داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان کهیر آفتابی با نسخه های طب سنتی

یکی از عارضه های جسمی که در فصل تابستان بروز می کند، التهابات پوستی بر اثر تابش نور خورشید است که به آن «کهیر آفتابی» یا «مسمویت با آفتاب» می گویند. افراد حساس به نور خورشید وقتی پوست بدن شان در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، در ساده ترین حالت دچار دانه های قرمز رنگ خارش دار می شوند. گاهی نیز این بیماری بسیار شدید بروز می کند، به طوری که فرد نباید از خانه خارج شود. این مشکل ممکن است بدون نیاز به درمان برطرف شود و دانه ها در یک تا دو ساعت ناپدید شوند، ولی در موارد شدید می توان با نسخه های طب سنتی به درمان کهیر آفتابی پرداخت. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

درمان کهیر

علائم

علائم کهیر آفتاب شبیه آفتاب سوختگی است که در مراحل شدید ممکن است با تاول های عفونی بروز کند. این علائم معمولا فقط روی قسمتی از پوست بدن که در معرض تابش نور آفتاب قرار می گیرد، مثل صورت و دست ها  و طی چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تماس با نور خورشید دیده می شوند. این علائم عبارت اند از:

– پوسته پوسته شدن یا خونریزی

– برآمدگی های کوچک روی پوست

– خارش یا درد پوست

– قرمزی پوست

– تندی صربان قلب

– سرگیجه و سردرد

– تهوع و تب

– تنفس سریع

عوامل خطرساز

– تابش بیش از اندازه ی نور خورشید روی پوست اصلی ترین دلیل بروز این بیماری است.

– برخی بیماری و داروهای خاص (مثل آنتی بیوتیک تتراسایکلین و داروهای مسکن مثل کتوپروفن)

– حساسیت به خورشید در افراد دارای نژاد خاص، شایع تر است، مسمویت با آفتاب در سفید پوست ها بیشتر بروز می کند.

– ابتلا به بیماری پوستی درماتیک آتوپیک یا هر نوع دیگری از درماتیت ( التهاب و ورم پوست) خطر ابتلا به آلرژی خورشیدی را افزایش می دهد.

– وراثت نیز در ابتلا به این بیماری موثر است. اگر والدین، خواهر یا برادر شما دچار آلرژی به نور خورشید باشند، به احتمال زیاد شما هم دچار این آلرژی می شوید.

– کمپرس آب سرد بهترین درمان است

کمپرس آب سرد بهترین درمان موضعی کهیر بر اثر نور آفتاب است زیرا سرما موجب انقباض عروق خونی مانع از باز شدن آن ها، بروز تورم و آزاد شدن بیش از حد هیستامین می شود.

درمان کهیر با حمام جو دوسر

اگر پوست تان بر اثر نور خورشید دچار التهاب شده است، یک فنجان جو دوسر را آسیاب و با چهار فنجان شیر مخلوط کنید. وان حمام را با آب ولرم پر کنید و جو را در آن بریزید، در آب بروید و مدتی در آن بمانید. آب نباید داغ یا خیلی سرد باشد، زیرا می تواند باعث تشدید کهیر شود.

ماسک جوش شیرین درست کنید

جوش شیرین دارای ترکیباتی است که التهاب پوستی را تسکین می دهند. برای درمان کهیر ناشی از نور خورشید، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را بردارید و کم کم به آن اضافه کنید تا ترکیبی غلیظ حاصل شود، سپس آن را روی محل حساسیت بمالید. در نهایت پوست تان را با آب سرد بشویید.

درمان کهیر

نسخه های طب سنتی برای درمان کهیر آفتابی

– یک قاشق مرباخوری روغن زیتون و چند قطره عصاره ی گریپ فروت را مخلوط کنید و روی نقاط آسیب دیده بگذارید تا آن را تسکین دهد.

– روغن نارگیل را با پودر زردچوبه مخلوط کنید و روزی سه بار روی کهیرها بمالید. اجازه دهید. این مرهم به مدت پنج دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را بشویید.

– آلوئه ورای له شده یا ژل برگ را روی قسمت های موردنظر بمالید.

رژیم غذایی

– اگر به نور آفتاب حساسیت دارید از مصرف مواد غذایی مانند آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، و شیر بپرهیزید، زیرا بسیار حساسیت زا هستند.

– یک لیوان آب سیب را با قاشق غذا خوری خاکشیر مخلوط و قبل از غذا ها مصرف کنید.

– دمنوش نعناع و بابونه در درمان این عارضه مفید است.

– دمنوش گزنه را با کمی عسل و آب لیمو میل کنید.

– مصرف غذاهای غنی از ویتامین Cو E روی را افزایش دهید.

لباس مناسب بپوشید

– پوست مناطق حساس بدن مانند گردن و سینه را با لباس های آستین بلند و یقه دار، رنگ روشن، سبک ونخی بپوشانید  برای جلوگیری از تابش نور آفتاب به گردن و گوش ها از کلاه لبه دار استفاده کنید.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *