داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه های گیاهی برای درمان بیماری شقاق

در طب سنتی ایران عملکرد صحیح گوارش در حفظ تندرستی بدن بسیار مهم است و حتی متخصصان طب سنتی معتقدند بروز مشکل در ساختمان گوارش می تواند بیماری های زیادی در اندام های همسایه ایجاد کند. شقاق که در طب مدرن آن را فیشر می نامند، بیماری است که معمولا بر اثر مشکلات گوارشی بروز می کند. این بیماری معمولا بعد از ۴۰ سالگی که مزاج گوارشی خوب کار نمی کند ظاهر می شود. اگر در مراحل اولیه متوجه بیماری خود شده اید، می توانید با نسخه های گیاهی در خانه به درمان شقاق بپردازید.

شقاق

بیماری شقاق چیست؟

شقاق، ورم چرکی در ناحیه نشیمنگاه و حاصل زخم سطحی با پارگی در ناحیه ی زیر خط دندانهدای ایجاد می شود و چون این ناحیه گیرنده های حسی زیادی دارد، این آبسه ی عفونی در اطراف مقعد، درد زیادی برای بیمار ایجاد می کند. شقاق به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود. در شقاق حاد، زخم سطحی است و با درمان دارویی بیمار بهبود می یابد. اما در شقاق مزمن زخم ها عمیق است و گاهی نیاز به جراحی دارد. اگر این بیماری به شکل ریشه ای درمان نشود، ممکن است دوباره با تجمع میکروب و فضولات روده ای بروز کند.

علائم بیماری شقاق

علامت مشخص این بیماری درد و خونریزی زمان دفع فضولات و مدفوع است. این درد هنگام اجابت مزاج ایجاد شده و تا چند ساعت ادامه دارد، زیرا ترشحات عفونی باز شده و به بیرون می ریزند.

عوامل بروز بیماری

دلیل اصلی زخم شقاق یبوست است که به دلیل رد شدن مدفوع سفت از این ناحیه، زخم ایجاد شده و در صورت تداوم یبوست بر شدت آن افزوده می شود. اسهال شدید، التهاب روده، حمل وسایل سنگین (به خصوص در ورزشکاران) نشستن های طولانی مدت، بارداری، زایمان طبیعی و سختی در دفع از جمله عوامل موثر در بروز این بیماری هستند.

طب سنتی چه می گوید؟

از نطر طب سنتی، افزایش خلط سودا و ته نشین شدن این خلط در محل تحتانی روده عامل ایجاد شقاق می شود. همچنین نشستن در جاهای سرد ونمناک و نگه داشتن مدفوع در زمان تخلیه (به خصوص در رانندگی) عامل غلظت خون و رسوب سودا در بدن است.

شقاق

نسخه های گیاهی برای درمان بیماری شقاق

در طب سنتی رعابت تدابیر شش گانه ی سلامتی اولین اصل پیشگیری و درمان بیماری است. به عوان مثال اگر هوا آلوده باشد، سربی که تنفس می کنیم باعث عفونت روده و معده می شود. خواب و بیداری، دفع و جذب فضولات و خلط بدن، اعراض نفسانی و … هم می توانند در جایگاه خودشان در ایجاد انواع بیماری ها به خصوص بیماری شقاق موثر باشند.

حکمای طب سنتی معتقدند اعتدال را در همه حال باید نگه داشت به خصوص در کارکرد معده و دفع سموم از بدن که بسیار مهم است. نسخه های گیاهی برای درمان این بیماری دردناک وجود دارد:

– عامل اصلی ایجاد زخم شقاق یعنی یبوست را از بین ببرید. خوردن سبزی ها و میوه ها های فراوان و یک تا دوقاشق روغن زیتون در روز، یک لیوان شیر یا آب ولرم در ابتدای روز می تواند برای رفع یبوست به شما کمک کند.

– برای درمان این بیماری باید از خشکی بدن جلوگیری رد. به این منظور، بیمار باید هر روز یک لیوان آب ولرم و مقداری عسل را مخلوط و میل کند.

– روزی دوبار به مدت ۱۰ دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. آبی که به این منظور استفاده می کنید باید تمیز و گرم باشد (در حدی که باعث سوختگی نشود) اما نیاز به ماده ی ضدعفونی یا جوشاندن آب نیست. پس از بلند شدن از لگن به آرامی خود را خشک کنید. برای ضدعفونی کردن محل از صاف شده ی پونه؛ مریم گلی و برگ مورد استفاده شود.

– از خوردن غذاهای محرک مانند فلفل، ادویه ها، چای غلیظ، نسکافه و کاکائو بپرهیزید.

– روزانه یک قاشق پودر تخم شربتی را با یک عدد سیب رنده شده مخلوط کنید.

– گل ماهور (خرگوشک) را در موضع دردناک دود دهید.

– روزانه سالاد کاهو و روغن زیتون میل کنید.

– روزانه چند عدد انجیر خیسانده شده میل کنید.

آش پنیر ک در پاکسازی روده و معده بسیار مفید است. ابتدا یک کیلو گرم پنیرک پاک کرده و شسته را با یک لیتر آب مخلوط کنید، سپس چند حبه سیر خرد شده و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و اجازه دهید بپزند. دو عدد پیاز سرخ کنید و وقتی طلایی شدند، به این مخلوط اضافه کنید. سپس آب دو عدد نارنج تازه را اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید آب اضافه جمع شود. این غذا معمولا با ماست میل می شود.

سوپ پای مرغ

داخل یک قابلمه را تا نیمه آب برزید و روی حرارت قرار دهیدتا جوش بیاید.  ۱۰ عدد پای مرغ تمیز شده را به آب جوش اضافه کرده و پس از پنج دقیقه با آب سرد آبکشی کنید. داخل قابلمه دوقاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید، سپس یک عدد پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید وتفت دهید تا نرم شود. چند شاخه کرفس خرد شده و دوقاشق غذا خوری آویشن به آن اضافه کنید. پاهای مرغ آبکشی شده دو عدد برگ بو، یک عدد هویج خرد شده یک عدد فلفل سبز و چند لیوان آب اضافه کرده و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید سوپ با حرارت ملایم بپزد.

غذاهای مضر

بادمجان سرخ شده، آجیل شور، فست فود ها، پنیر پیتزا، پنیر کهنه و هر ماده ی غذایی یبوست زا باید از برنامه ی غذایی بیماران مبتلا به شقاق حذف شود.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *