داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

روشهای مختلف طب سنتی برای درمان عفونت گوش

عفونت گوش به خصوص عفونت گوش میانی یکی از بیماری های شایع در هر دوره ی سنی است که متاسفانه درمان آن خیلی جدی گرفته نمی شود. محل این عفونت پشت پرده ی گوش است. لوله‌ی استاش که از مسیر گوش میانی به پشت گلو می رسد. گوش میانی را از مایعی که در آن ساخته می شود، خالی می کند. اگر این لوله مسدود شود، این مایع در گوش میانی جمع شده و باعث عفونت می شود. به دلیل ساختار گوش، حلق و بینی و ارتباط آن ها با هم، عفونت و درد می تواند به مناطق دیگر نیز پیشروی کند و باعث ناراحتی شدید بیمار شود. در این جا به برخی نسخه های طب سنتی برای درمان عفونت گوش اشاره شده است. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

درمان عفونت گوش

چرا گوش درد می گیریم؟

بروز تورم، التهاب و درد در گوش، دلایل مختلفی دارد که از جمله ی آن می توان به سرماخوردگی، ورود یک جسم خارجی به گوش، ورود برخی حشرات به گوش یا وارد شدن آب به گوش هنگام استحمام یا شنا و در آمدن دندان عقل اشاره کرد.

درمان عفونت گوش با زنجبیل

زنجبیل در طب سنتی بسیاری از کشورها، گیاهی پرخاصیت شناخته شده است و از آن علاوه بر طعم دهی انواع غذاها و نوشیدنی ها برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. زنجبیل، گیاهی ضد باکتری و ضد التهاب است. که باعث تسکین درد و از بین رفتن عفونت می شود. اگر به دلیل سرماخوردگی شدید، گوشتان عفونت کرد، چند قطره از عصاره ی زنجبیل را درون گوشتان بمالید.

عصاره‌ی لیموترش

لیموترش از مرکبات پرخاصیت است که جایگاه ویژه ای دارد در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها دارد. برخی از متخصصان طب سنتی برای درمان عفونت گوش؛ چند قطره عصاره ی لیموترش تازه را با مقدار مساوی از آب مخلوط کنید و رقیق می کنند. سپس دوبار در روز قطره از آن را در گوش می چکانند.

درمان عفونت گوش با چای درمنه

چای درمنه، گیاهی از خانواده ی کاسنی هاست که کاربرد زیادی در طب گیاهی دارد و یکی از بهترین گزینه های طب سنتی برای درمان گوش درد است. این چای ضد میکروب است و عفونت گوش را از بین می برد.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار دارویی است که در طب سنتی هند برای درمان گوش درد استفاده می شود. برای این کار، می توانید چند قطره گل همیشه بهار را در گوش بمالید یا چای این گیاه را دم کنید و بنوشید.

روغن خردل + سیر

سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب و ضد عفونت قوی است،  در نتیجه برای درمان تورم و عفونت مفید است. روغن خردل نیز ضد باکتری است که به راحتی عفونت ها را از بین می برد. یک به سیر را بکوبید و در یک قاشق غذاخوری روغن خردل گرم کنید، سپس آن را صاف کرده و اجازه دهید سرد شود و دوقطره از آن را در گوش بچکانید.

درمان عفونت گوش

عصاره‌ی برگ ریحان

ریحان یک گیاه غذایی و دارویی بسیار مفید است که از سال های بسیار دور از آن استفاده می شده است. برای تسکین درد گوش، یک تا دوقطره عصاره ی برگ ریحان را در گوش بریزید.

سرکه‌ی سفید

سرکه ی سفید ضد میکروب است و خیلی زود عفونت ها ی بدن را از بین می برد. هم چنین به از بین رفتن مومی که در گوش جمع می شود، کمک کند. به این منظور، مقداری از آن را با آب مخلوط کنید تا رقیق شود، سپس گوش تان را با این محلول شست وشو دهید. بعد از یک دقیقه سرتان را کج کنید تا محلول خالی شود.

درمان عفونت گوش با بخار آب

بخار آب می تواند با پاکسازی مجاری تنفسی گوش، بینی و گلو به درمان بیماری های این اعضا کمک کند. اگر گوش تان درد می کند، چند برگ اوکالیپتوس را در یک ظرف آب گرم بریزید و بخور آن را استنشاق کنید. همچنین می توانید گوش تان را به آرامی با این محلول شست وشو دهید.

– درد گوش اگر از سردی یا سرمازدگی باشد، می توانید عسل را بجوشانید، با آب مخلوط کرده و غرغره کنید یا ادویه های گرم مثل دارچین، مخیک و زنجبیل را در مقداری آب بجوشانید و بر گوش بگذارید.

روغن کدو یا روغن گل بنفشه

روغن بنفشه و کدو نیز برای درمان گوش درد و عفونت آن بسیار مفید هستند. به این منظور مقداری روغن کدو یا روغن بنفشه را به سر بمالید. همچنین می توانید روغن گل بنفشه را به سر بمالید. همچنین می توانید روغن گل بنفشه را با سرکه مخلوط کنید.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله دارای خواص دارویی بسیاری است که از جمله آن می نوان به درمان عفونت گوش اشاره کرد. تخم شنبلیله را آسیاب کنید و در روغن زیتون بگذارید، سپس آن را صاف و به عنوان قطره ی گوش استفاده کنید.

جوشانده‌ی برگ زیتون

روغن بنفشه و کدو نیز برای درمان گوش درد و عفونت آن بسیار مفید هستند. به این منظور مقداری روغن کدو یا روغن بنفشه را به سر بمالید. همچنین می توانید روغن گل بنفشه را با سرکه مخلوط کنید و در گوش بچکانید.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *