داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان فیبروم رحمی با گیاهان دارویی

از جمله بیماری های شایع که امروزه خانم های بسیاری به آن مبتلا می شوند، فیبروم های رحمی هستند، بیماری که شاید بارها اسم آن را شنیده یا خوانده باشید. بیماری که شاید بارها اسم آن را شنیده یا خوانده باشید. فیبروم های رحمی معمولا توده های کوچک غیر سرطانی هستند که در صورت عدم درمان می توانند برای خانم ها دردسرساز و منجر به درد، خونریزی، ناباروری و … شوند و حتی ممکن است برای رفع این مشکلات عمل جراحی انجام شود. فیبروم ها معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی ظاهر می شوند و ممکن است در برخی از زنان هیچ علائمی نداشته باشند، اما اگر علائم این بیماری را مشاهد کردید، نگران نشوید. کافی است به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید و با رعایت توصیه ها و تدابیر مربوط به این بیماری از بروز آن پیشگیری یا درمان فیبروم را شروع کنید.

درمان فیبروم

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم توده ای خوش خیم (غیر سرطانی) در بافت های رحم است که به دلیل تجمع سلول های عضلانی روی دیواره ی رحم رشد می کنند و در اصطلاح به آن «میوم» نیز گفته می شود. فیبروم در اندازه های متفاوت و چند میلی متر تا چند سانتی متر در رحم دیده می شود، همچنین ممکن است در فردی فقط یک فیبروم وجود داشته باشد و در فرد دیگری تعداد زیادی فیبروم تشکیل شود. شدت علائم به محل قرار گیری توده و اندازه ی آن بستگی دارد. ابتلا به فیبروم گاهی بدون نشانه و گاهی همراه درد و خونریزی است.

علائم فیبروم رحم

– خونریزی شدید قاعدگی

– قاعدگی های طولانی مدت

– خونریزی بین تاریخ دو قاعدگی

– درد ناحیه پشت و پاها

– احساس درد و فشار در ناحیه ی رحم

– قیبروم خارج از رحم باعث بی اختیاری و تکرر ادرار می شود.

– فیبروم در پشت رحم می تواند باعث ییبوست شود.

فیبروم ها چگونه به وجود می آیند؟

– دلیل تشکیل فیبروم در دیواره ی رحم مشخص نیست، اما تحقیقات علمی رشد آن را با هورمون های استروژن و پروژسترون که فضای رحم را برای بارداری آماده می کنند، ممکن است موجب رشد فیبروم شوند.

– بروز فیبروم رحمی زمینه ی ارثی دارد و اگر در خانواده ای مبتلایان به این بیماری وجود داشته باشند، احتمالا ابتلا به دیگران نیز افزایش می یابد.

– خطر ابتلا به فیبروم در زنان دارای اضافه وزن و چاقی بیش از دیگران است.

– مصرف زیاد  گوشت قرمز و فست فودها می تواند زمینه ساز ابتلا به فیبروم شود.

– بر اساس تحقیقات، زنان سیاه پوست در خطر ابتلا به فیبروم هستند.

طب سنتی برای درمان فیبروم چه می گوید؟

در طب سنتی از روری علائم و عوارض این بیماری می توان متوجه ابتلا به بیماری شد. از نظر طب سنتی فیبروم بدون خونریزی را می توان بر اثر ورم صلب سوداوی و فیبروم دارای خونریزی را بر اثر بواسیر دانست.

درمانگران طب سنتی عوامل مختلفی را در بروز فیبروم موثر می دانند و معتقدند عفونت های رحمی با تحریک بافت رحم و استرس و فشارهای عصبی با تاثیر روی رشته های عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک موجب تحریک عضلات صاف رحم شده و با انقباض آن ها منجر به تولید توده ها و بافت عضلانی یا فیبروم می شوند. همه ی زنان با مزاج های مختلف در خطر ابتلا به فیبروم رحم هستند، اما غلبه ی سودا در بدن، استعداد ابتلا به فیبروم را افزایش می دهد.

در طب سنتی در صورت بدخیم نبودن توده، تاکید بر حفظ رحم است. زیرا وجود این عضو حتی بعد از سن یائسگی نیز برای سلامت عمومی بدن لازم است. اگر فیبروم کوچک باشد، متخصصان طب سنتی با توجه به شرایط بیمار، درماه های سنتی را تجویز می کنند.

درمان فیبروم

درمان فیبروم با گیاهان دارویی

فیبروم ها بر اساس محل آن ها در رحم در چند نوع شناخته می شوند. گروهی از آن ها به شکل توده ی برجسته ای در خارج رحم تشکیل می شوند، گروهی از آن ها داخل عضله ی رحم جای ذارند و برخی از آن ها در بافت میانی رحم به وجود می آیند. طب سنتی ایران می تواند فیبروم هایی که در بافت میانی رحم هستند را با کمک داروهای گیاهی کوچک کند و آن ها را با توجه به شرایط بیمار در مدت چند ماه از بین ببرد.

رژیم غذایی مهم است

تغذیه ی نامناسب و سبک زندگی ناسالم می تواند باعث ابتلا به انواع بیماری ها شود که فیبروم یکی از آن هاست. برای دوری از این بیماری یا درمان آن باید مصرف غذاهای سودازا را کاهش دهید.

– مصرف گوشت قرمز، میزان استروژن را افزایش می دهد. گوشت بدون چربی یا گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید.

– از مصرف گوشت گاو و گوساله، غذاهای مانده، غذاهای کنسروی، سرخ کردنی و دارای مواد افزودنی بپرهیزید.

– برنج سبوس دار دارای فیبر است و مصرف آن سموم بدن را دفع و میزان هورومن ها را متعادل می کند.

– روزانه یک قاشق سرکه‌ی سیب را با سالاد مخلوط و میل کنید تا سیستم بدن تان را پاک سازی کند.

– ماهی تن و سالمون حاوی اسید چرب مفید هستند و در کاهش التهاب فیبروم رحم موثر اند.

آبزن گیاهی

درمان فیبروم رحم در هر بیمار بسته به مزاج بیمار و سومزاجی که در او تشخیص داده می شود، متفاوت است و باید حتما زیر نظر پزشک ب سنتی باشد. اگر سومزاج بیمار درمان نشود، ممکن است مدتی دوباره فیبروم های جدید ظاهر شوند.

طب سنتی معتقد است بعد از یاسئگی فیبرومم رحم خود به خود کوچک می شود، اما برای درمان برخی از بیماری های زنانه داروهایی وجود دارد که معمولا به شکل جوشانده های مختلف گیاهی و طبیعی برای خانم ها جوان استفاده می شود. در درمان این بیماری استفاده داروهای واژینال به شکل آبزن مفید است. با مراجعه به متخصص طب سنتی از این روش درمانی بهرمند شوید.

بخور برای درمان فیبروم

یکی دیگر از روش های درمانی، سوزاندن داروی خشک روی آتش و رساندن دود آن به رحم است گیاهانی وجود دارندکه بخور رحمی آن ها منجر به کوچک شدن فیبروم می شود. گل ماهور (گیاه خرگوشک) یکی از این گیاهان است.

به این منظور مقداری گل ماهور را در اسفند دودکن بریزید و روی آتش بگذارید تا شروع به دود کردن کند، سپس دود آن را به ناحیه ی مورد نظر برسانید.

شما باید هر روز (غیر از دوران قاعدگی) به مدت ۱۰ دقیقه این بخور را انجام دهید. بسته به اندازه و تعداد فیبروم ها درمان ممکن است چند ماه طول بکشد. اگر خونریزی زیاد و طولانی مدت دارید، ابتدا باید خونریزی شما کنترل شود. (ممکن است یک یا چند دوره قاعدگی) طول بکشد، سپس درمان کوچک کردن فیبروم انجام شود. درمان موثر نیز نیازمند انجام درست بخور و پیگیری درمان است.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *