک نیز در کالسکه خواب باشد. اشتباه نکنید بچه‌داری به همان اندازه که شیرین و رویایی است به همان اندازه هم دلهره‌آور و سخت است. چه بینا و چه نابینا، از خودتان بپرسید که آیا آمادگی دارید؟ زمانی که قصد دارید کودکی را به این دنیا بیاورید، باید مطمئن شوید که از لحاظ جسمانی، روانی و مالی توانایی حمایت از او را خواهید داشت.

سلامت جسمانی همسر شما نیز مهم است

از آنجایی که بیشتر بار مسئولیت بزرگ کردن کودک بر دوش مادر است، همسرتان نیز باید به طور مساوی نسبت به کودک تازه متولد شده احساس مسئولیت کند. پدر هم باید در کارهایی مثل شیردهی شبانه، بی‌خوابی‌های شبانه، راه بردن نوزاد و آرام کردن او و جابه‌جایی وسایل نوزاد هم‌پای مادر باشد. برای داشتن کمترین مشکلات و سختی در این دوران بهتر است که هم پدر و هم مادر از شرایط جسمانی خوبی برخوردار باشند.

شما و همسرتان باید از نظر روانی در شرایط خوبی باشید

مطمئن شوید که هردوی شما متوجه این موضوع هستید که ممکن است گاهی نیازهای خودتان فدای نیازهای نوزاد شود. نوزادان به توجه زیادی احتیاج دارند. بدون شک روزهایی خواهید داشت که علی‌رغم اینکه نیاز به صرف زمانی برای خود و همسرتان دارید، نیاز نوزاد در اولویت قرار می‌گیرد. گاهی اوقات نیز ممکن است لازم باشد رابطه زناشویی خود را فدای برآورده کردن سریع نیاز نوزاد کنید.

توانایی مالی خود را در نظر بگیرید

ابتدا یک برآورد هزینه از تمامی مخارج نوزاد از پوشک گرفته تا شیر خشک داشته باشید. وضعیت فعلی زندگی‌تان را ارزیابی کنید. آیا در خانه‌تان فضای کافی وجود دارد تا کودکتان در امنیت رشد و بازی کند؟ آیا نیاز به تغییراتی در ساختار خانه‌تان دارید تا برای نوزاد آماده شود؟ بخشی از هزینه‌ها را به مسائل اورژانسی مانند بیماری خود یا همسرتان اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که پیش از اقدام به بارداری می‌توانید از پس مخارج زندگی بر بیایید.

تیم پزشکی خود را بشناسید

از همان لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید بچه‌دار شوید، باید تمامی پیچیدگی‌های احتمالی بارداری را مد نظر بگیرید. برخی از زنان تصور می‌کنند که فقط کافی است با متخصص زنان و زایمان ملاقات کنند. درحالی‌که مراجعه به دندان‌پزشک، پزشک عمومی و متخصص چشم‌پزشکی نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

پزشک عمومی

یک پزشک عمومی، از به روز بودن برنامه واکسیناسیون شما اطمینان حاصل می‌کند. همچنین شما را از نظر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی و مشکلات قلب و عروقی مانند فشار خون بالا، مورد آزمایش قرار می‌دهد. اگر در حال حاضر دارویی مصرف می‌کنید، پزشک را در جریان قرار دهید تا امنیت مصرف آن‌ها را در بارداری بررسی کند.

دندان‌پزشک

دندان‌پزشک، سلامت لثه و دندان‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. به علاوه با مراجعه به دندان‌پزشک در دوران پیش از بارداری، اگر نیاز به ترمیم یا عصب کشی سریع دندانی باشد، پزشک با خیال راحت می‌تواند از دندان شما عکس‌برداری کند. زیرا عکس‌برداری در دوران بارداری ممنوع است.

چشم‌پزشک

ملاقات با چشم‌پزشک در دوران پیش از بارداری نیز برای شمایی که مشکل بینایی دارید ضروری است. اگر نابینایی شما بر اثر بیماری‌های مادرزادی چشم باشد، ممکن است متخصص چشم‌پزشک، دستور آزمایش ژنتیک بدهد و یا با همکاری پزشک زنان و زایمان، یک برنامه منظم برای مراقبت از شما تهیه کند. تغییرات هورمونی و فیزیکی ناشی از بارداری، به خودی خود می‌توانند باعث بروز مشکلات بینایی در زنان باردار شوند. اگر در حال حاضر با نابینایی یا نقص بینایی دست و پنجه نرم می‌کنید، ضروری است که درباره اثرات بارداری بر میزان کلی بینایی‌تان با پزشک صحبت کنید.

مطمئن شوید که با تیم پزشکی‌تان راحت و شاد هستید. با هر یک از آن‌ها صحبتی داشته باشید و توانایی آن‌ها را بسنجید. به توصیه‌های آن‌ها با دقت عمل کنید. اگر در طول صحبت‌هایتان به دلیل مشکل بینایی‌تان با توصیه‌ای غیر عملی درباره خودتان روبه‌رو شدید، از پزشک بخواهید که یک پیشنهاد دیگر به شما بدهد.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *