داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

صفراوی ها چه کسانی هستند و چه چیزهایی باید بخورند؟

تشخیص مزاج ها اساس و پایه ی پیشگیری از بیماری ها و درمان آن ها در طب سنتی است، زیرا انسان ها مزاج های مختلف دارند و هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند که در تعیین سبک زندگی،رژیم غذایی، رفتار آن ها و تدابیر سلامتی شان موثر است. تابستان فصل صفراوی‌هاست که طبیعی گرم و خشک دارند. در این جا به بررسی بخور نخورهای رژیم غذایی صفراوی می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

رژیم غذایی صفراوی

صفرا چیست؟

صفرا مایع زرد رنگی است که از سه خلط دیگر (سودا،بلغم و دم) سبک تر بوده و روی خون قرار می گیرید و طبیعی گرم و خشک دارد. این خلط در خون اشخاص عادی حدود ۱/۷۰ تا ۲ گرم، ولی در اشخاص صفراوی مزاج سلامت، ۳ گرم در یک لیتر خون بررسی شده است. کار صفرا حرکت و حرارت است که در مجاری تنگ نفوذ و به جریان خون کمک کند و از بالا رفتن تری گلیسرید و کلسترول جلوگیری کرده و موجب فشار خون پایین شود. تحقیقات نشان می دهد بیماری دیابت در صفراوی ها کمتر است، اما نکته ی مهم این جاست که اگر رطوبت در صفراوی ها افزایش یابد، ابتدا تری گلیسرید، سپس کلسترول و فشار خون بالا می رود. در واقع هنگامی که صفراوی ها در سن سردی قرار بگیرند، ممکن است دچار فشار خون شوند.

صفراوی ها چه کسانی هستند؟

افرادی که خلط صفرا در بدن شان زیاد تر است، صفراوی مزاج هستند و طبیعتی خشک و گرم دارند. این افراد معمولا در تابستان احساس گرمای زیاد و گرفتگی می کنند و با خوردن غذاهای گرم حال شدن بد می شود، اما در زمستان احساس خوبی دارند و زیاد لباس زیاد نمی پوشند. آن ها اغلب بدن باریک، گرم، باسن نسبتا بزرگ و کمر باریک، پوست خشک و متمایل به زرد، موهای مجعد، رگ های برجسته و … دارند.

بیماری های صفراوی

صفراوی ها به دلیل داشتن طبع گرم و خشک شدن ممکن است بیش از دیگر مزاج ها مبتلا به پرکاری تیروئید، میگرن، بیرون زدگی چشم، سوزش سر دل، حالت تهوع صبحگاهی، سنگ کیسه ی صفرا، داغی کف پاها، ریزش موی زود هنگام، یبوست، بی اشتهایی، دیابت گرم، مشکلات پوستی مانند اکنه و اگزما و بیماری های روحی شوند.

رژیم غذایی صفراوی

– صفراوی مزاج ها نباید در تابستان از مواد غذایی گرم و خشک استفاده کنند. غذاهای دارای طبیعت گرم و خشک PH بالا دارند و استفاده از آن ها باعث افزایش دمای کبد و ترشح زیاد صفرا و در نتیجه انسداد مجاری کبد و تشکیل سنگ های صفراوی در کیسه ی صفرا می شود.

– مصرف نوشابه، ادویه های تند، آب یخ، شیرینی های مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز، طالبی، چای،قهوه، نسکافه، تخم مرغ، سس و رب، غذاهای چرب و پر حجم  همه ی غذاهای با طبیعت گرم برای افراد صفراوی مزاج مضر است.

– مصرف غذاهای فریز و سرخ شده به صفراوی مزاج ها آسیب می رساند و این افراد باید از مصرف نوشیدنی های گرم پرهیز کنند. عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج هاست.

– مصرف ترشی که حالت اسیدی دارد از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ فروت با عسل، ترنجبین، شیر خشت، کاهو، کیوی، آلوبخارا، آلوچه، اسفناج، تمرهندی، لیموشیرین، پرتقال، نان و آش جو برای اصلاح مزاج های صفراوی بسیار مفید است.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *