تغذیه و تناسب اندامورزش

فواید یوگای قدرتی چیست؟

این روزها ورزش یوگای قدرتی باوجود اینکه به شهرت زیادی رسیده، اما خیلی ها هنوز نمی دانند که این ورزش چیست و چه فوایدی برای بدن دارد. در ادامه، به بررسی اینکه یوگای قدرتی چیست؟ خواهیم پرداخت.

هرچقدر هم که در یوگا مهارت داشته و حرفه ای باشید، باز هم ممکن است از همه حرکتها و انواع ورزش یوگا سر در نیاورید. هیچ تعجبی هم ندارد؛ زیرا یوگا دارای تمرینهای اصلی (آساناها) و حالتها و حرکتهای متعددی است که نیازی نیست.

علاوه بر این، بسیاری از مردم تصور می کنند که یوگا ورزشی است که در آن حرکتها در کمترین سرعت ممکن انجام گرفته و فقط بر روی مدیتیشن تمرکز می شود. درست است که ورزش یوگا دارای چنین مدلهای آرام و تمرکز گونه ای نیز هست؛ اما هربار نوع جدید و سرعتی تری از یوگا به جوامع ورزشی و باشگاه ها معرفی می شود.

یوگای قدرتی چیست؟

یوگای قدرتی بر پایه تمرینهای وین یاسا شکل گرفته است. وین یاسا به معنی (مرتب کردن چیزی، مثل وضعیت های یوگا) به صورت خاص و یا ارتباطی، به معنی ارتباط دادن یک آسانا به آسانای بعدی است.

درگذشته بیشتر، یوگای قدرتی بر پایه شیوه آشتانگا بوده است، آشتانگا شامل مجموعه ای از ۷۵ حالت می شود که تمرین کردن کامل حرکتهای آن در هر جلسه یوگا حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول خواهد کشید.

اما این شیوه، به گونه ای بازآفرینی شده که دست مربی آموزشی برای تغییر و تنوع حرکتها باز است و می تواند دانش آموزان غربی را نیز جذب چنین ورزشی کند.

تأکید بر قدرت و چابکی باعث شده تا این ورزش به عنوان برنامه تمرینی سخت و مفید و با نام «یوگای باشگاهی» در باشگاههای سراسر کشور معرفی شود.

فواید یوگای قدرتی چیست؟

هرچند که یوگا بیشتر، با انجام حرکتهای آرام و نرم ورزشی همراه است؛ اما بهتر است که به نام ورزش شدتی شناخته شود.

یوگای قدرتی دارای فواید ذهنی و فیزیکی بسیاری است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

سلامت ذهنی

همواره یوگا به عنوان ورزشی ارزشمند برای سلامت ذهن و مغز شناخته شده است. به ویژه اینکه این شیوه تمرینها موجب کاهش استرس، هیجان و همچنین افزایش تمرکز، بهبود خلق و خوی، افزایش سطح انرژی و تمرکز حواس می شود.

حتی بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان نیز از یوگا به عنوان بخشی از روش درمانی برای اختلالات رفتاری استفاده می کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته، انجام ورزش یوگا باعث کاهش علائم افسردگی، اختلالات خواب، اسکیزوفرنی و اختلالات استرسی پس از ضایعه روانی یا سانحه می شود.

سلامت جسمی

یوگا باعث می شود انعطاف پذیری و قدرت بدنی تان روز به روز افزایش یافته و از نظر جسمی نیز قوی تر شوید.

ورزشکارانی که طرفدار و دنبال کننده یوگای قدرتی هستند، ادعا می کنند که چنین ورزشی نسبت به تمرین یوگای معمولی دارای فواید بیشتری است.

انجام دادن تمامی حرکتهای مربوط به یوگای قدرتی، باعث بالا رفتن ضربان قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

برای انجام مجموعه این شیوه از یوگا، فرد باید عضلات بازو، کمر، ساق پا و شکم و شانه ها را به کار بگیرد که این کار باعث تقویت و محکم شدن عضلات می شود.

این نوع تمرین، از کالری سوزی بالایی برخوردار بوده و در نتیجه، فرد می تواند وزن خود را کاهش داده و در عین حال بافت ضعیف عضلانی را نیز تقویت نماید.

همچنین پس از چندین جلسه انجام تمرینهای یوگای قدرتی، انعطاف کلی بدن افزایش یافته و همه مفاصل، تاندون ها و عضلات، منعطف تر می شوند.

مسئله انعطاف پذیری، بیشتر برای افرادی که دچار آرتریت (التهاب مفصل) هستند مفید است؛ زیرا افزایش انعطاف برای برطرف شدن درد و خشکی این نوع بیماری بسیار مفید است.

آیا یوگای قدرتی، ورزشی مناسب شماست؟

اگرچه همه از انجام تمرینهای یوگای قدرتی استقبال نموده و آن را مناسب وضعیت جسمی خودشان می دانند؛ اما بهتر است هدف نهایی که از ورزش کردن دارید را مدنظر داشته باشید.

اگر بیشتر به دنبال روشی قدیمی و سنتی از یوگا هستید و می خواهید مدیتیشن کنید، یوگای قدرتی ورزشی نیست که باید به دنبالش باشید.

همیشه بهتر است پیش از اینکه ورزشی را شروع کنید، اهداف نهایی خودتان را با نتایج حاصل از انجام آن ورزش در طولانی مدت مطابقت دهید و مانند دیگر ورزشها، اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا اینکه مشکل جسمی دارید، حتماً پیش از شروع ورزش با پزشک متخصص مشورت کنید.

حال با دانستن همه این موارد اگر دنبال سبکی از یوگا هستید که برای تناسب اندام تان مناسب باشد، یوگای قدرتی پیشنهاد ما هست.

در نهایت، اصلی ترین فایده جسمانی یوگای قدرتی، بهبود سلامت کلی فرد است. افرادی که یوگای قدرتی تمرین می کنند، سیستم ایمنی شان تقویت شده و با بدن هماهنگ می شود.

از آنجایی که انجام تمرینهای یوگای قدرتی شامل حرکتهای دشواری است، سموم موجود در بدن نیز با عرق کردن، از بدن دفع می شود.

این شیوه از یوگا را تمرین کنید و از تجربه آن لذت ببرید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *