داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

رفع انواع مشکلات و بیماری ها با طب سنتی

در این نوشتار با عطارباشی همراه باشید تا شما را با برخی نسخه های طب سنتی برای انواع رفع مشکلات سلامتی و زیبایی آشنا کنیم.

نسخه های طب سنتی

نسخه های طب سنتی برای درمان جای جوش

سلامت و طراوات پوست از جمله معیارهای زیبایی در کشورهای مختلف دنیاست، این درحالی است که افراد بسیاری به دلایل مختلف دچار مشکلات پوستی هستند. یکی از این موارد، جای جوش و آکنه هاست. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که صورت تان جوش می زند و جای آن نیز پوست تان کدر می کند توصیه می کنیم عصاره ی لیموترش را امتحان کنید. به این منظور، آب لیموترش تازه را به پوست صورت به خصوص نقاط تیره رنگ بمالید و صبر کنید تا پوست کاملا آب لیمو را جذب کند، سپس پوست تان را با آب سرد بشویید.

چای سیاه، عفونت چشم را درمان می کند

در فصل تابستان که فصل مسافرت و تغییرات آب و هوایی است، بسیاری از عوامل بیماری زا مانند ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها ممکن است سیستم ایمنی بدن را مورد حمله قرار دهند و باعث عفونت های مختلف شوند. یکی از رایج ترین این عفونت ها، عفونت چشم یا همان ورم ملتحمه است که به غشای چشم آسیب زده و باعث خارش و قرمزی می شود. شما با یک فنجان چای تازه دم و بدون عطر می توانید این عارضه را درمان کنید. چای یک ضدعفونی کننده ی قوی است. باید اجازه دهید چای سرد شود، سپس یک تکه پارچه ی نخی یا پنبه را به آن آغشته کنید و روی چشم بمالید یا به طور مستقیم چشم خود را با آن بشویید. چای آویشن وحشی نیز کمپرس موثری برای درمان عفونت چشم است.

نسخه های طب سنتی برای بهبود درماتیت دهان

درماتیت یک نوع واکنش التهابی است که با خارش و قرمز شدن پوست بروز می کند و به دوشکل حاد و مزمن دیده می شود. این عارضه ی پوستی می تواند در همه ی جای بدن به خصوص اطراف دهان ظاهر شود اما نگران نباشید، زیرا با یک درمان مطمئن خانگی می توانید این بیماری را درمان کنید. برای تسکین درماتیت اطراف دهان، کافی است یک لایه ماست ارگانیک را روی پوست بزنید و بگذارید خشک شود، سپس آن را با آب سرد بشویید. همچنین می توانید دو قاشق غذا خوری ماست را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روی موضع مورد نظر بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را بشویید. برای چند هفته، دوبار در روز این کار را انجام دهید.

چای موز برای رفع بی خوابی

بی خوابی یکی از مشکلات شایع جامعه ی امروزی است که به دلایل مختلف ایجاد می شود. این مشکل اگر مداوم باشد و شما را آزار دهد تبدیل به یک بیماری شده و باید زیر نظر پزشک متخصص درمان شود، اما اگر به دلیل خواب زیاد در روز باشد، فقط کافی است یک فنجان چای موز بنوشید. موز سرشار از فیبر و مواد مغذی مانند منیزیم و پتاسیم است و نوشیدن چای آن باعث احساس خواب آلودگی می شود. برای تهیه ی چای موز مقداری آب را بجوشانید، سپس پوست موز را بشویید، دو طرف آن را با چاقو ببرید و داخل آب بیندازید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. پوست موز حاوی تریپتوفان است و تاثیر خواب آور دارد. در مرحله ی بعد، آب را صاف کنید و داخل فنجان بریزید. کمی دارچین اضافه کنید و آن را هم بزنید و بخورید. موز پخته شده هم تاثیر آرامش بخش چای بیشتر می کند. بهترین زمان برای نوشیدن این چای یک ساعت قبل از خواب است.

نسخه های طب سنتی

در خانه شامپو گیاهی بسازید

در منابع مختلف طب مدرن و و سنتی اشاره شده است که یکی از عادت های نادرست در استحمام تمیز کردن پوست با صابون های شیمیایی است، این در حالی است که شما می توانید در خانه یک شامپوی گیاهی بسازید و برای شستن بدن تان استفاده کنید. به این منظور، ۵۰۰ گرم سدر، ۴۵۰ گرم مورد و ۱۵۰ گرم حنا را با هم مخلوط کنید. در هنگام استحمام، یک لیوان از این ترکیب را با سرکه یا آب لیمو، کمی آب و دوقاشق روغن زیتون یا کنجد مخلوط کنید و روی پوست بدن تان بمالید. پس از ۳۰ دقیقه بدن تان را بشویید. اگر می خواهید شامپوی بدن تان نرم باشد، زرده ی تخم مرغ یا ژل طبیعی کتیرا به آن اضافه کنید. شامپوی گیاهی، سلول های پوست بدن را تغذیه و ضدعفونی می کنند. همچنین مسامات را می گشاید و گرمای بدن را به سمت پوست می راند تا جریان هوای خنک و فرح بخش میان احشای داخلی بدن و بیرون برقرار شود.

با برگ مورد خوشبو شوید

یکی از مشکلات شایع در روزهای گرم، بوی نامطبوع بدن بر اثر تعریق زیاد است، اما برخی از افراد نیز حتی در دیگر فصل های سال به دلایل مختلف گرفتار این عارضه هستند. به گفته ی متخصصان طب سنتی، برخی گیاهان دارویی علاوه بر کاهش تعریق بدن و اثر ضد عفونی کنندگی، دارای بوی خوش و مطبوع هستند و این مشکل را رفع می کنند. پاشیدن پودر برگ خشک شده ی گیاه مورد یا شست و شوی پوست با دم کرده ی غلیظ برگ مورد به علت داشتن تانن فراوان و خاصیت قابض بودن، تعریق پوست را کنترل می کند و اسانس معطر آن باعث خوشبویی بدن می شود.

دمنوش آویشن، درمان سرماخوردگی تابستانی

در بخی منابع طب سنتی آمده است، برخی از سرما خوردگی ها (زکام) بر اثر عوامل خارجی که گرمایی هستند ایجاد شده، در نتیجه باعث خارج شدن رطوبت های مغز به سمت بینی و حلق می شوند مانند قرار گرفتن در آفتاب یا نزدیک بودن به آتش، بوئیدن چیزهای گرم مثل مشک و زعفران یا خوردن خوراکی های گرم مثل خردل، سیر،پیاز و … یا مالیدن روغن های گرم که دارای علایم احساس خارش و سوزش در بینی، سرخی چشم ها و صورت و گاهی تب هستند.

برای درمان سرماخوردگی تابستانی آویشن دم کنید. آویشن سرشار از «فنول» و یک ضد عفونی کننده ی موثر است که با بیماری های مجاری تنفسی مقابله می کند. متخصصان معتقدند این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر است. به این منظور، دوقاشق چای خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف و روزانه سه مرتبه از آن میل کنید.

منبع: نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *